2016-04-10, 12:39
Bannlyst
Jag har en ondsinnad Audi A4 som envisas med att stanna torkarbladen mitt på vindrutan. Jag har provat att byta relä från en annan Audi A4, men det är exakt samma. Jag finner det minst sagt osannolikt att båda reläer är defekta på samma sätt. Jag har demonterat vindrutetorkarmotor med mekanism, men jag tror ingen styrning sitter där.

Kan det vara något annat än reläet? Det finns ingen kännare eller sensor, kontakt eller liknande i eller på själva torkarmotorn?

Jag är rädd att när jag sedan köpt nytt torkarrelä så består problemet.
Citera
2016-04-10, 13:14
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Jag har en ondsinnad Audi A4 som envisas med att stanna torkarbladen mitt på vindrutan. Jag har provat att byta relä från en annan Audi A4, men det är exakt samma. Jag finner det minst sagt osannolikt att båda reläer är defekta på samma sätt. Jag har demonterat vindrutetorkarmotor med mekanism, men jag tror ingen styrning sitter där.

Kan det vara något annat än reläet? Det finns ingen kännare eller sensor, kontakt eller liknande i eller på själva torkarmotorn?

Det finns en kontakt i torkarmotorn som kvarhåller spänningen trots att du stängt av torkaren, den kontakten bryter bort spänningen när torkaren befinner sig i parkeringsläget, du kan då stänga av torkaren när som helst, denna kontakt gör att den parkerar torkaren på rätt plats.

Detta gällde då på bilar av äldre årgång, har de sedan hittat på några andra klurigheter på nyare bilar vet jag inte.

Alltså förmodligen kontakten i torkarmotorn som fallerar.
Citera
2016-04-10, 13:33
Medlem
Crow2000s avatar
Stannar de alltid på samma ställe? Och fortsätter ned och vänder när du startar? Då har väl hela skiten flyttat sig på motorn. Kanske torkarna frusit fast någon gång. Lossa på motorn och flytta torkarna till rätt ställe och dra åt.

Muttern till korta armen mitt i bilden
Senast redigerad av Crow2000 2016-04-10 kl. 13:40.
Citera
2016-04-10, 15:30
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crow2000
Stannar de alltid på samma ställe? Och fortsätter ned och vänder när du startar? Då har väl hela skiten flyttat sig på motorn. Kanske torkarna frusit fast någon gång. Lossa på motorn och flytta torkarna till rätt ställe och dra åt.

Muttern till korta armen mitt i bilden

Den axel som muttern sitter på är försedd med splines så har armen flyttat sig så är även splines förstörda och det blir svårt att fixera armen i rätt läge då.
Citera
2016-04-10, 16:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Som M1159 skriver så sitter mekanismen för detta i själva motorn.
Ny/begagnad motor behövs.

Jag tog isär min i smådelar, hittade felet men gick inte att rädda.
Citera
2016-04-10, 16:25
Medlem
Crow2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Den axel som muttern sitter på är försedd med splines så har armen flyttat sig så är även splines förstörda och det blir svårt att fixera armen i rätt läge då.

Jo har det gått runt några varv är det ju rensat på slines. Men har man tur kan man sätta det rätt och bara dra åt lite hårdare...värt ett försök, eller hur era djäkla pessimister?
Citera
2016-04-10, 19:51
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Jo har det gått runt några varv är det ju rensat på slines. Men har man tur kan man sätta det rätt och bara dra åt lite hårdare...värt ett försök, eller hur era djäkla pessimister?

Ja det vete fan, det är ett ordentligt strul med att demontera/montera torkarmotorn, men det är givetvis upp till TS om han vill syssla med detta.
Citera
2016-04-10, 23:20
Medlem
TruckUrbans avatar
Tror oxå armarna har lagt sig fel. Fixade det på en passat en gång. Satte på torkarna, stängde av tändningen när de var i nedersta läget, lossade på armarna, vred på tändningen så motorn kom i "viloläget", sedan drog åt. Tog typ 10 minuter.
Citera
2016-04-11, 09:55
Medlem
M1159s avatar
Om torkararmarna lagt sig fel så borde nog all TS uppmärksammat detta, för då skulle torkarbladen torka utanför sitt ordinarie fält det vill säga på motorhuven eller ovanför vindrutan mot taket på fordonet.

Kanske något för de så kallade "förståsigpåare" att tänka på.

Alla goda råd är tyvärr inte goda.
Citera
2016-04-11, 12:02
Bannlyst
Jag fixade problemet genom att ta ut torkarmekanismen och sätta armens inre splines rätt i förhållande till motorns axel. Ganska lustigt, jag tänkte ju att sitter det fel så går torkarbladen utanför sina områden men så är inte fallet om det inre läget är fel. Jag härledde detta fel som elektriskt enbart p.g.a. av att allt annat fungerade som det skulle, och att det då måste vara styrningen elektroniskt. Nu var det alltså det mekaniska läget som var fel. Härligt ändå att detta löste sig gratis.

Tack för råden.
Citera
2016-04-11, 14:35
Medlem
Crow2000s avatar
Citat:
Jag fixade problemet genom att ta ut torkarmekanismen och sätta armens inre splines rätt i förhållande till motorns axel. Tack för råden.

Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Om torkararmarna lagt sig fel så borde nog all TS uppmärksammat detta, för då skulle torkarbladen torka utanför sitt ordinarie fält det vill säga på motorhuven eller ovanför vindrutan mot taket på fordonet.

Kanske något för de så kallade "förståsigpåare" att tänka på.

Alla goda råd är tyvärr inte goda.

Ibland har man otur när man tänker, eller hur M1159
(om torkararmarna flyttar sig på mekanismen kommer de gå utanför sitt område. Om motorn flyttar sig gör de det inte. Ett varv är ett varv, liksom. Gott råd från förståsigpåare utan citationstecken...)

PS .
Det finns en massa olika konstruktioner. "Fram och tillbaka" funktionen kan ju lika gärna sitta i motorn. Det är vanligt på t ex bakrutetorkare.
Senast redigerad av Crow2000 2016-04-11 kl. 15:11.
Citera
2016-04-11, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ibland har man otur när man tänker, eller hur M1159
(om torkararmarna flyttar sig på mekanismen kommer de gå utanför sitt område. Om motorn flyttar sig gör de det inte. Ett varv är ett varv, liksom. Gott råd från förståsigpåare utan citationstecken...)

PS .
Det finns en massa olika konstruktioner. "Fram och tillbaka" funktionen kan ju lika gärna sitta i motorn. Det är vanligt på t ex bakrutetorkare.

Det skulle vara så att de är utanför sitt område om torkararmarna sitter fel på varsin axel. Men det finns alltså en inställning till, och det är vart motorn stoppar någonstans, och från det måste armarnas läge ställas. Jag trodde att ett sådan läge inte gick att justera alls, att det inte var splines utan bara ett flänsfäste som har ett enda läge - men fel hade jag. Nu är det fixat, tog 20-30 minuter, ganska jobbigt läge man arbetar i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in