Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Jag måste dock erkänna att det är ett otroligt svårgreppat koncept.
Jag är bekant med de vanliga metaforer som cirkulerar, t.ex att man ska se det som om Gud kan visa sig på olika sätt precis som vatten (flytande, is, ånga). För mig förutsätter det en preexistent Jesus - alltså en Jesus som existerade innan han "planterades" i en kvinnas mage i öknen under bronsåldern. Eller ska man se det som att det först fanns en 2-enighet som sedan blev en 3-enighet i och med Jesu födelse?
Jo, det är svårgreppat koncept med treenighet, men ändå en logisk slutledning på flera olika sätt.
Jag har förutom dina exempel hört om andra jämförelser kring sådant vi inte kan föreställa oss om de INTE var treenigheter, tex rummet i tre dimensioner, det är inget rum om det har färre än tre dimensioner och varje dimension krävs för att uttrycka en del av rummet som en enhet.
Det är för mig svårt att tänka att Gud skulle vara begränsad av tre dimensioner om nu Gud skapat allt, det är inte en logisk nödvändighet att Gud skulle vara lika begränsad som vi.
Att Gud eller en del av Gud skulle kunna LÅTA sig begränsas som en viljeakt är inte heller i sig ologiskt, dock svårt att föreställa sig.
Denna begränsade del av Gud skulle kunna vara medveten om att han var en del av Gud och skulle i sin begränsning kunna tala om Gud som sin Fader och ändå vara en del av Gud och säga att den som sett Honom hade sett hans Fader i den mån det är möjligt för en lågdimensionell varelse skulle kunna uppfatta en flerdimensionell. Därför skulle Jesus i form av människa, fortfarande inse sitt beroende av Fadern och sin begränsning som människa.
Jesus kallas bland annat för Guds ord, I den mån vår röst är en del av oss människor och gör verklighet av våra tankar för omvärlden, är Jesus den del av Gud som manifesteras på ett sätt som kan förstås av människor.
Bara några tankar kring detta, jag kan tänka mig att delar av det inte kan försvaras på ett helt vattentätt sätt och det finns säkert invändningar. Men det är ju kul att resonera kring.