2016-04-10, 17:27
Medlem
Rust-Lees avatar
Treenigheten

Har den senaste tiden börjat fördjupa mig i treenigheten.
Jag måste dock erkänna att det är ett otroligt svårgreppat koncept.

Jag är bekant med de vanliga metaforer som cirkulerar, t.ex att man ska se det som om Gud kan visa sig på olika sätt precis som vatten (flytande, is, ånga). För mig förutsätter det en preexistent Jesus - alltså en Jesus som existerade innan han "planterades" i en kvinnas mage i öknen under bronsåldern. Eller ska man se det som att det först fanns en 2-enighet som sedan blev en 3-enighet i och med Jesu födelse?

Och om Jesus nu är en del av Gud - hur ska man tolka Eli, Eli, lema sabachtani (Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?)

Någon som är lite mer insatt får jättegärna förklara konceptet.

Tack.
Citera
2016-04-10, 17:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Jag är bekant med de vanliga metaforer som cirkulerar, t.ex att man ska se det som om Gud kan visa sig på olika sätt precis som vatten (flytande, is, ånga). För mig förutsätter det en preexistent Jesus - alltså en Jesus som existerade innan han "planterades" i en kvinnas mage i öknen under bronsåldern. Eller ska man se det som att det först fanns en 2-enighet som sedan blev en 3-enighet i och med Jesu födelse?

Och om Jesus nu är en del av Gud - hur ska man tolka Eli, Eli, lema sabachtani (Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?)

Tack.

Se det initiellt och allegorisk som du skulle se molekylen NaOH. En molekylär énhet bestående av tre olika atomer, som i en tills vidare-förening har uppnåt en viss stabilitet mellan polariteter.
Citera
2016-04-10, 18:24
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Se det initiellt och allegorisk som du skulle se molekylen NaOH. En molekylär énhet bestående av tre olika atomer, som i en tills vidare-förening har uppnåt en viss stabilitet mellan polariteter.

Visst, det kan jag göra, men det svarar fortfarande inte på om Jesus var ett preexistent väsen och en del av en större enhet (gud) eller om enheten i sig gick ifrån att existera som 2-enighet till en 3-enighet. Jesus beter ju sig nästan schizofrent då han i ena stunden uttrycker sig sig som om han ÄR gud och nästa sekund ber han till gud. Han talar ju vid flera tillfällen i bibeln till "fadern". Talar han till sig själv? Eller är de olika delarna av enheten oberoende och frigående?

Det jag finner svårgreppat är att kristna generellt är mycket tydliga med att det handlar om ETT väsen - EN enhet - inte tre. De håller stenhårt i det monoteistiska konceptet, men kan samtidigt inte riktigt förklara treenigheten på ett sätt så man förstår (menar inte att tala för resterande befolkning när det är mycket möjligt att det är jag som är ignorant).
Citera
2016-04-10, 18:31
Medlem
Citat:

Tack.
Är inte prästvigd, men så här brukar kristna förklara treenigheten, på ett ungefär.

Gud är en, men manifesterar sig i tre "personer": fadern, sonen och den helige ande. Jesus existerade innan han föddes: "Before Abraham was, I AM". Gud valde att anta fysisk form i och med Jesus ("fully human, fully God") som ett försoningsoffer för mänsklighetens ökande "synd" - vilket enligt Bibeln barkade rent ut sagt åt helvete.

Efter Jesu frestelse av "Satan" i öknen/hans övervinnande av "köttet" - för att bevisa att han var "fully man, fully God" eftersom han som sagt kunde stå emot exakt alla frestelser (vilket ingen människa klarar? allstå dvs denna världens alla "begär"; bevisade Jesus sig vara mer än människa.

Efter korsfästelsen och Jesus återuppståndelse ansågs Satan/döden vara totalt besegrad eftersom Gudaoffret ansågs vara de enda som kunde rädda mänskligheten från Satans/dödens förbannelse då syndens lön är död, enligt Biblen.

Att Jesus ropade "min Gud varför har du övergivit mig" kan tolkas som en metafor för köttets åtskillnad från anden, och är tydligen något bibelcitat som var känt bland judarna sedan tidigare. Dvs när Jesus sa detta så behöver det inte tolkas som att Jesus kände sig övergiven av Gud - utan att han uttryckte människans / köttets lidande, i extremt svåra situationer då Gud tycks ha "övergivit" människan. Men så är alltså inte fallet, det är en köttets illusion. Sen uttrycket "det är fullbordat". Så övergiven kan han ju eg inte ha känt sig, om han uttryckte mot slutet att hans "gudomliga gärning" var fullbordad.

Hoppas det klarnade lite .
Citera
2016-04-10, 18:35
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Är inte prästvigd, men så här brukar kristna förklara treenigheten, på ett ungefär.

Gud är en, men manifesterar sig i tre "personer": fadern, sonen och den helige ande. Jesus existerade innan han föddes: "Before Abraham was, I AM". Gud valde att anta fysisk form i och med Jesus ("fully human, fully God") som ett försoningsoffer för mänsklighetens ökande "synd" - vilket enligt Bibeln barkade rent ut sagt åt helvete.

Efter Jesu frestelse av "Satan" i öknen/hans övervinnande av "köttet" - för att bevisa att han var "fully man, fully God" eftersom han som sagt kunde stå emot exakt alla frestelser (vilket ingen människa klarar? allstå dvs denna världens alla "begär"; bevisade Jesus sig vara mer än människa.

Efter korsfästelsen och Jesus återuppståndelse ansågs Satan/döden vara totalt besegrad eftersom Gudaoffret ansågs vara de enda som kunde rädda mänskligheten från Satans/dödens förbannelse då syndens lön är död, enligt Biblen.

Att Jesus ropade "min Gud varför har du övergivit mig" kan tolkas som en metafor för köttets åtskillnad från anden, och är tydligen något bibelcitat som var känt bland judarna sedan tidigare. Dvs när Jesus sa detta så behöver det inte tolkas som att Jesus kände sig övergiven av Gud - utan att han uttryckte människans / köttets lidande, i extremt svåra situationer då Gud tycks ha "övergivit" människan. Men så är alltså inte fallet, det är en köttets illusion. Sen uttrycket "det är fullbordat". Så övergiven kan han ju eg inte ha känt sig, om han uttryckte mot slutet att hans "gudomliga gärning" var fullbordad.

Hoppas det klarnade lite .

Stort tack för ett utförligt svar. Mycket uppskattat.

Jag ska tolka det som om Jesus är Gud? En del av Gud?

Så när Jesus pratar om fadern pratar han om sig själv?
När han frestas av satan är det satan som frestar Gud?

Tack.
Citera
2016-04-10, 19:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Visst, det kan jag göra, men det svarar fortfarande inte på om Jesus var ett preexistent väsen och en del av en större enhet (gud) eller om enheten i sig gick ifrån att existera som 2-enighet till en 3-enighet. Jesus beter ju sig nästan schizofrent då han i ena stunden uttrycker sig sig som om han ÄR gud och nästa sekund ber han till gud. Han talar ju vid flera tillfällen i bibeln till "fadern". Talar han till sig själv? Eller är de olika delarna av enheten oberoende och frigående?

Det jag finner svårgreppat är att kristna generellt är mycket tydliga med att det handlar om ETT väsen - EN enhet - inte tre. De håller stenhårt i det monoteistiska konceptet, men kan samtidigt inte riktigt förklara treenigheten på ett sätt så man förstår (menar inte att tala för resterande befolkning när det är mycket möjligt att det är jag som är ignorant).

I den kristna (tyvärr något urvattnade) versionen av triad-metafysiken är Jesus-konceptet (men kanske inte bibelns fysiska Jesus) en legitim del av treénighets-läran.

Notera att jag med detta varken blir kristen eller ger stöd till "profetia-tolkninger".
Citera
2016-04-10, 19:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Gud är en, men manifesterar sig i tre "personer": fadern, sonen och den helige ande.

Inte så långt från min NaOH allegori.
Citera
2016-04-10, 19:38
Medlem
Citat:
Jag ska tolka det som om Jesus är Gud? En del av Gud?

Så när Jesus pratar om fadern pratar han om sig själv?
När han frestas av satan är det satan som frestar Gud?

Tack.
Jesus är Gud, enligt kristna, han säger t ex att "Jag och Fadern är ett". När Jesus talar om Gud som Fadern, så är det för att demonstrera separationen mellan kroppen (Jesus är i köttet på jorden) och själen, dvs Jesus som är ett med Fadern, till skillnad från människan som upplever "separation från Gud (anden), kort sagt så att den enkla människan ska förstå. "Satan" frestar Gud/Jesus i människokropp, för att se om "synd" är möjligt då "Satan", enligt kristendomen, vill vinna mot Gud - vilket inte fungerade - och därför "bevisar" detta att Jesus är helt syndfri, dvs "fully man, fully God".

Nej, det är inte enkelt att förstå, det tänker jag inte påstå - och det resonerar inte direkt med det logiska tänkandet. Ungefär som kvantfysik, där en effekt kan komma FÖRE sin orsak (eh hur??) och ett visst resultat är beroende av om någon betraktar eller ej... Närmaste jämförelsen jag kan komma. Man bör betrakta treenigheten som en symbol och inte försöka förstå för mycket med logiken, för då spinner man vidare på annat som "Om Gud skapade världen, vem skapade då Gud". Vad kom först, hönan eller ägget? Osv.

Det är helt enkelt en fråga om tro . Som man inte bör pådyvla andra vill jag tillägga, då det är en personlig sak mellan dig och den Gud du ev tror på.
Citera
2016-04-10, 19:41
Medlem
Citat:
Inte så långt från min NaOH allegori.
Mycket möjligt, fast kemi inte är min starkaste gren...
Citera
2016-04-10, 19:44
Bannlyst
vänd dig till Herren för upplysning om det allra heligaste, inte till människor.
Citera
2016-04-10, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
vänd dig till Herren för upplysning om det allra heligaste, inte till människor.
Ska vi tolka det som att du tänker sluta med pådyvlande predikningar alltså?
Citera
2016-04-10, 19:47
Bannlyst
du kan tolka det som fan tolkar bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här