Citat:
Ursäkta?
Binomialsatsen ingår visserligen i Matte 5 (sista kursen) så att göra härledningen för det enklaste fallet (x^n) går att förstå för en gymnasieelev, men i allmänhet vet jag att man man endast visar att reglerna gäller med hjälp av exempel. De övriga reglerna man lär sig härleds inte formellt.
Men ja, om det du menar med att "förstå derivata" är att memorera deriveringsreglerna och kunna tillämpa dom på problem så är det snarare du som inte förstått.
Binomialsatsen ingår visserligen i Matte 5 (sista kursen) så att göra härledningen för det enklaste fallet (x^n) går att förstå för en gymnasieelev, men i allmänhet vet jag att man man endast visar att reglerna gäller med hjälp av exempel. De övriga reglerna man lär sig härleds inte formellt.
Men ja, om det du menar med att "förstå derivata" är att memorera deriveringsreglerna och kunna tillämpa dom på problem så är det snarare du som inte förstått.

Nej, att förstå derivata är att förstå själva konceptet. D.v.s. att man kan bilda en linje mellan två punkter på en kontinuerlig funktion. Dra dessa punkter oändligt nära varandra så har du funktionens tangent i godtycklig punkt, dvs derivatan. Detta är allt och endast det derivatan är, resten kan härledas från detta enkla förhållande (Alla deriveringsregler). Det är primärt detta koncept man lär ut. Deriveringsreglerna, som är härledda från detta, nöter man i lång tid för att det ska sitta i skallen.
Jag förstår inte varför du drar in binomialsatsen i detta.
Analysen bygger självklart på ofantliga mängder matematik som inte ens PhD. i Matte på egen hand kan fullständigt härleda och bevisa in i minsta detalj. Men själva koncepten kan enkelt förstås och resoneras kring. Det är detta som är poängen.
Din position faller hursomhelst på att du menar att reglera inte kan härledas från derivatans definition utan måste memoreras. Detta är helt enkelt inte fallet. Definitionen används till att härleda deriveringsreglerna, och det görs i gymnasiet. Jag minns det som igår trots att det var många år sedan. Det finns även i läroplanen. Om du saknade detta i gymnasiet, kontakta skolan och framför dina klagomål.