2016-04-08, 19:31
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CI1908
Jag har köpt en bostadsrätt i sthlm som är nyproduktion. Har bott här i några veckor och det är konstant jävla dunkande varje minut varje dag hela jävla tiden.

Pratade med grannen bredvid de upplever mer eller mindre samma problem.

Kom på att det är ett gym nedanför (fitness 24) och de har ju öppet dygnet runt.

Har varit kontakt med byggherren och styrelsen samt gymmet. Ingen lyssnar på mig och säger att man får acceptera ljuden i flerfamiljshus. Ja absolut men inte när det låter som jordbävning dygnet runt.

Först betalar man överpriser för lägenhet ska livskvaliteten vara som en hora.

Vad kan jag göra?

Förmodligen är det gymbögarna som lyfter mer än dom egentligen orkar för att imponera.

För att demonstrera sin enorma kraft så släpper dom vikterna rakt ner i golvet efter sina lyft. Inte helt osanolikt skriker dom "BOOM!" när vikterna slår i golvet och testiklarna krymper från preparaten.

Det är är vad dom faktiskt gör. Gå ner och kika när det låter.

Hur tätt låter det? Är det väldigt tätt inpå varandra kan du ju försöka lyssna utanför dörrarna när det pågår. Att nån smäller lite i en lucka borde ju inte låta allt för mycket. Dom där vikterna däremot skapar nog (om så är fallet) rätt kraftiga vibrationer. Med tanke på att vikterna (åter igen om så är fallet) släpps på golvet så åker ju ljuden rakt ut i väggarna via golvet.

Ligger ett gym ovanför en matbutik där jag bor. Folk blir livrädda i butiken när dom står och plockar grönsaker och det helt plötsligt låter som att en bomb har smällt.
Senast redigerad av Bbobi 2016-04-08 kl. 19:35.
Citera
2016-04-10, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Förmodligen är det gymbögarna som lyfter mer än dom egentligen orkar för att imponera.

För att demonstrera sin enorma kraft så släpper dom vikterna rakt ner i golvet efter sina lyft. Inte helt osanolikt skriker dom "BOOM!" när vikterna slår i golvet och testiklarna krymper från preparaten.

Det är är vad dom faktiskt gör. Gå ner och kika när det låter.

Hur tätt låter det? Är det väldigt tätt inpå varandra kan du ju försöka lyssna utanför dörrarna när det pågår. Att nån smäller lite i en lucka borde ju inte låta allt för mycket. Dom där vikterna däremot skapar nog (om så är fallet) rätt kraftiga vibrationer. Med tanke på att vikterna (åter igen om så är fallet) släpps på golvet så åker ju ljuden rakt ut i väggarna via golvet.

Ligger ett gym ovanför en matbutik där jag bor. Folk blir livrädda i butiken när dom står och plockar grönsaker och det helt plötsligt låter som att en bomb har smällt.
Tack för svar. Nu vet vi att det garanterat är gymmet. Har fått gå in i grannens lgh ovanför och gått med hälarna har även smällt deras luckor. Det lät i vår lgh men det går att leva med.

Senaste dagarna har explosionerna i frontlinjen blivit av allt tyngre pjäser. Har varit ned och rekat samtidigt som jag folk i min lgh.

När de släpper stången eller är klara med sista grymtande och släpper maskinvikterna så låter det som satan. Likt en jordbävning.

Det här är helt sjukt och det är ett gym som har öppet 24/7

Deras tak är ihåligt. Vårt golv är ett förhöjt installationsgolv jag tror inte vi direkt har någon isolering. Flera bostadsägare här som klagar på ljud från lite olika håll.

Vad har vi för rättigheter? vi vill verkligen inte flytta då vi trivs för övrigt.

Har kontaktat 24/7 VD
Byggherren
Platschefen för entreprenaden
Mailat golventreprenören
Kontaktat akustikfirma (ej mätt ännu)
Miljöförvaltningen (ej svar)
Föreningen som är byggherren för tillfälligt

Det händer bokstavligen ingenting förutom att en arbetsledare med sin kollega gick upp till övervåningen och gick i lägenheten och de mätte med en samsung telefon med app från google play store. Pinsamt.

Om det är så att alla skiter i detta undrar jag om jag har några rättigheter när jag köpt en svindyr bostad?
Citera
2016-04-10, 16:22
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CI1908
Tack för svar. Nu vet vi att det garanterat är gymmet. Har fått gå in i grannens lgh ovanför och gått med hälarna har även smällt deras luckor. Det lät i vår lgh men det går att leva med.

Senaste dagarna har explosionerna i frontlinjen blivit av allt tyngre pjäser. Har varit ned och rekat samtidigt som jag folk i min lgh.

När de släpper stången eller är klara med sista grymtande och släpper maskinvikterna så låter det som satan. Likt en jordbävning.

Det här är helt sjukt och det är ett gym som har öppet 24/7

Deras tak är ihåligt. Vårt golv är ett förhöjt installationsgolv jag tror inte vi direkt har någon isolering. Flera bostadsägare här som klagar på ljud från lite olika håll.

Vad har vi för rättigheter? vi vill verkligen inte flytta då vi trivs för övrigt.

Har kontaktat 24/7 VD
Byggherren
Platschefen för entreprenaden
Mailat golventreprenören
Kontaktat akustikfirma (ej mätt ännu)
Miljöförvaltningen (ej svar)
Föreningen som är byggherren för tillfälligt

Det händer bokstavligen ingenting förutom att en arbetsledare med sin kollega gick upp till övervåningen och gick i lägenheten och de mätte med en samsung telefon med app från google play store. Pinsamt.

Om det är så att alla skiter i detta undrar jag om jag har några rättigheter när jag köpt en svindyr bostad?
Det verkar som att isoleringen inte är tillräcklig mellan våningsplanen/ det behövs någon form av dämpning på gymet.
Eftersom medlemmarna har framfört klagomål utan effekt så är nästa steg att göra en olägenhetsanmälan till kommunen. Glöm inte att låta alla medlemmar som känner sig störda skriva under anmälan, kommungubbarna ser då att det inte handlar om en ensam kverulant.
Citera
2016-04-11, 17:27
Avslutad
Kan/får man sätta upp lappar på störande grannens dörr med påminnelser om hens kassa beteende? Får ingen ordning på henne plus att hon gått upp i vikt så det går åt fel håll på alla plan.

Styrelsen vägrar agera för jag hyr i andra hand och då gäller inte reglerna uppenbarligen.
Citera
2016-04-11, 17:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Kan/får man sätta upp lappar på störande grannens dörr med påminnelser om hens kassa beteende? Får ingen ordning på henne plus att hon gått upp i vikt så det går åt fel håll på alla plan.

Styrelsen vägrar agera för jag hyr i andra hand och då gäller inte reglerna uppenbarligen.

Bra plan. Fokusera på viktproblematiken.
Citera
2016-04-11, 19:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Du är hyresgäst och ska därför vända dig till hyresvärden som i sin tur får gå till styrelsen.
Citera
2016-04-11, 20:04
Medlem
Citat:

Sätta upp lappar för att påminna om någons kassa beteende? Det skulle jag klassa som trakasserier från dig och en skriven lapp är ganska bra bevis. Att någon gått upp i vikt vet jag inte varför det skulle tyda på att det går åt fel håll på alla plan, kanske människan ifråga äter medicin som orsakar viktuppgång och tack vare medicinen är på väg åt rätt håll?!
Citera
2016-04-13, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag ställer inte ut någonting i trapphuset ö.h.t. utan jag förvarar mina grejer i min lägenhet. Det finns ingen som helst anledning att placera sina grejer i trapphuset. Varför hade du inte kunnat behålla granen i lägenheten medan du gick mer med julgransfoten?

"Jag ska bara, jag ska bara" duger inte för mig.

Är du sysslolös och har bara grannarna att peta på och klaga över bagateller, tål du inte små vardagssaker ska du inte bo i flerfamiljshus.

Bråka inte om småsaker, då är du en helt meningslös människa.

Hög musik kan man ju klaga på, det förståss, men man kan ha överseende med det också till en viss grad.
Citera
2016-04-13, 14:03
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xobex
Är du sysslolös och har bara grannarna att peta på och klaga över bagateller, tål du inte små vardagssaker ska du inte bo i flerfamiljshus.

Hög musik kan man ju klaga på, det förståss, men man kan ha överseende med det också till en viss grad.

Det gör han inte. Du har aldrig varit ansvarig för någon fastighet, det märks tydligt. Att ställa saker i trapphuset är så vansinnigt jävla idiotiskt och det är förbjudet i så gott som alla fastigheter. Det är inte heller på samma nivå som andra saker som man kan störa sig på, utan oerhört mycket allvarligare. Man ställer aldrig något i vägen för utrymningsvägar vid brand!

Brandvarnare på varje våningsplan, brandsläckare på varje våningsplan och absolut ingenting i trapphuset - så ser det ut i min fastighet - och ifrågasätter man det, så vet i fan hur man fungerar som människa. Men det är klart, kan man inte ens stava till förstås - då har man en del att ta igen.
Citera
2016-04-13, 15:20
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xobex

Heltidsarbete, särbo och fritidsintressen. Det är personer som inte kan acceptera de allmänna regler som finns som inte hör hemma i flerbostadshus. Kan man inte bo utan att använda trapphuset som buffertzon så ska man inte heller bo i ett hus där det finns ett trapphus.

Jag har överseende med att folk då och då har besök som spiller över klockan 23. Det är helt okej, motsvarande att det inte levs rövare eller händer varenda helg. Jag har NOLL överseende med folk som ställer ut sin skit i trapphuset. Det finns ingen anledning till att göra detta, speciellt inte idioter som ställer ut sin skit precis utanför den egna dörren. Inte bara för att det är jävligt otrevligt när trapphuset luktar sopor, utan för att det är en brandfara. Den som inte fattar detta bör bo i sitt eget hus.
Citera
2016-04-13, 21:09
Medlem
VaticanCameoss avatar
Har ett problem, typ
Har en granne som tycker om att ställa sin jävla barnvagn i vägen för trappan.
Jag bifogar en fin bild jag gjorde i Paint för att demonstrera
http://tinypic.com/r/wbe9et/9

Det är inte alltid detta problem existerar, men det går mig på nerverna.
Ta nu fram bilden så ska jag berätta hur det ligger till

Oftast ställer hon sin barnvagn på ruta nr 2, vilket gör att den blockerar stor del av trappan som leder ner till källaren där tvättstuga, förråd och cykelrum är (där jag alltid ställer min cykel nattetid) Observera att cykelrummet är megastort, så det får plats massa cyklar och liknande där. Hennes barnvagn står i vägen, så att om jag nu skulle vilja komma ner med min cykel när vagnen står på plats 2 så skulle det inte gå utan att behöva flytta vagnen.

Idag däremot kom jag hem och såg att vagnen inte stod på plats 2, utan på plats 1, och det är fanimig värre än om den skulle vara på plats 2. Nu blockerar den stor del av trappan upp till min (och alla andras lägenhet)

Vad kan jag göra åt detta, för det är fett störande?
Citera
2016-04-14, 06:22
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaticanCameos
Vad kan jag göra åt detta, för det är fett störande?

Du kan alltid börja med att prata med henne. "Hej, jag har märkt att du brukar ställa din barnvagn ute i trapphuset, det är något du måste sluta med därför regler."

Funkar inte det så får du kontakta hyresvärden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in