Citat:
Förstår inte riktigt vad du pratar om men håller med om att alternativ B också verkade rimligt, stod själv och vägde en del däremellan...
Det avgörande för min del blev dock "de flesta" i svarsalternativet B) Att de flesta utövande konstnärer numera egentligen sysslar med information.
Författaren till texten påstår ingenstans att de flesta konstutövare gör det utan pratar snarare i generella termer om alla människor. När han pratar om konstutövare formulerar han sig inte så "radikalt".
Det avgörande för min del blev dock "de flesta" i svarsalternativet B) Att de flesta utövande konstnärer numera egentligen sysslar med information.
Författaren till texten påstår ingenstans att de flesta konstutövare gör det utan pratar snarare i generella termer om alla människor. När han pratar om konstutövare formulerar han sig inte så "radikalt".
Är inte det där ett skolexempel på en högskoleprovsfråga från LÄS-delen? Alltså att det är ett eller två ord det hänger på, en liten onödig vinkling eller överdriven betoning som gör att svarsalternativet utesluts, respektive urskiljer sig som det rätta.
Jag har ett annat exempel från dagens prov och det vore intressant att höra om ni håller med mig! Here goes;
Det kommer då också från LÄS-delen, men provpass 2 denna gång och fråga 11, som lyder enligt följande:
11. Vad framstår som det främsta skälet till att recensenten föreslår en annan skivtitel än den aktuella?
A Musiken det rör sig om är förankrad även i den elisabetanska tiden.
B Lutmusikens guldålder fortsatte under Jakobs I:s regenttid.
C Det är svårt att finna en bra svensk översättning till the Jacobean era.
D De viktigaste kompositionerna tillkom före 1603.
Min tes gäller huruvida det är alternativ A eller D som är det rätta.
Alternativ D styrks av: " Flera av dem komponerade sannolikt också många av sina viktiga verk före 1603, till exempel Dowland, Danyel och Rosseter."
Alternativ A styrks av:"Det gäller även beträffande musiken för lutan, med viktiga namn som John Dowland, Daniel Bacheler, Philip Rosseter, John Danyel och Robert Johnson. De var alla mer eller mindre djupt rotade i den elisabetanska myllan, och även om de också alla var verksamma efter Elisabets död så är det kanske lite missvisande att uttryckligen kalla dem the Jacobean lutenists."
Här var jag nära att svara D, men eftersom det står "flera av dem" och inte "de viktigaste" (och även texten jag citerat såklart) valde jag slutligen A, som visade sig vara rätt.
Håller ni med? Visst är det såna här små, sjukt irriterande och plågsamma detaljer som är signifikativa för högskoleprovet. Bommar alltid ett par såna, men det är ju fan där skillnaden görs till slut.
Senast redigerad av Roma-Termini 2016-04-09 kl. 22:10.
Senast redigerad av Roma-Termini 2016-04-09 kl. 22:10.
A kändes som att det passade in perfekt också.