2016-04-09, 18:06
Medlem
JuristPers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaegersro
bara byta namn till StatsvetarePer

Hade jag bara vetat hur...
Citera
2016-04-09, 18:10
Medlem
Doctoraculas avatar
Skrivit HP ett par gånger nu, och visst håller ni med om att VT nästan alltid har en 'snällare' normering än HT, alltså att folk skriver sämre då? Min teori, och har hört flera andra säga något liknande, är att det huvudsakligen är riktigt hängivna HP-pluggare som tar testet både på våren och hösten, medan de mindre ambitiösa bara skriver på våren för att man vill komma in på sin utbildning till höst-terminen (vilket reflekteras i hur många fler skrivare det är VT jämfört med HT varje år).

Håller HP-veteranerna med, eller är skillnaden försumbar? Fick nämligen 71 på kvant och hoppas innerligt på en VT15-normering...

Dessutom tyckte jag att kvant faktiskt var svårare den här gången än VT-15, men det kanske bara är för att mycket av min gymnasiematte glömts bort.
Citera
2016-04-09, 18:13
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Orutinerat att inte skriva ner svaren så man kan kolla mot facit. Får leva i ovisshet några veckor

Men, på tal om högskoleprovets relevans (som det bl.a. skrevs om på DN Åsikt här om dagen); vem fan behöver veta vad ordet "puka" betyder? Och vem fan vet vad det betyder?
En del frågor, speciellt på orddelen, känns lite väl ut-spejsade - mest för att sålla bort alla som inte är "nördar" konstiga ord.

Läsförståelsen och meningskomplettering tycker jag är klockrent. Speciellt läsförståelse - där handlar det ju mycket om att snabbt sålla bort onödig info. Det är ju in princip 90% av arbetslivet när man jobbar på lite högre nivå - konkretisera det man ska arbeta med och inte spendera tid och tanke på fel saker.

Tyckte ni andra också att första delen (som visar sig vara provpasset) var enklare än dem andra delarna? Betyder det att man förenklar provet (=sänker kraven), eller är provpassen ofta enklare?
Eller var jag kanske mer skärpt imorse? Eller var det helt enkelt uppgifter jag klarade av bättre?
Citera
2016-04-09, 18:13
Medlem
47 kvant, 55 verb. Rätt komiskt att jag har suttit med enbart matten de senaste tre månaderna men ändå inte lyckats höja mig . Höjde mig iaf från 0,9 - 1,1-1,2 enligt föregående normering
Citera
2016-04-09, 18:14
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuristPer
Fick 48 kvant och 62 verb.. tror ni det räcker till 1.35 eller ska man ge upp på livet ?????

1,35 med lite tur.

VT 12, verb: 1,7
VT 13 verb: 1,6
VT 14 verb: 1,6
VT 15 verb: 1,5

Kvant omkring: 1,1-1,3

Du ligger i spannet 1,25-1,4
Citera
Medlem
canibuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Högskoleverket har velat höja normeringsgränserna på mattedelen så att den ska hamna närmare den verbala. Senaste provet var det fortfarande en signifikant skillnad mellan de två provdelarna trots att den successivt minskat senaste proven till följd av att man gjort mattedelen något enklare. Således kan man väl anta att matteprovet var enklare denna gång varpå även normeringsgränserna kommer gå upp på provet.

Hur upplevde ni som skrev provet idag, var mattedelen enklare än tidigare?

fan du har säkert rätt för jag upplevde, XYZ & KVA som lite lättare, medans DTK och NOG var ungefär som tidigare.

Verb, tyckte jag däremot var ngt svårare.
Citera
Medlem
Rustnings avatar
Ta bort
Citera
2016-04-09, 18:16
Medlem
JuristPers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
1,35 med lite tur.

VT 12, verb: 1,7
VT 13 verb: 1,6
VT 14 verb: 1,6
VT 15 verb: 1,5

Kvant omkring: 1,1-1,3

Du ligger i spannet 1,25-1,4

Okej, tur är inte riktigt min grej.. får hålla tummarna! Tusen tack att du kollade upp det!!
Citera
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Hur tycker ni svårighetsgraden var överlag över alla provpass? Svårare eller lättare jämfört med i höstas och VT 2015?

Vad tror ni, kommer nomineringstabellen vara hårdare eller snällare VT2016? Tänker bla. på att så pass många skrev provet jämfört med tidigare år.

Jag hade tränat lite innan det här provet, till skillnad från förra gången, och fann allt lite lättare. Vet dock inte om det beror på att provet faktiskt var lättare, eller om det är resultaten av mitt tvåveckorsplugg?
Citera
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctoracula
Skrivit HP ett par gånger nu, och visst håller ni med om att VT nästan alltid har en 'snällare' normering än HT, alltså att folk skriver sämre då? Min teori, och har hört flera andra säga något liknande, är att det huvudsakligen är riktigt hängivna HP-pluggare som tar testet både på våren och hösten, medan de mindre ambitiösa bara skriver på våren för att man vill komma in på sin utbildning till höst-terminen (vilket reflekteras i hur många fler skrivare det är VT jämfört med HT varje år).

Håller HP-veteranerna med, eller är skillnaden försumbar? Fick nämligen 71 på kvant och hoppas innerligt på en VT15-normering...

Dessutom tyckte jag att kvant faktiskt var svårare den här gången än VT-15, men det kanske bara är för att mycket av min gymnasiematte glömts bort.

Ligger mycket i det!

Drygt 20 000 fler som skrev provet i vår jämfört med i höstas. Många förstagångare som ska plugga till hösten.

Kollar man normering för VT och HT 5 år tillbaka så är VT nästan alltid snällare normering
Citera
Medlem
Martin-Daniels avatar
Någon som kommer ihåg orden från provet? Missade ord 3 och 8 på VERB2 och är lite nyfiken
Citera
2016-04-09, 18:17
Medlem
Hur stor bedömer ni sannolikheten att verb 57 räcker till 1,4?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in