2016-04-09, 10:44
Medlem
Hej!!

Jag lämnade in min iPad idag för reklamation. Den anställde skrev att min iPad var i bruksskick. Vad innebär det att en vara är i bruksskick?? jag missade att fråga honom om betydelsen. Tack i förhand!
Citera
2016-04-09, 10:56
Medlem
Det syns att den är använd.
Citera
2016-04-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det syns att den är använd.

"Det syns att den är använd", menar du att den är typ sliten?

Kan man då uttrycka det så här:

bruksskick, dvs. den har lite fläckar och repor men inga stora märken, skador, bucklor eller dylikt.
Senast redigerad av aloshi 2016-04-09 kl. 11:09.
Citera
2016-04-09, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloshi

bruksskick, dvs. den har lite fläckar och repor men inga stora märken, skador, bucklor eller dylikt.

Det är ett luddigt begrepp så klart. Betyder inte annat än att den inte är i nyskick. Men undvik ordet eftersom jag tror det kan tolkas som en omskrivning för att den är rätt risig. Bättre att säga i gott skick, normalanvänd, välhållen eller nåt sånt. Att en sån här pryl dragit på sih ytliga repor får folk fatta.
Citera
2016-04-09, 12:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det är ett luddigt begrepp så klart. Betyder inte annat än att den inte är i nyskick. Men undvik ordet eftersom jag tror det kan tolkas som en omskrivning för att den är rätt risig. Bättre att säga i gott skick, normalanvänd, välhållen eller nåt sånt. Att en sån här pryl dragit på sih ytliga repor får folk fatta.

Kanske hellre att den är: begagnad.
Citera
2016-04-09, 15:23
Medlem
PeterNosters avatar
De kanske menade brukbart skick. Alltså att den går att använda om du laddar upp batteriet.
Citera
2016-04-09, 19:03
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Bruksskick innebär att den inte är i nyskick helt enkelt.
Citera
2016-04-10, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
De kanske menade brukbart skick. Alltså att den går att använda om du laddar upp batteriet.

Ja, DET är ju viktigt att påpeka. Berätta om alla små rispor i all ära, men funkar den som den ska??

Underförstått skall det göra, men det kommer inte att hålla i domstol. Har man inte uttryckligen sagt att den faktiskt fungerar bra (möjligen liite segare än den var som splitter ny) så har man faktiskt inte lovat det.

Jag brukar avstå att bjuda på, det inte tydligt är mojängen fungerar som det ska.

På böcker funkar såna här fläck och risp-beskrivningar bra, men inte på elektroniska eller mekaniska saker.
Citera
2016-04-10, 08:43
Medlem
Citat:
Hej!!

Jag lämnade in min iPad idag för reklamation. Den anställde skrev att min iPad var i bruksskick. Vad innebär det att en vara är i bruksskick?? jag missade att fråga honom om betydelsen. Tack i förhand!

Hur var den då? Bruksskick betyder som nämnts, fungerar bra men syns tydligt att den är begagnad. Den kan inte längre kallas för nästan ny, i nyskick eller dylikt.

Ja väl begagnad på gränsen till risig ja kan det vara.

Köpte du den begagnad i bruksskick, eller lämnar du in din egen som du köpt ny, men är nu väl begagnade till reklamation? Och den som tog emot beskrev den som i bruksskick?

Uttrycket kan också vara en allmän intern fras för att spara tid: ja den fungerar och är inte risig, men jag ids inte beskriva den närmare.
Så det vore bra om du frågar den anställde ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in