2016-04-09, 10:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Typiskt sossigt att inte begripa att en lekbil har man också. Fast du kanske inte får ha mer än en bil för din kärring

Jag är snål, hyr hellre en lastbil vid de få tillfällen jag behöver en än skäms i en sossecontainer men kul att det tog skruv - lekbil jo men tjena.
Citera
2016-04-09, 10:31
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag är snål, hyr hellre en lastbil vid de få tillfällen jag behöver en än skäms i en sossecontainer men kul att det tog skruv - lekbil jo men tjena.
Har du korkat upp? Jag menar naturligtvis att man har två bilar, en kul och snygg bruksare samt en lekbil som man bara just kör med när andan faller på. Ingen racklig kombination "allt-i-ett-bil" som du är och far efter. Just nu har jag tre bilar. Fincombin, lekbilen samt en gammal 855 jag köpt medans jag renoverar lite hemma. Alla bilar har sitt egna syfte
Citera
2016-04-09, 10:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Har du korkat upp? Jag menar naturligtvis att man har två bilar, en kul och snygg bruksare samt en lekbil som man bara just kör med när andan faller på. Ingen racklig kombination "allt-i-ett-bil" som du är och far efter. Just nu har jag tre bilar. Fincombin, lekbilen samt en gammal 855 jag köpt medans jag renoverar lite hemma. Alla bilar har sitt egna syfte

Den bluffen kan du försöka med någon annan, mig lurar du inte. Kärringen har plockat bollarna av dig och i din desperation sjunger du kombins lovsång. Det finns ingen människa som köper kombi för att det är snyggt - enbart praktiskt.
Citera
2016-04-09, 10:48
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Den bluffen kan du försöka med någon annan, mig lurar du inte. Kärringen har plockat bollarna av dig och i din desperation sjunger du kombins lovsång. Det finns ingen människa som köper kombi för att det är snyggt - enbart praktiskt.
Bluff? Min bilsituation har jag långt tidigare beskrivit i diverse trådar. Att det just nu står en tredje bil på uppfarten beror som sagt på en renovering. 855:an säljs när jag är klar. Inga konstigheter, men ni sossar förstår inte sådant. Fortsätt du med din kombination av vardags-lekbil, det blir aldrig annat än en halvtaskig kompromiss, men kul att du är nöjd med ditt val i alla fall
Citera
2016-04-09, 10:56
Medlem
PeterNosters avatar
Den snyggaste bakdelen på en kombi som någonsin designats har Peugeot 407 SW. Bakrutan är helt suverän. Nu har man tydligen övergivit designen i 408an

https://www.google.se/search?q=peugeot&espv=2&biw=1563&bih=940&tbm=isch& tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi6lLfrkYHMAhUFHg 8KHfvnCpQQsAQIgQE&dpr=1#tbm=isch&q=peugeot+407+sw

https://www.google.se/search?q=peugeot&espv=2&biw=1563&bih=940&tbm=isch& tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi6lLfrkYHMAhUFHg 8KHfvnCpQQsAQIgQE&dpr=1#tbm=isch&q=peugeot+408+sw
Citera
2016-04-09, 10:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Bluff? Min bilsituation har jag långt tidigare beskrivit i diverse trådar. Att det just nu står en tredje bil på uppfarten beror som sagt på en renovering. 855:an säljs när jag är klar. Inga konstigheter, men ni sossar förstår inte sådant. Fortsätt du med din kombination av vardags-lekbil, det blir aldrig annat än en halvtaskig kompromiss, men kul att du är nöjd med ditt val i alla fall

Det är bara sossar som kör Volvokombi. Speciellt sådana gamla härken som 855r. Ledsen att säga det, men så är det.
Citera
2016-04-09, 11:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den snyggaste bakdelen på en kombi som någonsin designats har Peugeot 407 SW. Bakrutan är helt suverän. Nu har man tydligen övergivit designen i 408an

https://www.google.se/search?q=peugeot&espv=2&biw=1563&bih=940&tbm=isch& tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi6lLfrkYHMAhUFHg 8KHfvnCpQQsAQIgQE&dpr=1#tbm=isch&q=peugeot+407+sw

https://www.google.se/search?q=peugeot&espv=2&biw=1563&bih=940&tbm=isch& tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi6lLfrkYHMAhUFHg 8KHfvnCpQQsAQIgQE&dpr=1#tbm=isch&q=peugeot+408+sw

Ser ju helt felkonstruerat ut med den felvända takstolpen. Får mig att tänka på den gamla "bärplockaren" Ford Anglia.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Ford_Anglia_123E_Super.jpg
Citera
2016-04-09, 11:18
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är bara sossar som kör Volvokombi. Speciellt sådana gamla härken som 855r. Ledsen att säga det, men så är det.
Du glömde Volvoraggare, pundare samt WT-folk. De kör sådana härken. Dessa samt intelligenta män som tillfälligt behöver en oöm lastare. Jag köpte den för 5k, kommer förhoppningsvis att få tillbaka pengarna när jag säljer om någon månad. Gör alltid så här när jag fixar hemma och har under åren haft ett antal "bygghärken", guld värt.
Citera
2016-04-09, 13:11
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:

En del optiker har gratis syn test så du vet. Hur fan kan du tycka att det är snyggt?
Citera
2016-04-09, 15:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
En del optiker har gratis syn test så du vet. Hur fan kan du tycka att det är snyggt?

Inte bara ursnyggt utan även säkert för att minska den döda siktvinkeln. Designmässigt så gör det ju att bilen inte ser så kombi ut.
Tycker du Volvo 145 är snygg? Var?
Citera
2016-04-09, 15:31
Medlem
Citat:
Man ska ju egentligen inte avbryta och lägga sej i andras interna diskussioner.

Men Volvo 145 var ändå snygg i någon mening på grund av dess rättframma och praktiska framtoning. Exempelvis så gjorde det långa överhänget bak att vändradien kunde göras ganska liten i förhållande till yttre mått och övriga tekniklösningar. Den nästan lodräta baksidan gjorde också att 145:an slukade ca 2 kubikmeter last i form av stora kartonger, möbler etc. 145 Express var ännu bättre, helt genial och samtidigt snygg konstruktion faktiskt. Men sen var det i.o.f.s. en dumsnål designlösning att använda samma bakre sidodörrar som på sedanversionen. Dörrarnas kromlister böjer av nedåt, ligger inte i linje med den bakre kombipåbyggnaden. Så sammanfattningsvis så var Volvo 145 halvsnygg, men inte helt perfekt anser jag.
Citera
2016-04-09, 16:38
Medlem
Citat:
Inte bara ursnyggt utan även säkert för att minska den döda siktvinkeln. Designmässigt så gör det ju att bilen inte ser så kombi ut.

Fast det där påverkar ju inte några siktvvinklar öht eftersom det ändå är stolpat bak i hörnen.... En på var sida i bakluckan och en i karossen på var sida som håller den sista sidorutan. Att glaset är lagt utanpå och ger en illusion av att sträcka sig hela vägen runt är bara en utseende detalj, inget annat.

Jämför tex med det här;
http://saabplanet.saabplanet.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/saab-9-51.jpg
Här är ju då den främsta stolpen, A-stolpen innanför glaset för att ge sken av att glaset är ett stycke som sträcker sig runt hela bilen nästan.. Från ena sidan till andra..

Snyggt kan det vara, men inte fan ger det några direkta fördelar vad gäller sikten. Det är fortfarande en stolpe framme i varje hörn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in