2016-04-08, 22:49
Medlem
Findmypasts avatar
Finska är ett minoritetsspråk i Sverige och världen. Arabiska i olika skepnader pratas i över 20 länder. För mig kommer arabiskan att vara lika obegriplig som finskan, men jag kommer att leva gott ändå. Man skall inte bry sig om skitsaker, det är inte bra för hälsan. Eller som Alf Henriksson skaldade:

"Den som retar sig på ting som är små,
är väl inte större än så".
Citera
2016-04-08, 23:00
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Rent logiskt torde arabiska gå om finskan när som helst, om det nu inte skulle redan ha gjort det. Antalet finskfödda minskar stadigt i Sverige för varje år som går (enbart i Stockholm minskar de med 1000 finskfödda/år). Inte heller lär antalet andra och tredje generationens finnar öka, samtidigt som många av dem aldrig ens har lärt sig finska. Redan när jag växte upp, så noterade jag att en del andra jämnåriga med finska föräldrar inte hade lärt sig finska. Dessutom finns det svenskspråkiga finskfödda. När det gäller de inhemska finskspråkiga (som t.ex. Tornedalsfinnar), så har ju svenska staten fram till nyligen medvetet bekämpat användandet av det finska språket, så även dessa finskspråkiga lär ha minskat. Samtidigt ökar de arabisktalande explosionsartat, som bekant. Det är knappast svårt att förutsäga framtiden utifrån det vi vet.

Edit: Jag insåg att en del skulle så klart gnälla om att mäenkieli och andra norrbottniska finska dialekter inte är finska, utan egna språk. Det kan man så klart tycka, men jag tror ni fattar vad jag menar. Om jag begriper det jag hör som finska, så är det för mig i ganska hög grad finska, även om det skiljer sig från riksfinska och oavsett vilken officiell stämpel det nu må ha fått i Sverige.

Det handlar givetvis om kulturell anpassning och konformitet för finländare till motsats då människor som kommer från en hedersrelaterad bakgrund sällan vill anpassa sig efter andra kulturer. Det här är faktiskt ett mångkulturellt problem. Vi kan prata om assimilation och integrering men många ser det som en stor synd att släppa på sina rötter, det blir också en fråga om samhällsanpassning. I Malmö har polisen på eget initiativ börjat lära sig arabiska. Frågan i det hela blir vilka vinster gör svenskar på detta? Politiker vill sällan lägga större krav på minoriteter då de vet att det blir svåra konsekvenser då. Det handlar också om barnafödsel då den västerländska kulturen kring familjebildning är annorlunda och givetvis spelar invandringen en större roll.
Senast redigerad av Mr.Riddim 2016-04-08 kl. 23:13.
Citera
2016-04-08, 23:51
Medlem
Zilvios avatar
Ja, vad säger man?
Fler i Sverige som talar arabiska än: norska, danska, engelska, italienska, turkiska, serbokratiska, spanska och finska! Inte för att jag brukar bry mig om dylikt men det fyller mig inte med någon glädje direkt.
Någonting känns fel med världen.
Vad ska det sluta?

När blir arabiska obligatoriskt språk i skolan?

När kommer arabiska helgdagar in almanackan?
Citera
2016-04-09, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Ja, vad säger man?
Fler i Sverige som talar arabiska än: norska, danska, engelska, italienska, turkiska, serbokratiska, spanska och finska! Inte för att jag brukar bry mig om dylikt men det fyller mig inte med någon glädje direkt.
Vad ska det sluta?

Fyller på här, när går arabiskan förbi svenska som mest talade språk i Sverige?

När kommer sharialagarna?

Vakna upp Sverige. NU!
Citera
2016-04-09, 00:57
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabtorsk
Fyller på här, när går arabiskan förbi svenska som mest talade språk i Sverige?

När kommer sharialagarna?

Vakna upp Sverige. NU!

Ja, i nuvarande takt, om 20-30 år bara...

Herregud, arabiskan har varit största andraspråk länge. Vi har bara under det senaste decenniet plockat in uppemot EN MILJON arabisktalande - och de ynglar av sig som råttor.

Besök en MVC varsomhelst i landet och ställ dig frågan: pågår ett befolkningsutbyte eller inte???

Det värsta är att det sker en slag negativ eugenetik, en inverterad darwinism, de få bildade intelligenta akademiker som anländer har ofta reproduktionstal ner mot de etniskt svenska (runt 2, inte kontinentens 1,2-1,7 så "pensionsrädderiet" och den "demografiska krisen" är stora lögner bara) samtidigt som den hålögde somaliern som sitter och blänger med öppen mun på förortstorget ofta är elvabarnspappa.

Hur kunde det gå så illa? Men folkets minne är kort. Nu går man på fru Nilegård-Batras utspel och Sd tappar... vi förtjänar inte annat än att gå under.
Citera
2016-04-09, 01:02
Medlem
Citat:
Ja, vad säger man?
Vad ska det sluta?

Ramadan finns väl i vissa kalendrar tror jag, men annars vette fan.

För inte spec länge sen var o andra sidan finskan näst störst, vet inte om spec många höjde rösten om att det skulle bli obligatoriskt med finska i skolorna direkt?
Citera
2016-04-09, 01:09
Bannlyst
Hur är det med mest populära namn för nyfödda barn, är det muhammed som toppar listan numera?
Citera
2016-04-09, 01:16
Medlem
CaptainNemos avatar
Snart går den om svenskan för idag hade SVT detta på sin nyhetssida:
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/article7606364.svt

En hel nyhetsartikel enbart på arabiska (antar jag). Eftersom de nyanlända inte vill lära sig svenska eller svensk kultur för den delen så går man ytterligare steg tillmötes. Snart kommer det väl obligatoriska kurser i arabiska för barn som inte talar denna skrikiga grötvälling.
Senast redigerad av CaptainNemo 2016-04-09 kl. 01:20.
Citera
2016-04-09, 09:32
Medlem
Medves avatar
Detta märks i förorten jag bor i. Står på arabiska i affärer och många gånger utan svensk översättning och enda man hör runt omkring sig är arabiska. Känns som man bor i nåt MENA land.

Sen så undrar man var alla hyckland svenskar har tagit vägen som bodde här, som har vurmat för denna mångkultur. Dom verkar flytta så fort en utlänsk familj flyttat in.
Citera
2016-04-09, 09:54
Medlem
Zilvios avatar
Ja med flyktingströmmar liknande dagens är det ingen tvekan om att vi långsiktigt är på väg mot att bli
världens nordligaste arabland där arabiska är det största språket och islam är den dominerande religionen om vansinnet med att dela ut permanenta uppehållstillstånd till alla med asylskäl skulle fortsätta.

Frågan då är kanske snarast vilken sorts islamskt samhälle vi har att se fram emot?
Moderat eller fundamentalt?

Vem vet IS kanske etablerar sig i delar eller hela landet.
Det måste vara skrämmande även för våra grannländer, speciellt Norge.
Citera
2016-04-09, 11:42
Medlem
CaptainNemos avatar
Citat:
Ja med flyktingströmmar liknande dagens är det ingen tvekan om att vi långsiktigt är på väg mot att bli
världens nordligaste arabland där arabiska är det största språket och islam är den dominerande religionen om vansinnet med att dela ut permanenta uppehållstillstånd till alla med asylskäl skulle fortsätta.

Frågan då är kanske snarast vilken sorts islamskt samhälle vi har att se fram emot?
Moderat eller fundamentalt?

Vem vet IS kanske etablerar sig i delar eller hela landet.
Det måste vara skrämmande även för våra grannländer, speciellt Norge.
En sak är säker och det är att om Sverige omvandlas till en muslimsk stat så lär allt våra förfäder byggt upp raseras totalt, ett nordligt Irak eller Syrien helt enkelt. Se bara på förorterna idag, multiplicera det på nationell basis och vi har ett vardagligt muslimskt inbördeskrig.

Kontentan är ju att ju mer tillmötesgående man är gentemot exempelvis arabisktalande desto större chans att dessa väljer att stanna kvar istället för att åka hem när det väl är möjligt. Riksdagen fylls ju sakta men säkert med ledamöter som har sina ursprung i mellanöstern. Självklart kommer dessa att arbeta för att införa alla möjliga kulturyttringar från hemländerna och arabiskan är en sådan. Först minioritetsspråk och sedan riksspråk. Omvandlingen kommer att accelerera.
Citera
2016-04-09, 15:09
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det värsta är att det sker en slag negativ eugenetik, en inverterad darwinism, de få bildade intelligenta akademiker som anländer har ofta reproduktionstal ner mot de etniskt svenska (runt 2, inte kontinentens 1,2-1,7 så "pensionsrädderiet" och den "demografiska krisen" är stora lögner bara) samtidigt som den hålögde somaliern som sitter och blänger med öppen mun på förortstorget ofta är elvabarnspappa.
Detta oroar mig djupt. Det enda som kan rädda Sverige nu är ett laissez faire-system där man helt enkelt får simma eller sjunka efter bästa förmåga utan statlig inblandning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in