2014-07-23, 00:18
Medlem
Jag blandade laxabon med funlight saft (måste vara sockerfri).
Hade även klubbor eller halstabletter som jag tog direkt efter en klunk för att få bort den hemska eftersmaken. Nu ska jag genomgå koloskopi igen och kommer köpa funlight i olika sorters smaker (du tröttnar och blir spyfärdig efter 4 hemska liter). Usch inge kul alls. Ringde läkaren och dubbelkollade att det är okej att blanda så, och det var det. Dock viktigt med sockerfri saft, klubbor och halstabletter och tänk på att INTE svälja godiset.
Citera
2014-07-23, 11:43
Medlem
Spinnflugans avatar
Att kyla drycken är ingen bra ide. Fyra liter kall dryck sänker kroppstemperaturen rejält.
Citera
2014-07-23, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinaLundqvist
Jag blandade laxabon med funlight saft (måste vara sockerfri).
Hade även klubbor eller halstabletter som jag tog direkt efter en klunk för att få bort den hemska eftersmaken. Nu ska jag genomgå koloskopi igen och kommer köpa funlight i olika sorters smaker (du tröttnar och blir spyfärdig efter 4 hemska liter). Usch inge kul alls. Ringde läkaren och dubbelkollade att det är okej att blanda så, och det var det. Dock viktigt med sockerfri saft, klubbor och halstabletter och tänk på att INTE svälja godiset.
Vad tycker din läkare om att använda t.ex. Picoprep istället för Laxabon? Då dricker du endast ett glas Picoprep och fyra liter av vilken sorts vätska du vill, vatten, saft, etc.
Citera
2014-08-04, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
Vad tycker din läkare om att använda t.ex. Picoprep istället för Laxabon? Då dricker du endast ett glas Picoprep och fyra liter av vilken sorts vätska du vill, vatten, saft, etc.

Jag har aldrig fått höra om det? Vore grymt mycket skönare än laxabon. Ska dricka idag och genomgå koloskopi imorgon för min chrons
Citera
2014-08-04, 08:48
Medlem
Citat:
Jag har aldrig fått höra om det? Vore grymt mycket skönare än laxabon. Ska dricka idag och genomgå koloskopi imorgon för min chrons

Läste nyss på FASS att picoprep inte ska användas när man har crohns eller ulcerös Colit, därför måste jag hälla i mig laxabon tyvärr
Citera
2014-08-04, 09:14
Medlem
Citat:
Läste nyss på FASS att picoprep inte ska användas när man har crohns eller ulcerös Colit, därför måste jag hälla i mig laxabon tyvärr
Vad jag vet har flera jag känner med Crohns tagit detta preparat, det är dock din läkare som avgör om du kan eller inte.
Citera
2016-04-08, 17:52
Medlem
KenLoachs avatar
På söndag är det min tur att hinka laxabon. 4 liter ska kämpas ner. Lite konstig fråga kanske, men 4 liter på så kort tid är ju onekligen mycket, kommer man pissa sjukligt mycket också eller kommer det mesta av vätskan ut andra vägen?

Edit: För att koppla till själva ämnet, har förstått att det är godare att dricka väl kylt. Men för att inte kroppstemperaturen ska fucka helt, varva med lite tee. Vad tror ni om det? Känns ju i och för sig dumt med ännu mer vätska :/
Senast redigerad av KenLoach 2016-04-08 kl. 17:57.
Citera
2016-04-08, 19:35
Medlem
Jag har druckit Laxabon 3 gånger och lyckats få i mej allt alla tre gångerna. Riktigt jobbigt men visst går det. Bad om Pricoprec sist men min doktor sa att det inte alls rengör lika bra.
Citera
2018-11-07, 20:49
Medlem
Sitter själv och har nyss sänkt 3 liter Laxabon. Ärligt talat tyckte jag inte alls det var farligt att dricka. Visst smakar det äckligt (salt och järnsmak typ) men vafan liksom. Jag blandade en timme innan, la i lite isbitar och höll för näsan när jag drack. Allt gick ner utan problem. Växlade med ett glas läsk då och då. Har varit på toa typ 4 gånger nu och det är heller inte så farligt som jag trodde det skulle va.

Imorgon väntar ytterliggare en liter för att sedan bege mig mot koloskopiundersökningen. Det känns som folk nojjar upp det här för mycket på nätet när jag läser om det, jag var beredd för så mycket värre. Det värsta nu är ju bara att man är hungrig, inget mer än det.

Va en man och svep skiten snabbt.
Citera
2018-11-07, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnflugan
Att kyla drycken är ingen bra ide. Fyra liter kall dryck sänker kroppstemperaturen rejält.

Det där stämmer inte alls. Funkade jättebra för mig, ta på dig extra kläder om du fryser och rör dig. Du kan ha te och dricka om det blir för kallt.
Citera
2018-11-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blitzerman
Sitter själv och har nyss sänkt 3 liter Laxabon. Ärligt talat tyckte jag inte alls det var farligt att dricka. Visst smakar det äckligt (salt och järnsmak typ) men vafan liksom. Jag blandade en timme innan, la i lite isbitar och höll för näsan när jag drack. Allt gick ner utan problem. Växlade med ett glas läsk då och då. Har varit på toa typ 4 gånger nu och det är heller inte så farligt som jag trodde det skulle va.

Imorgon väntar ytterliggare en liter för att sedan bege mig mot koloskopiundersökningen. Det känns som folk nojjar upp det här för mycket på nätet när jag läser om det, jag var beredd för så mycket värre. Det värsta nu är ju bara att man är hungrig, inget mer än det.

Va en man och svep skiten snabbt.

Jag har fått laxabon 2ggr tidigare. De första glasen minns jag inte som något problem, men det är inte gott och bara att dricka ett par liter av vad som helst kan vara jobbigt, och då extra jobbigt när det smakar så.

Sist fick jag picoprep. 2 små glas med några timmars mellanrum, samma effekt och mycket enklare. Trodde inte laxabon användes mer.
Citera
2018-11-08, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag har fått laxabon 2ggr tidigare. De första glasen minns jag inte som något problem, men det är inte gott och bara att dricka ett par liter av vad som helst kan vara jobbigt, och då extra jobbigt när det smakar så.

Sist fick jag picoprep. 2 små glas med några timmars mellanrum, samma effekt och mycket enklare. Trodde inte laxabon användes mer.

Det ligger något i det du säger. Det är jobbigt att dricka så stor mängd, 3 liter är rätt mycket men om man är en krökare/student kan man svepa sånt snabbt. Drack sista litern i morse, skitit några gånger och är mer än redo för undersökningen nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in