Citat:
Ursprungligen postat av
voun
Om det i en urna finns 20 kulor där 5 är gröna, 5 är röda, 5 är blåa och 5 svarta, vad är sannolikheten att jag tar upp två gröna kulor?
Om alla kulor dessutom är olika dvs de har tex en siffra mellan 1 och 20 skrivna på sig så blir väl svaret C(5,2)/C(20,2) men om de inte har det tycker jag det blir lite mer problematiskt. Jag resonerar då att gynnsamma = 1 då jag endast kan ta upp två gröna på ett sätt och totala antalet sätt jag kan ta upp två kulor blir 1 +1 +1 +1 (tar upp två av samma färg) + C(4,2) där jag tar upp två kulor som har olika färg. Blir svaret då 1/(4+C(4,2)) = 1/10 ?
EDIT: Inser nu kanske att svaret blir detsamma oavsett om de är märkta med en siffra eller ej.
Det är omöjligt att svara på sin fråga utan att veta hur många kulor du drar och vilka regler som gäller för dessa drag. Drar du exakt två? och läggs den första tillbaka innan den andra dras eller dras båda utan återläggning? Drar du kulorna slumpmässigt eller får du titta? Utan dessa villkor blir uppgiften olösbar och har flera olika möjliga svar.
Skulle vi titta på perverterade fall så är sannolikheten till exempel noll att du tar upp två gröna kulor om du som högst tar upp en kula. Ett annat exempel är att om du drar 18 kulor utan återläggning och skall ha exakt två gröna kulor så är sannolikheten även i det fallet noll, eftersom du garanterat drar minst 3 gröna.
Med det sagt, antar vi att du drar slumpmässigt utan återläggning och drar exakt två kulor så är sannolikheten för den första 5/20 och den andra 4/19 vilket ger oss total sannolikhet 5/20*4/19= 20/(20*19)=1/19.
Om de är märta eller ej spelar ingen roll om det endast är färgen man tittar på.
Drar du istället med återläggning så har vi 5/20*5/20=25/400=1/16 chans att du drar två gröna.