2016-04-07, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Så, vad siktar ni på nu då? Själv eftersträvar jag 1,8+, har inte riktigt bestämt mig vilken inriktning på civ. ing. jag ska läsa än så vill ha möjlighet att välja vad som helst. Fick 1,35 förra gången (som var min första) men har det senaste legat på 1,85-1,9 när jag gör gamla prov hemma

Har lagt ner mer tid på plugg inför HP än jag vill erkänna.

Minst 1.4, helst 1.6 för Juristprogrammet i Lund. Har 1.15 just nu.

Lycka till på Lördag!
Citera
2016-04-08, 01:55
Avslutad
Någon som har tips på en app där man kan skapa ett eget typ av quiz i samma form som ORD-delen? Har redan gått igenom Memrise o.s.v. och vill nu färska upp ytterligare svenska och engelska ord som inte funnits med i dessa övningar.

Undrar även följande:
- får man ha med sig tidtagarur?
- får man ha med sig två stycken linjaler ("vanliga" linjaler)?
- får man formelblad (har gjort provet en gång tidigare, i åk 2 på gymnasiet, VT12, och då fick vi formelblad - men det kanske har ändrats?)?
Senast redigerad av ReadyCash 2016-04-08 kl. 02:07.
Citera
2016-04-08, 07:12
Medlem
Fllimmers avatar
Hur brukar er tidsdisposition se ut på respektive del? Hur många minuter brukar ni satsa per exempelvis varje läsuppgift?
Citera
2016-04-08, 07:45
Medlem
Någon som har tips till mig? När jag pluggar matte 1c finner jag att jag kan det mesta T.om C uppgifterna. Men jag har dock väldigt svårt för matten på HP ? Fast jag bör kunna all matte.. Hur tänker ni när ni löser matte uppgifter?
Citera
2016-04-08, 08:27
Medlem
Alltså hur tycker ni att man ska se på det här med att läs-delen förändrats inför imorgon? Jag kan tycka att det är märkligt och dåligt att de inte kommunicerat ut det här bättre, och gett folk en chans att förbereda sig. Nu har ju massvis med människor trott att det ska vara tre korta och en lång, och därför inte pluggat sönder på långa texter. Vad säger ni?

För personlig del känns det rätt neutralt, åtminstone nu innan provet haha. Alltså, jag har inte jättestora problem med den verbala-delen och jag har dessutom (av ren tur) pluggat en hel del gamla HP där det endast var långa texter, så nu på förhand känns det varken eller. Stundtals kan jag även tycka att de långa texterna är lättare på det sätt att svaren går att hitta i hela stycken mer än i de korta texterna, där det oftast handlar om ett specifikt utvalt ord eller en speciell mening där svaret finns.

Hur som helst är jag lite förvånad att de inte berättar det här innan och på ett tydligare sätt så att vi var medvetna om det här. Tror många kommer bli förvånande imorgon.
Citera
2016-04-08, 09:05
Medlem
1andreas1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asymtot
Någon som har tips till mig? När jag pluggar matte 1c finner jag att jag kan det mesta T.om C uppgifterna. Men jag har dock väldigt svårt för matten på HP ? Fast jag bör kunna all matte.. Hur tänker ni när ni löser matte uppgifter?

Ett tips är att testa -1, 0 och +1 i vissa uppgifter du kommer få, framför allt KVA-delen!
Lycka till.
Citera
2016-04-08, 09:09
Medlem
1andreas1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Alltså hur tycker ni att man ska se på det här med att läs-delen förändrats inför imorgon? Jag kan tycka att det är märkligt och dåligt att de inte kommunicerat ut det här bättre, och gett folk en chans att förbereda sig. Nu har ju massvis med människor trott att det ska vara tre korta och en lång, och därför inte pluggat sönder på långa texter. Vad säger ni?

För personlig del känns det rätt neutralt, åtminstone nu innan provet haha. Alltså, jag har inte jättestora problem med den verbala-delen och jag har dessutom (av ren tur) pluggat en hel del gamla HP där det endast var långa texter, så nu på förhand känns det varken eller. Stundtals kan jag även tycka att de långa texterna är lättare på det sätt att svaren går att hitta i hela stycken mer än i de korta texterna, där det oftast handlar om ett specifikt utvalt ord eller en speciell mening där svaret finns.

Hur som helst är jag lite förvånad att de inte berättar det här innan och på ett tydligare sätt så att vi var medvetna om det här. Tror många kommer bli förvånande imorgon.

Det återstår att se, jag försöker att inte tänka så mycket på det så här dagen innan.
Citera
2016-04-08, 09:26
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1andreas1
Ett tips är att testa -1, 0 och +1 i vissa uppgifter du kommer få, framför allt KVA-delen!
Lycka till.
Även decimaltal, t.ex om du kvadrerar 0.5 kommer du få 0.25, dvs kvadrering av ett decimaltal gör talet mindre och kvadratroten ur ett decimaltal gör talet större.
Citera
2016-04-08, 09:44
Medlem
Ducadreams avatar
Någon som kan förklara hur de kommer fram till ett av sexton på uppgift 36?

http://studera.nu/hogskoleprov/provfragor-hosten-2015/provpass-5---diagram-tabeller-och-kartor-dtk-2015-10-24/
Citera
2016-04-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream

http://studera.nu/hogskoleprov/provfragor-hosten-2015/provpass-5---diagram-tabeller-och-kartor-dtk-2015-10-24/

Jag läser av att det vanligaste namnet det året var Eva, vilket var 3500 st. Det föddes totalt 49000 flickor det året, alltså;

3500/50000= 0,07

1/16= 0.06

Och eftersom det var 49000 flickor och inte 50000 bör svaret bli en av sexton. Ok?
Citera
2016-04-08, 10:04
Medlem
kristofferGs avatar
Hur ska man göra med den här orangea lappen? Tar det inte bara massa tid att skriva i resultatet medan man gör provet? Hur gör ni?
Citera
2016-04-08, 10:14
Medlem
enflaskavitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream

De frågar efter det vanligaste flicknamnet 1960, vilket i detta fall är Eva. Vi ska räkna med 49K elever (≈50K). I kolumnen med Evas namn är går den någonstans mellan 2500 och 3000. Vi väljer att räkna med 2500 och ser hur många gånger det går i 50K.
2500 x 10 = 25K
25K x 2 = 50K
10 x 2 = 20 gånger.

Redan nu kan vi utesluta alternativ B, C och D. Eftersom att Eva förekommer fler gånger än 2500, men färre än 3000, vet vi att det är lite större än 1/20 ≈ 1/16.
Du skulle kunna räkna med 3000 (vilket är mer korrekt) för att få ett mer utförligt svar, men jag finner det enklare och betydligt mer tidseffektivt att avrunda.

I många delar av högskoleprovet avrundar jag så att huvudräkningen blir lättare. Hoppas det var till hjälp. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in