2016-04-07, 14:57
Medlem
Som vanligt handlar det om smak, vissa gillar det bättre, andra inte.
Bör vara smidigare m automat, känns modernare,osv osv
Citera
2016-04-07, 15:09
Medlem
Vissa kanske har adhd med uppmärksamhets- och koncentrationssvårigheter och svårigheter med motoriken, som jag själv. Tänkte att det skulle bli enklare om jag slapp koncentrera mig på en sak mindre men gav upp kortet ändå för att skona medtrafikanterna och mig själv, och särskilt stadstrafik blir bara för mycket på en gång.
Om man övningskör och tycker att det här känns inte som förra gången och inte inser att solskyddet är nere och vindrutetorkarna på då ska man nog inte sitta bakom en ratt öht.
Citera
2016-04-07, 16:05
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Vissa kanske har adhd med uppmärksamhets- och koncentrationssvårigheter och svårigheter med motoriken, som jag själv. Tänkte att det skulle bli enklare om jag slapp koncentrera mig på en sak mindre men gav upp kortet ändå för att skona medtrafikanterna och mig själv, och särskilt stadstrafik blir bara för mycket på en gång.
Om man övningskör och tycker att det här känns inte som förra gången och inte inser att solskyddet är nere och vindrutetorkarna på då ska man nog inte sitta bakom en ratt öht.
Nuförtiden kan man ta kort med automat bara gasa och bromsa i bilen
satsa på det enligt många är det det bästa.
Citera
2016-04-07, 16:07
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Låter som du kört en automat från 60-talet eller nåt om det rycker i lådan.

Förstår inte heller hur du menar med att man ryckigt med en automat?
Om någon inte kan köra bil (tex gasar och bromsar samtidigt = ryckigt) så beror de ju inte på lådan.
Då är de nog vanligare att folk som inte kan köra har svårt med kopplingen på en manuell bil och att de då blir ryckigt.
sant det, kan man inte köra då blir det problem i vilket fall.
Har provat många olika automatbilar och aldrig varit nöjd med växlingen men då har jag ju också högre krav än de flesta
Citera
2016-04-07, 17:24
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu
ok förklara då varför man ser automatbilarna röra sig som de gör?
det är lätt om man kan att köra mjukt med automat men de flesta verkar inte bry sig

Du menar att de som kör med manuella lådor kör mjukare?

Citat:
Har kört hundratals mil med automat så jag vet precis hur det funkar,
tillexempel på parkeringen kan man ha en fot på bromsen om det är en ryckig låda.
Min poäng är att automatförarna inte verkar bry sig

Min poäng är du inte verkar kunna köra bil oavsett låda.
Citera
2016-04-07, 17:46
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Nuförtiden kan man ta kort med automat bara gasa och bromsa i bilen
satsa på det enligt många är det det bästa.

Citat:
sant det, kan man inte köra då blir det problem i vilket fall.
Har provat många olika automatbilar och aldrig varit nöjd med växlingen men då har jag ju också högre krav än de flesta
Jag skulle inte rekommendera folk att ta körkort enbart för automat (om de inte är av någon speciell anledning, funktionshinder tex). Min sambo ska snart ta körkort och hon ska så klart ta som vanligt, även om vi kommer att köra automat på våra bilar. Onödigt att begränsa sig med vad man får köra.

Du ska testa någon Riktig bil med automat (tex några av mina exempel jag angav tidigare ett par sidor bak) så bör du ändra uppfattning och inte utgå ifrån att alla automater är lika

Hade jag haft kvar någon av mina tävlingsbilar som var med automat hade jag gärna kört några race med dig också
Citera
2016-04-07, 20:14
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Du menar att de som kör med manuella lådor kör mjukare?

Min poäng är du inte verkar kunna köra bil oavsett låda.
Har inte påstått att jag är världsmästare men kör bättre än 90% av bilförarna, oavsett vilken låda och bil.
Citera
2016-04-07, 20:32
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Har kört hundratals mil med automat så jag vet precis hur det funkar,
tillexempel på parkeringen kan man ha en fot på bromsen om det är en ryckig låda.
Min poäng är att automatförarna inte verkar bry sig
Ryckig låda? Vad för automat har du kört?
Citera
2016-04-07, 20:35
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ryckig låda? Vad för automat har du kört?
Har varit med om det flera gånger både Peugeot och Renault som både rycker och växlar för sent, det har fått mig att hata automatlåda
Citera
2016-04-07, 21:31
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har inte sett videon men antar att det är racekörning det handlar om.

Man jobbar då intensivt med allt man har för att hålla kontroll på bilen trots att det kan gå på gränsen hela tiden. I sådana situationer kan man ibland både bromsa och gasa för att dessa krafter då påverkar bilen på olika sätt fram o bak samtidigt.
Det är väl bl.a. för att hålla uppe varvet och turbotrycket som den metoden används? Eller har jag fattat fel?
Citera
2016-04-07, 22:44
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
Men jag har svårt för dem som kräker ur sig att man är en dålig bilförare för att man väljer ett mer bekvämt alternativ när man endast använder bilen som ett bekvämt transpprtmedel.
Kanske kommer det av att personer som prioriterar bekvämlighet framför körglädje har en tendens att ha dålig koll på vad som händer runt omkring och därför blir irriterande stoppklossar?
Citera
2016-04-07, 22:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Har varit med om det flera gånger både Peugeot och Renault som både rycker och växlar för sent, det har fått mig att hata automatlåda

Du blandar nog ihop begreppen lite. Vi pratar inte om din gamla automatväxlade Zündapp, du är nog i fel forumdel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in