2016-03-30, 21:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FBNissen
Hej jag började i höstas att studera men har kommit fram till att jag ska byta linje. Man behöver ju endast 37 hp första året för att få CSN vilket jag har. Kan jag då välja att helt skippa dom sista 3 kurserna som jag skulle läst egentligen och fortfarande få CSN fram tills sommaren eller kan dom kräva tillbaka pengarna eftersom att det märks att jag inte gått till någon av dom sista 3 kurserna?

Så länge du inte blir avregistrerad från kurserna är det inga problem.
2016-03-31, 02:44
Medlem
AlbusPercivals avatar
Jag börjar få flipp out på CSN. Vidrigare fitt företag existeras inte på denna planet. Först skriver dom att jag ska få en viss antal summa en datum. Sedan flyttar dom på fitt datumet hela jävla tiden. Vad fan är det frågan om? Varför flyttas det? Har redan skickat in min fittiga studieförsäkran blir så jävla less att jag nästan ska göra en breivik inne på deras kontor.

Vad fan är felet?
2016-03-31, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Jag börjar få flipp out på CSN. Vidrigare fitt företag existeras inte på denna planet. Först skriver dom att jag ska få en viss antal summa en datum. Sedan flyttar dom på fitt datumet hela jävla tiden. Vad fan är det frågan om? Varför flyttas det? Har redan skickat in min fittiga studieförsäkran blir så jävla less att jag nästan ska göra en breivik inne på deras kontor.

Vad fan är felet?

CSN är en myndighet, inget företag. Jag skulle föresla att du ringer dem.
2016-03-31, 11:52
Medlem
Craig.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinafaraj
Jag läser tekniskt basår på Chalmers, blir klar nu i maj.
Gick samhäll innan och bor redan i Göteborg, det har helt klart vart dem värsta månaderna i mitt liv då jag i princip inte haft ett liv... Men också det bästa jag gjort, har fått underbara kompisar och är extremt väl förberedd inför civ.ing programmen.
Basåret är betydligt svårare än jag trodde men så länge man är redo att ge upp allt så kommer man klara det fint fint. Jag vet inget om uppsala och dem andra skolorna, allt jag är vet är i jämförelse med tex. basårselever på kth och borås får vi inte ha formelsamlingen & miniräknare på alla tentor vilket dem får.
Det har varit tufft, men nu sitter formlerna i benmärgen och tidigare basårselever berättar att man har ett stort försprång första året på civ.ing programmen.

Ang boende så är hälften av klassen från andra städer och ingen verkar haft större problem.

Hoppas jag svarade på någon av dina frågor!
Fel, på vissa kontrollskrivningar och tentor får miniräknare ej innehavas på KTH:s basår. Formelsamlingen är dock alltid tillåten.
2016-04-04, 10:38
Medlem
DagsForEnRiesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBNissen
Hej jag började i höstas att studera men har kommit fram till att jag ska byta linje. Man behöver ju endast 37 hp första året för att få CSN vilket jag har. Kan jag då välja att helt skippa dom sista 3 kurserna som jag skulle läst egentligen och fortfarande få CSN fram tills sommaren eller kan dom kräva tillbaka pengarna eftersom att det märks att jag inte gått till någon av dom sista 3 kurserna?

Min polare gjorde samma sak. Däremot råkade han missa registrera sig på de sista 3 kurserna och fick några månader senare återkrav på ca. 25000kr
2016-04-05, 23:24
Medlem
Nu måste man va jobbig o ställa en fråga igen som kanske verkar dum. Jag har hoppat av min utbildning nu men har förstått att jag måste klara 62,5%av de Hp jag läst fram tills avhoppet. Hittills har jag inte klarat en enda poäng. Funderar på att läsa upp en kurs från gymnasiet på komvux till hösten
Tänkte inte ta studiemedel. Men nu till frågan, om jag sen söker studiemedel till våren 2017 kommer jag få avslag om jag inte klarat de 62,5 % av hp från den utbildningen jag hoppade av eller kommer det räcka med att jag har klarat en komvuxkurs för att få nya studiemedel? Eller är komvuxpoäng inte likvärdiga med högskolepoäng?

Vill helst slippa plugga till omprovet från denna jävla ekonomikusen jag hoppade av... Men måste kunna få nytt csn till våren 2017 då jag tänkte börja en helt annan utbildning.
2016-04-06, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lekstuga99
Nu måste man va jobbig o ställa en fråga igen som kanske verkar dum. Jag har hoppat av min utbildning nu men har förstått att jag måste klara 62,5%av de Hp jag läst fram tills avhoppet. Hittills har jag inte klarat en enda poäng. Funderar på att läsa upp en kurs från gymnasiet på komvux till hösten
Tänkte inte ta studiemedel. Men nu till frågan, om jag sen söker studiemedel till våren 2017 kommer jag få avslag om jag inte klarat de 62,5 % av hp från den utbildningen jag hoppade av eller kommer det räcka med att jag har klarat en komvuxkurs för att få nya studiemedel? Eller är komvuxpoäng inte likvärdiga med högskolepoäng?

Vill helst slippa plugga till omprovet från denna jävla ekonomikusen jag hoppade av... Men måste kunna få nytt csn till våren 2017 då jag tänkte börja en helt annan utbildning.

Du kan tillgodoräkna komvuxkurser, tror doc inte dom godkänner det om du redan haft ett godkänt betyg eller bättre.
2016-04-06, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du kan tillgodoräkna komvuxkurser, tror doc inte dom godkänner det om du redan haft ett godkänt betyg eller bättre.

Okej tack för svar! Ska läsa en kurs jag aldrig läste i gymnasiet så då borde det va lugnt ju.
2016-04-07, 17:14
Medlem
Jag ska börja plugga till hösten är det tänkt. Jag har sökt flera program på högskolan. 3-5 år lång program beroende på vilka jag kommer in på och kan välja.

Jag är även arbetslös just nu, jag har aktivitetsstöd från Försäkringskassan och går just nu på arbetsmarknadspolitiska programmet: "Stöd och matchning".

Jag har hört att Arbetsförmedlingen sedan förra året kan bevilja att man får aktivitetsstöd trots att man studerar i som längst ett år. Om de gör bedömningen att utbildningen ökar mina chanser till att få jobb.

Funkar detta på högskoleutbildningar, eller är det bara sådana där korta yrkesutbildningar inom "bristyrken" de gör detta? Någon som vet/har erfarenhet?
2016-04-08, 09:41
Medlem
Animus avatar
Började själv plugga komvux nu i veckan, gjorde min första ansökan till CSN 23:e mars men fick bli en ändring 5:e april då poängen hade ändrats hur mycket jag skulle plugga per termin.

Men fick reda på nu i efterhand att ens position i kön flyttas fram när man gör en ändring, vilket är småsurt då jag precis fått tag i en hyresrätt. Har som tur är fått hjälp av päronen med första hyran men undrar om ni har någon koll på hur lång tid det brukar ta efter en ändring gjorts i ens ansökan? Skulle vara bra att ha pengarna nu till slutet av månaden då nästa hyra kommer.
Senast redigerad av Animu 2016-04-08 kl. 10:20.
2016-04-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Jag ska börja plugga till hösten är det tänkt. Jag har sökt flera program på högskolan. 3-5 år lång program beroende på vilka jag kommer in på och kan välja.

Jag är även arbetslös just nu, jag har aktivitetsstöd från Försäkringskassan och går just nu på arbetsmarknadspolitiska programmet: "Stöd och matchning".

Jag har hört att Arbetsförmedlingen sedan förra året kan bevilja att man får aktivitetsstöd trots att man studerar i som längst ett år. Om de gör bedömningen att utbildningen ökar mina chanser till att få jobb.

Funkar detta på högskoleutbildningar, eller är det bara sådana där korta yrkesutbildningar inom "bristyrken" de gör detta? Någon som vet/har erfarenhet?

Det står att det också gäller högskola; du kan iaf fråga och försöka få det stödet.
Är du inskriven på arbetsförmedlingen så kan du också få socialbidrag, har pratat med AMS kundtjänst och konstigt nog sa dom att vissa kommuner godkänner detta medans andra inte.
2016-04-09, 16:48
Medlem
Går på universitet och sökte för 100% hösten och våren. Är det 75% poäng som totalt ska klaras över hela året eller är det per termin?

Tack för svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in