2016-03-22, 14:52
Medlem
Blir sa jävla trött pa CSN som inte kan svara pa ngt.

Läser "sommarkursen" i matte pa GU, fast under varen. Överallt star det att man kan jobba i sin egen takt, men de verkar rapportera in att du klarat kursen när du gjort sista uppgiften. Dessutom rapporterar de in poängen för "del 1", hur manga det nu är, redan när man klarat den och sen samma för del 2.

Jag vill göra kursen sa snabbt som möjligt men ända fa CSN för den. Vill ju inte fa betalt för en vecka när jag kan fa betalt för 6 (12 veckor pa heltid). Nagon som vet om CSN bryr sig om när poängen rapporteras in? Om nagon tagit den här exakta kursen (sommarmatte pa GU eller Chalmers, den är samma) och fatt studiemedel för det far ni gärna svara här!
2016-03-24, 12:34
Medlem
Apolloss avatar
Skickade in ansökan för 1 dag sedan och har stått såhär sedan dess:

Vi har inte fått någon ansökan om studiemedel från dig. Har du nyligen skickat in en ansökan kan det hända att vi inte hunnit registrera den ännu.

Vad tusan menas med det? Ska jag avvakta? Har alltid skrivit under ansökan elektroniskt men aldrig fått ett sånt meddelande förut.
2016-03-24, 12:58
Medlem
DagsForEnRiesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Att du har klarat 75% av poängen som du fått studiemedel för (alternativt 62,5 % om det är första gången du sökt studiemedel).

Måste det vara kurserna som jag gick på då eller kan jag plugga några andra skitkurser bara för att nå upp till X antal poäng?

Jag behöver poäng från 3st 7,5 poängare.
2016-03-24, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Skickade in ansökan för 1 dag sedan och har stått såhär sedan dess:

Vi har inte fått någon ansökan om studiemedel från dig. Har du nyligen skickat in en ansökan kan det hända att vi inte hunnit registrera den ännu.

Vad tusan menas med det? Ska jag avvakta? Har alltid skrivit under ansökan elektroniskt men aldrig fått ett sånt meddelande förut.
Påsk osv nu avvakta lite.
2016-03-24, 13:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DagsForEnRiesen
Måste det vara kurserna som jag gick på då eller kan jag plugga några andra skitkurser bara för att nå upp till X antal poäng?

Jag behöver poäng från 3st 7,5 poängare.
Högskolepoäng är högskolepoäng är högskolepoäng.
2016-03-24, 20:47
Medlem
Är detta tillräckligt för att få CSN nästa gång jag söker, i sommar eller till hösten?

Inför HT15 sökte jag för 100 % både höst och vår vid universitet A. Klarade 100 % (30 hp) under hösten vid universitet A. Ändrade min ansökan i februari till 50 % (15 hp) vid universitet A och 50 % (15 hp) vid universitet B under våren. Nu klarat 25 % (7,5 hp) vid universitet A och 25 % (7,5 hp) vid universitet B.

Eftersom det ju blir 75 % (45 hp av 60 hp) totalt för både höst + vår, är det ok då?
Senast redigerad av VarennaVarenne 2016-03-24 kl. 20:54.
2016-03-27, 16:19
Medlem
Jag började en utbildning i januari men kände ganska snabbt att det inte var min grej. Funderar nu på att avbryta mina studier. Har haft 2 prov hittills som jag ej klarat. Har tagit fullt lån + bidrag.
Kommer jag behöva betala tillbaka pengarna direkt när jag hoppar av eftersom jag inte klarat några högskolepoäng? Eller räcker det att jag varit registrerad på kursen fram tills jag själv valt att hoppa av för att slippa betala tillbaka?

Jag vet att när jag sedan söker studiemedel igen kommer de att titta på resultaten från denna kursen och att jag måste ha klarat 62,5 % av de poängen jag läst (fram tills mitt avhopp antar jag?)

Undrar alltså om det kommer bli något direkt återkrav pga att jag hoppar av utan att ha tagit några poäng!??
2016-03-27, 19:06
Medlem
Skickade in ansökan om studiemedel den 29/2. Har ej fått svar än, började mina kurser förra veckan. Borde jag kontakta dem eller avvakta?
2016-03-27, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taeyang
Skickade in ansökan om studiemedel den 29/2. Har ej fått svar än, började mina kurser förra veckan. Borde jag kontakta dem eller avvakta?

De har visserligen långa väntetider nu, men inte mer än typ 12 dagar senast jag kollade. Skickade du möjligtvis in massa övriga uppgifter/bilagor? I så fall kan det ta längre tid.

Om inte (och kanske även om) tycker jag du borde ringa dem. Om något är fel vill du ju veta det så du hinner rätta till det och kan få studiemedel från när du började studera!
2016-03-27, 23:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lekstuga99
Jag började en utbildning i januari men kände ganska snabbt att det inte var min grej. Funderar nu på att avbryta mina studier. Har haft 2 prov hittills som jag ej klarat. Har tagit fullt lån + bidrag.
Kommer jag behöva betala tillbaka pengarna direkt när jag hoppar av eftersom jag inte klarat några högskolepoäng? Eller räcker det att jag varit registrerad på kursen fram tills jag själv valt att hoppa av för att slippa betala tillbaka?

Jag vet att när jag sedan söker studiemedel igen kommer de att titta på resultaten från denna kursen och att jag måste ha klarat 62,5 % av de poängen jag läst (fram tills mitt avhopp antar jag?)

Undrar alltså om det kommer bli något direkt återkrav pga att jag hoppar av utan att ha tagit några poäng!??
Du har två val.

Du skulle kunna underlåta att avregistrera dig - alltså på papperet läsa klart hela vårterminen - och därmed motta studiemedel för hela VT16. Då skulle du behöva 18 hp (62,5 % av 30 hp) inför nästa studiemedelsansökan.

Ditt andra alternativ är att du meddelar CSN om tidigt avbrott, och får behålla de pengar du hittills fått. Då skulle du behöva 62,5 % av det antal hp som du hittills studerat. I så fall kommer du naturligtvis inte få lika mycket pengar, men det blir inte lika mycket att läsa i kapp inför nästa studiemedelsansökan.
2016-03-28, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Du har två val.

Du skulle kunna underlåta att avregistrera dig - alltså på papperet läsa klart hela vårterminen - och därmed motta studiemedel för hela VT16. Då skulle du behöva 18 hp (62,5 % av 30 hp) inför nästa studiemedelsansökan.

Ditt andra alternativ är att du meddelar CSN om tidigt avbrott, och får behålla de pengar du hittills fått. Då skulle du behöva 62,5 % av det antal hp som du hittills studerat. I så fall kommer du naturligtvis inte få lika mycket pengar, men det blir inte lika mycket att läsa i kapp inför nästa studiemedelsansökan.

Tack som fan för svar!! Helt klart ska jag avbryta i så fall.
2016-03-30, 14:57
Medlem
Hej jag började i höstas att studera men har kommit fram till att jag ska byta linje. Man behöver ju endast 37 hp första året för att få CSN vilket jag har. Kan jag då välja att helt skippa dom sista 3 kurserna som jag skulle läst egentligen och fortfarande få CSN fram tills sommaren eller kan dom kräva tillbaka pengarna eftersom att det märks att jag inte gått till någon av dom sista 3 kurserna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in