Citat:
Ursprungligen postat av
lekstuga99
Jag började en utbildning i januari men kände ganska snabbt att det inte var min grej. Funderar nu på att avbryta mina studier. Har haft 2 prov hittills som jag ej klarat. Har tagit fullt lån + bidrag.
Kommer jag behöva betala tillbaka pengarna direkt när jag hoppar av eftersom jag inte klarat några högskolepoäng? Eller räcker det att jag varit registrerad på kursen fram tills jag själv valt att hoppa av för att slippa betala tillbaka?
Jag vet att när jag sedan söker studiemedel igen kommer de att titta på resultaten från denna kursen och att jag måste ha klarat 62,5 % av de poängen jag läst (fram tills mitt avhopp antar jag?)
Undrar alltså om det kommer bli något direkt återkrav pga att jag hoppar av utan att ha tagit några poäng!??
Du har två val.
Du skulle kunna underlåta att avregistrera dig - alltså på papperet läsa klart hela vårterminen - och därmed motta studiemedel för hela VT16. Då skulle du behöva 18 hp (62,5 % av 30 hp) inför nästa studiemedelsansökan.
Ditt andra alternativ är att du meddelar CSN om tidigt avbrott, och får behålla de pengar du hittills fått. Då skulle du behöva 62,5 % av det antal hp som du hittills studerat. I så fall kommer du naturligtvis inte få lika mycket pengar, men det blir inte lika mycket att läsa i kapp inför nästa studiemedelsansökan.