Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-04-07, 12:42
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Du gör två felslut:

För det första tycks du tro att amerikanska val är som svenska val. Det är de inte. Bara 50-60% går och röstar. En avgörande faktor är att ha en kandidat som motiverar folk att gå till valurnorna. Kashit är inte en sån faktor.

Det andra är att du nu (i något sorts desperat försök att hålla ihop ett ohållbart resonemang) på ett krystat vis utgår från att Trump bara skulle få röster från någon sorts core base. Ditt antagande blir extra absurt eftersom vi aldrig förr har sett någon med en sån enorm förmåga att locka till sig nya grupper (independents m.m.) och att engagera helt nya väljare som inte ens röstat förut.

Dream on...

Nej, jag baserar vad jag sade på ditt resonemang. Det var du som sade att andrahandsrösterna ofta inte blir en röst:

Citat:
Visst är andrahandsrösterna bra; i en poll. Men i riktiga val är det just förstahandsröstarna som är motiverade att gå till vallokalen, medan "andrahandsrösterna" i slutändan ofta inte blir en röst alls.

Vidare fick Trump tex runt en miljon röster i Florida, medan Romney fick fyra miljoner röster i GE 2012. Det är helt uppenbart att det kommer till stora grupper väljare som inte röstar i primärvalen, och bland alla dessa röster så tycks Kasich vara mycket starkare än Trump.

Det kanske går att förneka en eller ett par polls, men när VARJE poll visar samma sak blir det genast löjligt att tro att de visar fel. Trump är den minst gillade av alla kandidater i valet, det är bara så det är.

Det är uppenbart att Trump skulle locka mängder till valurnorna. För att rösta mot honom.
2016-04-07, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast det där håller inte, skulle Trump enbart få förstahandsrösterna skulle han bli totalt krossad i ett val mot Clinton. Faktum är att det inte är alls så många som röstar i primärvalen som i det egentliga valet, och att det är ganska olika grupper väljare som röstar republikanskt i primärvalen och som gör det samma i GE.

Det blir lite löjligt när ni med magiskt tänkande försöker förneka det otal undersökningar som gjorts, och som samstämmigt visar att Kasich är den bäste kandidaten för att slå demokraterna. Visserligen är det förståeligt då samma undersökningar också visar att Trump är den utan tvekan sämsta kandidaten, men det finns inget som helst som tyder på att dessa undersökningar skulle vara mer felaktiga än de vi sett från de olika delstaterna.

En viktig faktor är tidsaspekten. Det är tiden som jobbar emot Donald Trump. Det är alltid så beträffande nyhetens behag. Friska fläktar gillar vi alla, men de varar inte evigt. Nu är det tjatigt.

De är viktiga undersökningar du nämner, som får dessa premärval att likna väljarundersökningar, mer än riktiga val.

Motståndet republikanerna visar inom partiet mot Donald Trump är faktiskt blodigt allvar, och de kommer välja en kandidat som kan vinna över Hillary Clinton. Det blir inte någon som kapat partiet och gjort sig ovän med de tyngsta namnen. Vändpunkten var attackerna mot kvinnorna och Cruz fru. Det var gränsöverskridande på ett sätt en svensk drömmare om Donalds rike inte kan uppfatta!

Eftersom detta är ett anonymt forum har jag villigt avslöjat att jag först gillade Trump, men sedan blev han för mycket av det goda. Too Much crap. Det är för mycket oförutsägbarhet i hans kampanj om de viktigaste frågorna.

Är det bara jag som träffat folk jag först gillat, eller någon som fått mitt hjärta att klappa, och sedan fått dagens efter känslor?
2016-04-07, 13:01
Bannlyst
Citat:
Skillnaden mot Donald är ju slående i detta fall; Donald har en relativt stor grupp väljare som stödjer honom men nästan inga som är beredda att gå till honom som ett andrahandsval.
Var tog du detta ifrån?
Mmm, media har av någon anledning slutat redovisa väljarnas andrahandsval?
Enligt PPP OU t.ex.
om Cruz hoppar av
49% till Kasich vs 38% till Trump

Om Kasich hoppar av
51% till Cruz vs 23% till Trump

Det är väl lite så att Cruz och Trumps väljare har rätt så stor överlapp i vissa frågor som migration/muslimer/hat till etablissemanget. När Cruz är väl borta...

Istället väljer media att koncentrera sig på fav/unfav, vilket inte samma sak. Man behöver inte gilla SD, för att tycka, att de är minst dåliga alternativ. Dessutom fav/unfav är mer känslig till Trumps senaste tramsuttalanden.

Sedan kan man tänka sig, att om väljarna kan rösta taktiskt mot Trump, kan de lika gärna ange taktiskt i OU, att de ska rösta på Hillary/Kasich

Men ja, just nu har Trump en väldigt svag ställning mot Hillary. Som mot Jeb! i somras
2016-04-07, 13:04
Medlem
Citat:
Fast det där håller inte, skulle Trump enbart få förstahandsrösterna skulle han bli totalt krossad i ett val mot Clinton. Faktum är att det inte är alls så många som röstar i primärvalen som i det egentliga valet, och att det är ganska olika grupper väljare som röstar republikanskt i primärvalen och som gör det samma i GE.

Det blir lite löjligt när ni med magiskt tänkande försöker förneka det otal undersökningar som gjorts, och som samstämmigt visar att Kasich är den bäste kandidaten för att slå demokraterna. Visserligen är det förståeligt då samma undersökningar också visar att Trump är den utan tvekan sämsta kandidaten, men det finns inget som helst som tyder på att dessa undersökningar skulle vara mer felaktiga än de vi sett från de olika delstaterna.

Fast vad undersökningar visar nu är inte relevant. Tittar du på undersökningar gjorda vid samma tidpunkt fast under andra val så visar de vitt skilda resultat från det faktiska resultatet. De är alltså ingen bra merit att gå efter.
2016-04-07, 13:29
Medlem
godhetsapostelns avatar
"Motståndet republikanerna visar inom partiet mot Donald Trump är faktiskt blodigt allvar, och de kommer välja en kandidat som kan vinna över Hillary Clinton. Det blir inte någon som kapat partiet och gjort sig ovän med de tyngsta namnen. Vändpunkten var attackerna mot kvinnorna och Cruz fru. Det var gränsöverskridande på ett sätt en svensk drömmare om Donalds rike inte kan uppfatta!"

Här kom en annan dåre in. Det finns bara tre som strävar efter att bli republikanernas kandidat. Nej, man kommer inte att ge kandidaturen till Kalle Anka eller Jeb Bushs mamma. Det tillåter inte reglerna din djävla idiot. Valet handlar vilka av dessa tre som kommer att bli partiets kandidat.
Kalle Anka eller Jeb Bushs mamma kan möjligen ställa upp som oberoende.

Kapat partiet? Snälla använd ditt eget ordföråd istället för att bara apa efter vad andra säger (det framgår mer än du tror att du inte själv förstår dom ord du använder).
Kapa? Har du hör talas om en flygkapning? Trump har ställt upp i ett demokratiskt val.

"En viktig faktor är tidsaspekten. Det är tiden som jobbar emot Donald Trump. Det är alltid så beträffande nyhetens behag. Friska fläktar gillar vi alla, men de varar inte evigt. Nu är det tjatigt."
Här framför du faktiskt en vettig synpunkt. Jag gissar att den faktiskt kommer ifrån dig och att du använder dina egna ord. det kan absolut vara så att Trump var nyhetensbehag och förlorar allt eftersom tiden går.....vi får helt enkelt vänta och se.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2016-04-07 kl. 13:33.
2016-04-07, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
En viktig faktor är tidsaspekten. Det är tiden som jobbar emot Donald Trump. Det är alltid så beträffande nyhetens behag. Friska fläktar gillar vi alla, men de varar inte evigt. Nu är det tjatigt.
Här håller jag med. Trump måste skaffa fram något nytt och träffande lik "The Wall" och "Ban Muslims". Han tycks ha försökt med "Punish The Abort Girl", men här var han helt ute och cyklade. "Obsolete Nato" var nog bättre, men det är inte en fråga, som kan väcka pasión grande hos vanliga amerikanerna. Han troligen sparat något för Hillary, men som du säger är tidsaspekten viktig.
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Eftersom detta är ett anonymt forum har jag villigt avslöjat att jag först gillade Trump, men sedan blev han för mycket av det goda. Too Much crap. Det är för mycket oförutsägbarhet i hans kampanj om de viktigaste frågorna.
Kan du vara mer exakt. Gärna med ett par exempel om "oförutsägbarhet om de viktigaste frågorna".

Citat:
Det är helt uppenbart att det kommer till stora grupper väljare som inte röstar i primärvalen, och bland alla dessa röster så tycks Kasich vara mycket starkare än Trump.
Var kommer detta ifrån?
Citat:
Det är uppenbart att Trump skulle locka mängder till valurnorna. För att rösta mot honom.
Varför röstar inte dessa miljoner i R-open-primaries? Vill man stoppa Trump, är det enklast att göra nu?
2016-04-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vad spelar det för roll? Elva miljoner kriminella har brutit sig in i USA, det är det som är problemet, inte att lagliga invandrare flyttar till de nya jobben i Mexico.

Det spelar väl stor roll att Trump "Inte har alla hemma" när han ständigt uttalar sig förnedrande om en mycket stor del av befolkningen!
2016-04-07, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Det spelar väl stor roll att Trump "Inte har alla hemma" när han ständigt uttalar sig förnedrande om en mycket stor del av befolkningen!
Det gör han inte, din lilla lögnare

Han säger, att ett land bör han kontroll över, vilka som kommer in. That's it.

Förresten, spelar det inget roll, att det är fler som flyttar ut än flyttar in. Att 1000 ISIS-anhängare exempelvis lämnar Sverige och bara 500 kommer tillbaka, innebär det inte, att det är lugnt. Notera, att jag inte säger, att alla mexikaner/muslimer är ISIS, precis som Trump inte menar, att alla mexikaner är våldtäktsmän. "Media is disgusting" ©
2016-04-07, 15:11
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
SvartChili: Men självklart respekterar jag din hållning
Citat:
Lille.Stockholn:
Detta enkom får mig att gilla dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Ok. Tona ner, det håller jag med. Men förtydliga? Kan du ge ett [gärna flera] bra exempel av de saker som "vi älskar med den rödlätte herrn", som han verkligen måste förtydliga?
Om vi ska ha ett mer respektfullt utbyte så ska jag be dig, du som är mycket insatt och tror på Trump, berätta för mig hur han han har tänkt kring detta.
-Muren och relationen till Mexiko, samt övriga Central- och Sydamerika.
Hur hatat kommer USA att bli och har han en plan att upprätthålla diplomatiska relationer trots muren?
-Hur kommer hans vänskap med och stöd för Putin påverka relationen med EU, omkringliggande länder och inte minst Sverige, som Ryssland visat aggressiva tendenser mot?
-Hur kommer Trumps oförsiktiga kommentarer att påverka relationen till alla länder vars befolkning är övervägande muslimer?
-Och, hur ska han i praktiken kunna genomföra inreseförbud för alla muslimer? Vad är hans plan där?

Vi börjar med det.
Senast redigerad av SvartChili 2016-04-07 kl. 15:13.
2016-04-07, 15:11
Bannlyst
Goda nyheter från WTA delstat Maryland!
Poll: Clinton, Trump lead in Maryland
Trump 41%
Kasich 31%
Cruz 22%
On the Republican side, Trump has a slight edge among likely voters, garnering 41 percent of their support compared with Kasich’s 31 percent and 22 percent for Sen. Ted Cruz (R-Texas). While the 10-point margin bodes well for Trump, it is not statistically significant given the survey’s sample size of 283 likely Republican voters.
Ett mycket litet underlag dock. Men får Trump 40+% och om Cruz ökar lite på bekostnad av Kasich (som vanligt), bådar det gott för Trump
2016-04-07, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency

Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Det gör han inte, din lilla lögnare

Av dig och mig är det inte jag som är lögnaren

https://www.youtube.com/watch?v=ksMSa4JGJmY&feature=youtu.be&t=27s

Citat:
Ursprungligen postat av DonaldTrump
They are RAPIST!
Senast redigerad av CounterInsurgency 2016-04-07 kl. 15:34.
2016-04-07, 15:49
Medlem
baggebo1s avatar
Det här är faktiskt en ganska intressant tabell. Ricky Vaughn, en av de största protrumpska twittrarna (den störste med både ras- och judemedvetenhet), har delat upp de olika vita etniciteterna efter hur pro-Trump de är. Skandinaver, tyskar är anti, skottar, irländare är pro, osv. På det sättet kan man förutspå de framtida valen:

https://twitter.com/Ricky_Vaughn99/status/717812089838907396

Connecticut är enligt tabellen den etniskt mest protrumpska delstaten i USA. North och South Dakota de mesta antitrumpska. Sen får man räkna in andra faktorer också, så klart. (Texas var t.ex. mer pro- än antitrumpsk, etniskt, men att det var Cruz hemmaplan avgjorde förmodligen)
Senast redigerad av baggebo1 2016-04-07 kl. 15:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in