2016-03-29, 20:45
Medlem
[quote=StonyStevenson|56781876]En gång för länge sen när jag var vänstersympatisör läste jag en mycket positiv recension av Thorvalls När man skjuter arbetare... skriven av Göran Greider. Naiv och lättlurad som jag var köpte jag boken i födelsedagspresent till mor. Lite senare tänkte jag själv läsa boken, men gav upp efter några sidor. Det var nånting av den värsta dynga jag någonsin stött på.[/QUOTE

Jaha - och vad är fel med "När man skjuter arbetare" enligt dig?

(och vad är en bra bok för dig?)
Citera
2016-03-29, 22:07
Medlem
[quote=molliesmille|56801522]
Citat:
Ursprungligen postat av StonyStevenson
En gång för länge sen när jag var vänstersympatisör läste jag en mycket positiv recension av Thorvalls När man skjuter arbetare... skriven av Göran Greider. Naiv och lättlurad som jag var köpte jag boken i födelsedagspresent till mor. Lite senare tänkte jag själv läsa boken, men gav upp efter några sidor. Det var nånting av den värsta dynga jag någonsin stött på.[/QUOTE

Jaha - och vad är fel med "När man skjuter arbetare" enligt dig?

(och vad är en bra bok för dig?)
Jag tyckte den var bra...K.T. hade historiskt perspektiv och kunde binda ihop historia med trovärdiga och intressanta huvudpersoner. Jag är ingen feminist och avskyr ordet "hen" - något mer könlöst och hönsaktigt är svårt att finna - men K.T: böcker lärde mig mycket mer om nutidshistoriaria än många ordbajsande och mentalt frånvarande män...
Citera
2016-03-30, 01:06
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Om du fixerar dig så mycket vid Kerstin Thorwalls utseende och hur Cilla Thorells rollfigur ser ut i första avsnittet är du kanske inte mogen denna dramaserie. Men om du ändå är intresserad av att förstå Thorwall så är det boken med samma namn du ska läsa.
Citera
2016-03-30, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Om du fixerar dig så mycket vid Kerstin Thorwalls utseende och hur Cilla Thorells rollfigur ser ut i första avsnittet är du kanske inte mogen denna dramaserie. Men om du ändå är intresserad av att förstå Thorwall så är det boken med samma namn du ska läsa.

Det är ju inte jag som fixerar mig -det var i tv-serien som de tjatade om hur vacker hon var.
Och när det gäller åldern så var det ju tydligt att teamet bakom serien satsade mycket på att Cilla skulle vara så lik Kerstin det bara gick -samma brillor, samma hårfärgning som gammal osv.
Citera
2016-03-30, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Det är ju inte jag som fixerar mig -det var i tv-serien som de tjatade om hur vacker hon var.
Och när det gäller åldern så var det ju tydligt att teamet bakom serien satsade mycket på att Cilla skulle vara så lik Kerstin det bara gick -samma brillor, samma hårfärgning som gammal osv.

Nja, det var männen i tv-serien som flirtade med KT som uppgav att hon var vacker - inte helt ovanligt IRL!

SvD hade en längre intervju med skådespelerskan Cilla innan pjäsen sändes. Där framkom att regissören INTE lagt an på porträttlikhet - en lättnad för Cilla. (och jag blev förvånad att se att stilen var så lik; kattglasögon etc)
Citera
2016-04-03, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Nja, det var männen i tv-serien som flirtade med KT som uppgav att hon var vacker - inte helt ovanligt IRL!

SvD hade en längre intervju med skådespelerskan Cilla innan pjäsen sändes. Där framkom att regissören INTE lagt an på porträttlikhet - en lättnad för Cilla. (och jag blev förvånad att se att stilen var så lik; kattglasögon etc)

Bland annat därför att hon slapp imitera Kerstins underbett..

Sen säger ju Cilla också att Kerstin var en "dåre" och en "egocentrisk människa". Och vidare trodde hon att det nästan var omöjligt att vara tillsammans med Kerstin. Det tror jag också..

Varken som barn eller äkta man kunde man stå ut med henne. Men som recensent som bara betraktar ytan och "beundrar" någon som "vågar" går det bra att hylla damen i höjden.

Precis som det gick att hylla Bergman som "människokännare" av stora mått - samtidigt som han inget annat visade i sitt privata liv än just brist på empati och oförmåga att förstå - eller bry sig om - andra människor.

Kerstin Thorvall skrev också om ungdomar och för ungdomar samtidigt som han sket i sina egna..

Sådana människor blir hyllade som "modiga" .. Det är en gåta för mig :-o
Senast redigerad av sno 2016-04-03 kl. 11:41.
Citera
2016-04-03, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Hade varit intressant men vete fan om jag pallar se den- En nära anhörig till mig - tillika en av hennes mer berömda älskare var en karaktär i boken. Först var jag osäker på hur mycket han var omnämnd och under många år ville jag inte veta - p g a serien läste jag några delar ur boken och det kunde jag ha låtit bli. Hon tar upp det som dramaturgiskt är passande och väljer ut vissa egenskaper som på något sätt skulle ge en bild av människan ifråga, hur otroligt opassande att hon knullade just en sån person, stackars henne, lämnad ensam av sin älskare, var var han nu då, vad gjorde han nu då, vilken annan kvinna var han oss nu. Det var ingen uppoffring utan hennes självvalda drama. Måhända var älskaren inte den mest stabila precis, men hur var hon själv då, och hur höga krav kan man ha på en man vars värde bestäms av hur mycket hon blev knullad - herregud det var ju det hon ville, det var ju ingen make eller blivande make det var fråga om. Hon fick kuk som hon ville men ville samtidigt vara hans enda och att han skulle vara tillgänglig när hon ville.
Hon går in i allt det som hon vill - allt som fina flickor inte gör - med män som fina flickor inte gör det med, men det hindrar henne inte att kritisera dessa män för vad de är. Som hon sådde fick hon skörda - inget mer med det - och ingenting hon borde gnälla över i efterhand.
Däremot tycker jag att hennes böcker har värde, då dom ifrågasätter och bryter normer. Hon var säkert en förskräcklig morsa delvis, kanske otroligt självupptagen, men hon var den hon var. Bevare oss för alla dessa mödrar som spelar rollen av den goda modern - dom kan vara långt mer självupptagna och destruktiva men dom odlar rollen av sig själva som den goda modern på ett så manipulativt och falskt sätt att deras barn kanske inte under sin livstid förstår vilken skada dom orsakar med sin falska persona och deras utstuderade övergrepp som lyckas flyga under radarn. Hellre en mor som öppet beter sig som en dålig mor och inte låtsas om som hon är den heliga guds moder.

Både Kerstin Thorvall själv och de som beundrar hennes “modighet” lurade/lurar sig själva när de påstår att Kerstin tog för sig som en riktig karlakarl när det gäller den sexuella biten.

Nej, kvinnokarlar ligger inte på hallgolvet och gråter över ett ligg..

Därför blir det så patetiskt när man försöker porträttera henne som en modig kvinna som “tog för sig”. På äldre dagar “tog hon för sig” av unga afrikanska män som inget annat hellre ville än komma till Europa.

Hur svårt är det förresten att ragga på Kuba? Så fort du har tagit ett steg från hotellet beskrivs du som “lovely lady” (oavsett utseende) och den som frågar undrar hur mycket plats som finns I kofferten på vägen hem (till paradiset – Europa).

Hon porträtteras också som “modig” för att hon “vågade” lämna sina barn till deras pappors omsorg och för att hon vågade knulla med sönernas kompisar – till och med gifta sig med en av dem..

Skulle en man som betedde sig så här bekrivas med samma ordalag? “Modig?” - knappast..

Att hon å ena sidan sket I sina ungar – å andra sidan grät över att de inte besökte henne sen när hon själv var gammal – är väl också typiskt för människor som saknar självinsikt och empati för andra. Inte som en modig människa som står för sina egna gärningar och tar konsekvenserna för dem också.

Hade hon velat visa riktig mod hade hon exempelvis struntat I konventionerna och låtit bli att ljuga inför prästen, hela församlingen och sin blivande äkta make om “evig trohet”..

Varför gifta sig och skaffa barn om man nu inte vill innerst inne?

Efter det första äktenskapet och de tre sönerna borde hon I alla fall redan har fått den självinsikten..
Citera
2016-04-03, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Montbars
Vad för dig att tro att en ung snygg gambiansk man annars skulle hoppa i säng med kvinnor som är 20-50 år äldre om dom själva. Jag fattar alltså inte hur dom klarar av det, killarna alltså, men dom röker ju på rätt bra därnere så det hjälper säkert dom att klara av det.

De vill komma till Sverige. Precis som kubanska unga män vill. Hela familjen hejar på äktenskap med äldre svenska kvinnor, eftersom det betyder fördelar för hela släkten. Det är som en LOTTO-vinst att kunna gifta sig med kerstin thorvalls, få PUT och sen skilja sig och leva livets goda dagar.

Det kostar en del, men kan unga kvinnorna knulla med Hugh Hefner, varför skulle inte unga männen kunna offra sig för den goda sakens skull?
Citera
2016-04-03, 12:12
Bannlyst
Oj vilka ultrasossiga ungdomsböcker hon skrev, som man fick påtryckt när man gick på bibblan som barn på 80-talet.

Kulla-Gulla och Anne på Grönkulla var reaktionärt och lånade man för mycket sånt så blev det "intervention";

Här, läs Kerstin Thorvall eller Sten Wernström i stället!

Det underliga med hennes böcker var att hon i princip LÄRDE barnen att vara uppkäftiga
mot sina föräldrar. Jag minns att jag gick och repeterade hemma exakt vad jag lärt mig
i hennes böcker och det var ju inte särskilt hjälpsamt varken för föräldrarna eller mig.

Jag anser att hon var ett destruktivt inflytande över barn i alla fall.
Att hon var poet kände jag inte ens till. Men barnböckerna påminner om de allra värsta sidorna av 70-talets sosse-Sverige.
Citera
2016-04-03, 14:29
Medlem
Förmodligen erotoman och med psykisk sjukdom återkommande i skov.

Se henne aldrig som förebild för svenska kvinnor.
Citera
2016-04-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Både Kerstin Thorvall själv och de som beundrar hennes “modighet” lurade/lurar sig själva när de påstår att Kerstin tog för sig som en riktig karlakarl när det gäller den sexuella biten.

Nej, kvinnokarlar ligger inte på hallgolvet och gråter över ett ligg..

Därför blir det så patetiskt när man försöker porträttera henne som en modig kvinna som “tog för sig”. På äldre dagar “tog hon för sig” av unga afrikanska män som inget annat hellre ville än komma till Europa.

Hur svårt är det förresten att ragga på Kuba? Så fort du har tagit ett steg från hotellet beskrivs du som “lovely lady” (oavsett utseende) och den som frågar undrar hur mycket plats som finns I kofferten på vägen hem (till paradiset – Europa).

Hon porträtteras också som “modig” för att hon “vågade” lämna sina barn till deras pappors omsorg och för att hon vågade knulla med sönernas kompisar – till och med gifta sig med en av dem..

Skulle en man som betedde sig så här bekrivas med samma ordalag? “Modig?” - knappast..

Att hon å ena sidan sket I sina ungar – å andra sidan grät över att de inte besökte henne sen när hon själv var gammal – är väl också typiskt för människor som saknar självinsikt och empati för andra. Inte som en modig människa som står för sina egna gärningar och tar konsekvenserna för dem också.

Hade hon velat visa riktig mod hade hon exempelvis struntat I konventionerna och låtit bli att ljuga inför prästen, hela församlingen och sin blivande äkta make om “evig trohet”..

Varför gifta sig och skaffa barn om man nu inte vill innerst inne?

Efter det första äktenskapet och de tre sönerna borde hon I alla fall redan har fått den självinsikten..

Det är det som är grejen, sånt här gör män precis hela jävla tiden, jag har upplevt detta i mitt liv då närstående lämnar sina fruar för yngre kvinnor som umgåtts med deras barn och sedan deras oförstående när deras barn och före detta hatar dem.

Hennes bok är precis som Jack, hennes blev skandal eftersom hon är kvinna, men Lundell kunde svina kulturellt likt förbannat.

Tänker på den här kvinnliga författarinnan som numera är helt portad från kultureliten som gav ut en dokumentärroman om finkulturella personer och hur hatad hon blev, men när Lars Norén gav ut sina dagböcker så blev han hyllad trots att han skrev skit om hela kultureliten, är man kvinna blir man hatad och det beror på männens patologiska kvinnohat. Jag ser inga män som öser ut sitt hat till manliga sexturister, men Kerstin Thorvalls resor blev stoff till rent kvinnohat.

Rent jävla hyckleri.
Citera
2016-04-06, 15:00
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det är det som är grejen, sånt här gör män precis hela jävla tiden, jag har upplevt detta i mitt liv då närstående lämnar sina fruar för yngre kvinnor som umgåtts med deras barn och sedan deras oförstående när deras barn och före detta hatar dem.

Hennes bok är precis som Jack, hennes blev skandal eftersom hon är kvinna, men Lundell kunde svina kulturellt likt förbannat.

Tänker på den här kvinnliga författarinnan som numera är helt portad från kultureliten som gav ut en dokumentärroman om finkulturella personer och hur hatad hon blev, men när Lars Norén gav ut sina dagböcker så blev han hyllad trots att han skrev skit om hela kultureliten, är man kvinna blir man hatad och det beror på männens patologiska kvinnohat. Jag ser inga män som öser ut sitt hat till manliga sexturister, men Kerstin Thorvalls resor blev stoff till rent kvinnohat.

Rent jävla hyckleri.

Till viss del håller jag med. De så kallade "kultureliten" lider uppenbarligen utav en kollektiv sexualneuros där de måste debattera och hålla på med intellektuellt horeri för att hitta förklaringsmodeller till varför kuken och fittan ska ha sitt. Kerstin och vissa andra kvinnor borde antagligen bara fått ett kort men artigt "välkommen till gänget/terapigruppen" efter att de skrivit av sig lite pullfantasier istället för att hängas ut. Men de är samma sorts grisar som knullgubbarna.

Pack... dra en liter bränne, pulla fittan till lite division 2 hockey och håll käften resten av dagen är mitt råd till kulturtanter/kulturgubbar som ämnar gå i Kerstins spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in