Citat:
Ursprungligen postat av
sm910dif
Sen kommer kanske det viktigaste här, vilka är ombuden på konventen? I den stora majoriteten fall väljs ombud till state convention, eller i några fall district convention, i ett eller flera steg genom lokala distriktskongresser på valdagen eller separat vid andra dagar. På distriktskongresserna är det sant att inte särskilt många är Trump, men de är inte nödvändigtvis anti-trump. De är pro-cruz. Partifolket, i huvudsak de engagerade grässrötterna, är inte samma sorts personer som sitter i GOP centralt. Ur ett Trump-perspektiv kan Cruz tyckas fejk-antietablissemang, men för många av hans supportrar ses han knappast så. Och av vad vi sett hittills, så är det Cruz grässrötter och Cruz kampanjorganisation som dominerar de lokala distriktskongresserna som leder upp till State conventions nu som ofta hålls april och maj. Jag förutspår att de följaktligen kommer bli en väldans massa ninjadelegater för Cruz på valda på dessa.
Tittade lite närmare på detta. Jag håller med om att Cruz' styrka borde ligga på lokal nivå, och processen börjar alltid där. Det man måste hålla ögonen på är: 1. Vilka kan bli RNC-delegater? 2. Vilka bestämmer vilka som får delta som ombud och rösta fram RNC-delegaterna på state resp. district conventions?
Låt oss ta
Arizona som exempel:
Citat:
http://arizonagop.org/how-to-become-a-delegate-to-the-2016-state-or-national-conventions/
1. Any registered Republican who is eligible to vote in Arizona is eligible to be elected as a Delegate or Alternate to the Republican National Convention in Cleveland from July 18 to 22, 2016.
2. Delegates to the State Convention are elected by precinct committeemen at their Legislative District or County Committee meetings in Spring of 2016. Those delegates attend the State Convention on April 30 to vote for delegates to the Republican National Convention. Delegates to the State or National Convention do not have to be precinct committeemen. [...]
Only Precinct Committeemen elected or appointed as of December 31, 2015 are eligible to vote at the County and District conventions.
Det fetade säger oss att det är etablissemangsfolk som ytterst bestämmer hur spelat ska spelas, och dessa är inte pro-Cruz mycket mer än de är pro-Trump.
Ostensivt vinner dock Cruz i
the delegate stealing:
Ted Cruz Working To Skim Trump Delegates In Arizona
Men tittar man närmare så finns det en massa maskar i Cruz-äpplet (vilket är väntat med tanke på hur processen ser ut):
Citat:
Republican strategist Sean Noble told the Washington Examiner that Trump is not organized in Arizona, and that on a second ballot Cruz would win all or most of the state’s delegates. Cruz Arizona organizer Constantine Querard painted a somewhat less idealistic, but still optimistic plan to pull in delegate candidates that have supported presidential candidates such as Ohio Gov. John Kasich or former candidate Sen. Marco Rubio and oppose Trump.
Colorado har en lång slingrig process som började 1 mars med precinct caucuses:
Citat:
Precinct caucus attendees must be registered to vote and affiliated with the Republican Party by 4 January and must be a resident of their precinct by 1 February to be eligible to participate in their precinct caucus.
http://www.thegreenpapers.com/P16/CO-R
Mycket bättre förutsättningar för Cruz (och återigen helt värdelösa för Trump).
North Dakota började sin process redan 1 januari. (Friday 1 January - Tuesday 1 March 2016: The North Dakota Republican Party conducts caucuses in Legislative Districts to elect delegates to the State Convention.)
Återigen en nackdel för Cruz, eftersom processen började så tidigt.
Citat:
18 of them said they were either leaning toward supporting Cruz or are against national front-runner Donald Trump.
En massa maskar i Cruz-äpplet här också, skulle jag säga.
Men nu orkar jag inte grotta ner mig i detaljer mer. Det är över 50 stater kvar att titta på...