2016-04-05, 00:22
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
För att uttrycka det hela lite tydligare:

I den andra delen av den episka trilogin är Saruman (Cruz) den mest synliga fienden som man aktivt strider emot. Men Sauron (Lord of the RNC) lurar och vakar hela tiden i bakgrunden, med sin omänskliga gestalt, mest bara det ständigt vakande ögat. Men i slutändan så kommer Saruman att vara helt utan relevans och Sauron kommer att skicka fram en av sin nazgûler (Rubio) till partikonventet. Saruman hade aldrig någon chans utan var helt snärjd i Saurons list, så även om han lyckats vinna på slagfältet så skulle Sauron ha stuckit kniven i ryggen på honom i slutändan.

Trump (Gandalf) har just haft sin tuffaste vecka. Det är inte lätt att bli dragen ner i helvetesgapet av en Balrog (MSM). Men Donald Grå har borstat av sig dammet och kommit tillbaka som Donald Vit. Alla hobbitarna står och jublar på hans rallies.

Haha älskar dina liknelser
Citera
2016-04-05, 01:09
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Haha älskar dina liknelser

Ja, liknelsen mellan Cruz och Saruman dök upp i mitt huvud som en illustration av min synpunkt i diskussionen med Sm910dif. Bilden av den "allsmäktige" Sauron i bakgrunden men med Saruman som den för tillfället mest profilerade fienden av kött och blod (som dock är snärjd i Saurons garn). Sauron kanske borde stå för "Lord of the RINO" istället, eller troligen någonting mycket större än RNC såklart, men som har det helt i sina händer. Sen vet jag inte hur man ska få in Hillary, men Bernie måste vara Gollum som leder hederliga antietablissemangs-hobbitar på vänstervridna villovägar så att de nästa förgås i den jättelika honspindelns gap (ja det kan vara Hillary).

Nu blir ju förvisso bilden av Cruz som Saruman för överdriven för den nyanserade diskussion jag ämnade föra, men mönstret är lite av detsamma. Så det blev ett bra tillägg, jämfört med de torra inlägg här i tråden jag brukar skriva, som nästan ingen orkar läsa.
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2016-04-05 kl. 01:12.
Citera
2016-04-05, 04:09
Bannlyst
Republikaner som är emot Trump, och som har spenderat miljontals dollar i negativa annonser mot Trump, hoppas att en förlust i Wisconsin skulle innebära att Trump kampanj förlorar kraft och att han tappar vind i seglet. En förlust i Wisconsin, anser de, skulle öka sannolikheten att Trump inte kommer få majoritet innan konventet i juli. Så strategin är att se till att Trump inte kommer upp i 1237 delegater. http://www.chicagotribune.com/news/nationworld/politics/ct-wisconsin-primaries-20160404-story.html
Citera
2016-04-05, 12:34
Medlem
Frappants avatar
Citat:
För att uttrycka det hela lite tydligare:

I den andra delen av den episka trilogin är Saruman (Cruz) den mest synliga fienden som man aktivt strider emot. Men Sauron (Lord of the RNC) lurar och vakar hela tiden i bakgrunden, med sin omänskliga gestalt, mest bara det ständigt vakande ögat. Men i slutändan så kommer Saruman att vara helt utan relevans och Sauron kommer att skicka fram en av sin nazgûler (Rubio) till partikonventet. Saruman hade aldrig någon chans utan var helt snärjd i Saurons list, så även om han lyckats vinna på slagfältet så skulle Sauron ha stuckit kniven i ryggen på honom i slutändan.

Trump (Gandalf) har just haft sin tuffaste vecka. Det är inte lätt att bli dragen ner i helvetesgapet av en Balrog (MSM). Men Donald Grå har borstat av sig dammet och kommit tillbaka som Donald Vit. Alla hobbitarna står och jublar på hans rallies.

Fantastisk liknelse, liknelser och allegorier hämtade ur Mästarens tankeuniversum är alltid läsvärda, här dessutom mycket tänkvärda och välövervägda.

Och det finns mer att hämta: Gandalf/Donald och den goda sidan har inte ens börjat dra nytta av alla som kommer att vilja komma till hjälp när de förstår att någon också vill komma just dem till hjälp: enterna (alla konservativa på landsbygden, ND, WY... som nästan förvedats till stubbar under väntan på en politisk kandidat som lyssnar på dem), spökena under Dwimorberg (alla politiskt passiviserade konservativa som vant sig vid att inte rösta för att det dels inte gör någon verkan, dels inte berör dem i vardagen), skogsfolket (ursprungsbefolkningar, indianer/eskimåer som blir undanträngda av invandrare ur sitt sociala stratum) och inte minst alla som kommer på skepp i slagets slutskede (befolkningen i jättereserven av alla i grund och botten och oreflekterat konservativa, arbetande, vita amerikaner som i regel inte röstar de heller, som måste skakas ur sin passivitet).

OK, kalla min liknelse forcerad om du vill.
Citera
2016-04-05, 20:11
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Sen kommer kanske det viktigaste här, vilka är ombuden på konventen? I den stora majoriteten fall väljs ombud till state convention, eller i några fall district convention, i ett eller flera steg genom lokala distriktskongresser på valdagen eller separat vid andra dagar. På distriktskongresserna är det sant att inte särskilt många är Trump, men de är inte nödvändigtvis anti-trump. De är pro-cruz. Partifolket, i huvudsak de engagerade grässrötterna, är inte samma sorts personer som sitter i GOP centralt. Ur ett Trump-perspektiv kan Cruz tyckas fejk-antietablissemang, men för många av hans supportrar ses han knappast så. Och av vad vi sett hittills, så är det Cruz grässrötter och Cruz kampanjorganisation som dominerar de lokala distriktskongresserna som leder upp till State conventions nu som ofta hålls april och maj. Jag förutspår att de följaktligen kommer bli en väldans massa ninjadelegater för Cruz på valda på dessa.

Tittade lite närmare på detta. Jag håller med om att Cruz' styrka borde ligga på lokal nivå, och processen börjar alltid där. Det man måste hålla ögonen på är: 1. Vilka kan bli RNC-delegater? 2. Vilka bestämmer vilka som får delta som ombud och rösta fram RNC-delegaterna på state resp. district conventions?

Låt oss ta Arizona som exempel:
Citat:
http://arizonagop.org/how-to-become-a-delegate-to-the-2016-state-or-national-conventions/

1. Any registered Republican who is eligible to vote in Arizona is eligible to be elected as a Delegate or Alternate to the Republican National Convention in Cleveland from July 18 to 22, 2016.

2. Delegates to the State Convention are elected by precinct committeemen at their Legislative District or County Committee meetings in Spring of 2016. Those delegates attend the State Convention on April 30 to vote for delegates to the Republican National Convention. Delegates to the State or National Convention do not have to be precinct committeemen. [...] Only Precinct Committeemen elected or appointed as of December 31, 2015 are eligible to vote at the County and District conventions.

Det fetade säger oss att det är etablissemangsfolk som ytterst bestämmer hur spelat ska spelas, och dessa är inte pro-Cruz mycket mer än de är pro-Trump.

Ostensivt vinner dock Cruz i the delegate stealing: Ted Cruz Working To Skim Trump Delegates In Arizona

Men tittar man närmare så finns det en massa maskar i Cruz-äpplet (vilket är väntat med tanke på hur processen ser ut):

Citat:
Republican strategist Sean Noble told the Washington Examiner that Trump is not organized in Arizona, and that on a second ballot Cruz would win all or most of the state’s delegates. Cruz Arizona organizer Constantine Querard painted a somewhat less idealistic, but still optimistic plan to pull in delegate candidates that have supported presidential candidates such as Ohio Gov. John Kasich or former candidate Sen. Marco Rubio and oppose Trump.

Colorado har en lång slingrig process som började 1 mars med precinct caucuses:
Citat:
Precinct caucus attendees must be registered to vote and affiliated with the Republican Party by 4 January and must be a resident of their precinct by 1 February to be eligible to participate in their precinct caucus. http://www.thegreenpapers.com/P16/CO-R

Mycket bättre förutsättningar för Cruz (och återigen helt värdelösa för Trump).

North Dakota började sin process redan 1 januari. (Friday 1 January - Tuesday 1 March 2016: The North Dakota Republican Party conducts caucuses in Legislative Districts to elect delegates to the State Convention.)

Återigen en nackdel för Cruz, eftersom processen började så tidigt.

Citat:
18 of them said they were either leaning toward supporting Cruz or are against national front-runner Donald Trump.

En massa maskar i Cruz-äpplet här också, skulle jag säga.

Men nu orkar jag inte grotta ner mig i detaljer mer. Det är över 50 stater kvar att titta på...
Citera
2016-04-05, 20:30
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Min mer detaljerade genomgång ovan kommer aldrig till någon konklusion. Den visar dock att etablissemanget har flera öppningar och möjligheter på sin sida. Och ett som är säkert är att de inte kommer att vila på lagrarna, utan spela ut det här till max. Och deras prioriteringsordning är glasklar: i första hand sin egen kandidat, i andra hand Cruz, i tredje hand Hillary, och aldrig aldrig Trump.

Och precis som Cruz kan köra fult spel emot Trump i delegate stealing och inplantera trojanska hästar på hans positioner, så kan etablissemanget köra samma sorts spel mot Cruz. Så delegaten som är bunden till Trump, men säger öppet att han stödjer Cruz, kan ha som syfte att rösta på etablissemangskandidaten efter första omgången på RNC.

Men detta kan även hända av andra skäl. Även en delegat som är helt ärlig när han säger att han stödjer (eller lutar åt) Cruz, kan ha ändrat sig till konventet om sexskandalen exploderar i ansiktet på Cruz, vilket den ser ut att kunna göra. Även det faktum att Cruz inte är natural born (utan kanadensare) är ett stort problem, eftersom Demokraterna kommer att ställa till ett jättelikt rabalder kring detta (de jävla hycklarna) på ett sätt som kan bli fatalt. Hade det varit Cruz mot Rubio som varit kvar i racet så skulle etablissemanget trummat stenhårt om detta, men nu håller de tyst eftersom Cruz är en effektiv murbräcka mot Trump. Inför partikonventet lär dock frågan komma upp igen.

Så man står aldrig på fast mark när man försöker analysera det här. Det finns så många tänkbara tvära kast och omsvängningar i landskapet vi ser framför oss. Den är mycket volatil den här dokusåpan.
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2016-04-05 kl. 20:52.
Citera
2016-04-05, 21:30
Medlem
Joosas avatar
Citat:
Min mer detaljerade genomgång ovan kommer aldrig till någon konklusion. Den visar dock att etablissemanget har flera öppningar och möjligheter på sin sida. Och ett som är säkert är att de inte kommer att vila på lagrarna, utan spela ut det här till max. Och deras prioriteringsordning är glasklar: i första hand sin egen kandidat, i andra hand Cruz, i tredje hand Hillary, och aldrig aldrig Trump.

Och precis som Cruz kan köra fult spel emot Trump i delegate stealing och inplantera trojanska hästar på hans positioner, så kan etablissemanget köra samma sorts spel mot Cruz. Så delegaten som är bunden till Trump, men säger öppet att han stödjer Cruz, kan ha som syfte att rösta på etablissemangskandidaten efter första omgången på RNC.

Men detta kan även hända av andra skäl. Även en delegat som är helt ärlig när han säger att han stödjer (eller lutar åt) Cruz, kan ha ändrat sig till konventet om sexskandalen exploderar i ansiktet på Cruz, vilket den ser ut att kunna göra. Även det faktum att Cruz inte är natural born (utan kanadensare) är ett stort problem, eftersom Demokraterna kommer att ställa till ett jättelikt rabalder kring detta (de jävla hycklarna) på ett sätt som kan bli fatalt. Hade det varit Cruz mot Rubio som varit kvar i racet så skulle etablissemanget trummat stenhårt om detta, men nu håller de tyst eftersom Cruz är en effektiv murbräcka mot Trump. Inför partikonventet lär dock frågan komma upp igen.

Så man står aldrig på fast mark när man försöker analysera det här. Det finns så många tänkbara tvära kast och omsvängningar i landskapet vi ser framför oss. Den är mycket volatil den här dokusåpan.

Tro det eller ej men jag gillar verkligen att läsa dina analyser vilka stundtals både är vassa och slagkraftiga. Jag kan emellertid inte förstår varför du så ofta blandar in skräp och total nonsens i dina texter. Du vet precis lika bra som jag att Cruz's födelseplats idag är en ickefråga tillika helt utrett. Beträffande alla dessa otaliga prostituerade som Cruz sägs vänstra runt med bör man övertyga sig om att om det så endast hade funnits ens en gnutta sanning i historien skulle karln ha varit närmast hängd idag. Det finns en enledning till att ingen seriös media har tagit upp denna skröna.

Kort sagt: Skippa tramset och du blir än mer intressant!
Citera
2016-04-05, 21:35
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
Det finns en enledning till att ingen seriös media har tagit upp denna skröna.
Ja. Om media hade skrivit om det så hade Trump varit i praktiken klar. Det är huvudanledningen. Media kommer inte att publicera en enda historia som kan riskera att gynna Trump så länge det finns en chans att han inte kommer att bli nominerad.
Citera
2016-04-05, 21:48
Medlem
Joosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Ja. Om media hade skrivit om det så hade Trump varit i praktiken klar. Det är huvudanledningen. Media kommer inte att publicera en enda historia som kan riskera att gynna Trump så länge det finns en chans att han inte kommer att bli nominerad.

Följer du ens amerikansk media? MSM avskyr Cruz betydligt mer än vad dom ogillar Trump. Ta dig en titt på morgonens "morning joe" (msnbc) om du tvivlar!
Citera
2016-04-05, 22:41
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
Tro det eller ej men jag gillar verkligen att läsa dina analyser vilka stundtals både är vassa och slagkraftiga. Jag kan emellertid inte förstår varför du så ofta blandar in skräp och total nonsens i dina texter. Du vet precis lika bra som jag att Cruz's födelseplats idag är en ickefråga tillika helt utrett. Beträffande alla dessa otaliga prostituerade som Cruz sägs vänstra runt med bör man övertyga sig om att om det så endast hade funnits ens en gnutta sanning i historien skulle karln ha varit närmast hängd idag. Det finns en enledning till att ingen seriös media har tagit upp denna skröna.

Kort sagt: Skippa tramset och du blir än mer intressant!

Tack för visad uppskattning! Och man kunde önska att herrarna på våra respektive avatarer kunde visa prov på samma sorts förbrödring.

Även om jag, liksom du, kan tycka att en massa saker är trams, och att man borde lämna folks sexliv i fred, och att petitesser kring var folk är födda borde vara irrelevanta (och att t.ex. Arnold Schwarzenegger borde kunna bli USA:s president), så vet du lika väl som jag att det funkar inte så. Så jag skriver inte om det för att jag personligen tycker att det är speciellt viktigt, utan i min roll som kommentator.

Det som allvarligt bekymrar mig dock, i ditt svar, är hur du använder begreppet "seriös media". Det finns ingen kraft i världshistorien som någonsin varit så lögnaktig, ohederlig och manipulativ i så omfattande skala, som det du kallar för "seriös media". Och det du kallar för trams och skrönor kommer snabbt att hamna allra högst på "seriös medias" agenda, så fort det blir i deras intresse, dvs när det ligger i demokraternas intresse. Och i så fall skulle Cruz ligga mycket pyrt till (om han nu bleve nominerad). Det måste ju t.o.m. du inse, även om du anser att det är "utrett" att Cruz är skuldfri och problemfri i båda fallen (vilket iofs jag inte tror). "Seriös media" är fullkomligt skoningslösa i sina smutskastningskampanjer, även om det bygger att göra hönsgårdar av fjädrar, eller rena lögner. Detta bevittnar vi ju dagligen (ffa gentemot Trump).
Citera
2016-04-06, 02:50
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Efter Wisconsin kommer ju New York. Så det är dags att börja titta på det.

Spoiler: Uppskattningen är att Trump tar 82 av de 95 delegaterna.

Optimus har gjort en mycket omfattande poll (n=14234): https://drive.google.com/file/d/0BwpQSOvk_aoASFhVZk5lQVM5VzQ/view?pref=2&pli=1. Laddar men ner excel-arket hittar man data för alla distrikt.

Här är reglerna för NY: http://www.thegreenpapers.com/P16/NY-R#0419

14 statewide + 27x3 i distrikten = 95. I varje del tar man allt med 50+.

Om det går som i pollen så tar Trump 14 statewide, och sedan full pott (3st) i 15 av distrikten, 2st i 11 av distrikten (där han vinner med mindre än 50%), och 1st i Harlem (där han kommer tvåa). -> 14 + 3x15 + 2x11 + 1 = 82

Distrikten där han tappar, för att han hamnar under 50%, är CD7, CD10, CD12, CD15, CD19-25. Här är en karta: http://images.dailykos.com/images/218595/story_image/New_York_Congressional_Districts_Map.PNG?145702540 9. Man kan se att hans svagare områden (där han vinner men utan majoritet) ligger på Manhattan, södra Bronx, och de delar av Queens och Brooklyn som ligger närmast Manhattan. Och till sist delstatens vidsträckta landsbyggd. Till sist CD13, som är Harlem, där han bara kommer tvåa.

Eftersom han ligger precis ovanför 50-strecket så behöver han lite mer medvind för att vara säker på ett sånt resultat. Men jag har svårt att tro att hans kampanjande i NY inte kommer att ge ett enormt resultat. Och i vilket fall, vare sig det går upp eller ner, ger Optimus-pollen oss ett bra verktyg för att uppskatta hur många delegater han lär knipa.
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2016-04-06 kl. 02:53.
Citera
2016-04-06, 03:14
Medlem
Gillar hur djupa exit pollsen är där man får data om allt möjligt. Varför gör man inte såna här exit polls i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in