Citat:
Ursprungligen postat av
Merciful
Snälla du, jag uppfattade dig som intelligent och villig att diskutera topic. Jag är inte här för att missionera eller göra mig märkvärdig, jag försöker bara utveckla mina teorier som är utanför gängse ramar. Om du anser mig vara jobbig så förstår jag det. Ämnet i fråga är ju faktiskt superjobbig att dissekera då det inkluderar personliga åsikter som man inte delger på ett öppet forum.
Pax vobiscum.
Men hallå

, vad hände... ?
Varför går du i försvarsposition från första början ens ???
Jag har ju för tusan, inte på ett enda sätt.. sagt el skrivit något riktat mot dig.
Tråden anspelar, på försök ... att bevisa guds existen, för att om möjligt anknyta till att du är på FORUM RELIGION, inte på forum FYSIK.
Ja´g också, det gäller självklart också mig. Vad i helsikes var så otroligt känsligt nu då?
Fattar ingenting. Av hur du försöker korrelera mina sagda ord till att vara typ kritik mot dig... vad menas?
Försök helst inte göra polemik av det lilla jag sagt.
Det BLIR LÄTT så, att där man längtar starkt efter "en gud" att starkare teister, vill, måste och rotar efter "beläggen" (sa jag att du gör?) att man gärna "hänger" på teoretiskt material.. optimismen är en stark kraft som människan besitter, men gud är inte grundvalen! till en början...
... så varför gud gärnabakas in ju mer högtflyende teorin är.. dit det är svårt för denästbästa.. och neråt i skalan att verifiera.. där kan det akademiska slarvet.. gå för egenmaskin, lättare.. än i traditionella skolastiken - man kan ropa snabbt innan man kommit över ån, obemärkt.. kamouflerande..
Så, är det kriminellt att enbart diskutera vilka värdesättningar som finns medspelande nu också?!
Värderingar, är ju närmast teismens signum - moralism.
Jag enbart håller mig lite inom trådens topic, det finns ju faktiskt forum för teoretiska fysiker, men jag har inte loggat in där, ännu - för att se om gudsaspekten inom teoretisk fysik.. är rotad, eller om det är flashbacks-teisterna, som försöker dra liknelserna eller liksom frottera sig med enskilda teoretikers traditionella personliga liv, där gud på ngr sätt varit involverad, och att de i svagare stunder.. då roar sig med att leka tankelekar om hur guds omnipotens.. kan ses inom deras forskning.
Tja.. var och en blir väl salig på sin tro?