2016-04-04, 21:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och när hon då via bilder fick skåda sin mans verk och reagerade kraftfullt som hon gjorde
på detta så blir det, tycker jag, ytterst svårbegripligt att hon ändå kan fortsätta stå
vid sin makes sida och återgå till ett ljugande om tidpunkter på kvällen den 7 juni.
Vid den fulla insikten om sin mans vedervärdiga illdåd mot en ung flicka därborta i Sverige
så borde den normala reaktionen ha blivit ett resolut och oföränderligt avståndstagande
gentemot lustmördaren till man. Men icke så.
Innan det här sista förhöret med IB uttalade sig försvarsadvokaten i pressen om hur dålig bevisningen var, vilket fick journalisterna att haka på och ifrågasätta hela utredningen. Även IB måste ha haft den här uppfattningen och hon trodde antagligen att hennes man skulle komma att frikännas i rättegången. Jag gissar att IB garderade sig inför det här scenariot: hon bestämde sig för att stå vid sin mans sida för hon vågade helt enkelt inget annat.

Vad skulle hänt om hon golat ner sin man och han släpptes fri och kom jagande efter henne? Hon fattade att han mördat Lisa. Hon gav ju honom falskt alibi.
2016-04-04, 22:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Vilka är dessa kriminella och har de avsatt några spår i fallet?
Är det grovt kriminella som har mord på dagordningen?
Eller, är de lite små-kriminella som NB som kör bil påverkad av alkohol, har stulit en tv och har uppgett sin väns ID när han åkte fast för rattfylla?
Menar då innan han mördade LH.

Avsatt spår i FUP, ja. Grovt kriminella, ja.

Hyrde stugan av AJ men blev senare avhyst när AJ fick reda på vem det var. I huset hittades en samling dildos och ett nyligen öppnat mjölkpaket.
Släkten är ökänd för alla upptänkliga brott inklusive mord i generationer. Senast blev en släkting dubbelmördare. BO var bror till hyresgästen och kusin med GMs far.

Sidan 807 i FUP.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-04-04 kl. 22:08.
2016-04-04, 22:07
Medlem
Citat:
Offrets familj är förhörda, vänner är förhörda. Finns inga omständigheter eller märkligheter inom familjen, inget alls som erfarna utredare annars skulle lagt märke till. Lisas far var ju dessutom hemma i bostaden när mordet begicks, hur kan du ens fundera i den riktning du gör?

Hur vet du det att har gjorts? Känner du familjen eller?

Citat:
Polisen har utrett familjen enligt gängse normer. Bett dem leta fram och kontrollera uppgifter som sig bör. Inget underligt har skett, familjen har blivit behandlad precis som familjer brukar bli med ett försvunnet barn, varken bättre eller sämre.

Du verkar veta saker vi andra inte vet. Jag skulle gärna vilja läsa om den delen av utredningen, men nej, den finns inte någonstans.

Citat:
Jo, det verkar visst finnas skribenter här på forumet som föraktar kärleksfulla familjer, godhet och empati, jag läser såna inlägg här dagligen.

Ingen har här skrivit eller visat förakt mot familjen, tvärtom. Alla verkar vara överens om att det är väldig synd om Lisa och familjen. Men den här diskussionen handlar inte enbart om att visa empati mot familjen. Så synd. Det finns ju så mycket frågetecken runt omkring att diskutera om.

Hur skulle detta samhälle se ut om ingen frågasatte poliser, utredare, advokater, läkare, myndighetspersoner osv. Mordutredningen är bristfällig och partisk och väcker en hel del frågor.
2016-04-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Till vem, tror du ?

Om jag visste det. Men det är mycket som tyder på att det var två gm, eller en gm och en medhjälpare, eller en medhjälpare som fick göra jobbet.

Det finns flera kandidater...
2016-04-04, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag håller inte alls med dig här. Irina fick helt omotiverat se Lisas skändade lik. Det räcker för att bryta ihop. Jag själv hade nog gjort det, särskilt efter timmar av brutala förhör.
Nä, fy, fy förhörsledare säger jag, som så gemenligen utsatte henne för det.
Hennes reaktion är alldeles naturlig oavsett.

Jag håller med. Så gör man bara inte.
2016-04-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det var inte alls omotiverat. Det var för att bryta igenom hennes mentala nödlögner. Hade hon varit säker på att Nerijus var oskyldig hade hennes reaktion blivit mindre uttalat somatisk.

Så hade man inte gjort om Irina var en svenska. Var så säker.
2016-04-04, 22:24
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag har funderat lite på Irina. Denna å ena sidan fromma gudfruktiga sanningssägande förebild för vissa i tråden. Men framför allt en som är uppkäftig mot åklagaren och i det längsta håller inne med att Nerijus och hon samtalat om förestående HR-förhandling. Jag får inte ihop det med hennes i högsta grad somatiska reaktion då bilder på Lisa visades vid förhör i Litauen. Hon reducerades praktiskt taget till en skälvande våt fläck. När reagerar man så?
Själv blir jag äcklad och förbannad då jag ser en IDF-soldat skjuta skallen av en palestinier på Västbanken. Eller när Yvonne Fletcher vrider sig i dödskamp utanför Libyens ambassad.
Men jag ramlar inte ihop i en hög och hulkar okontrollerat. Kanske skulle jag göra det om jag visste att det var min man/bror/far som sköt.
Jag skall kanske inte jämföra med mig sjäv men jag tänker att om jag vore Irina skulle jag försöka hålla sanningen ifrån mig mentalt. "OK Neijus gjorde det men Lisa råkade falla på en sten när han snodde hennes mobil." "Eller han kanske körde på henne med Sharanen." Vad som helst för att bädda in sanningen i lite bomull. När sedan sanningen obarmhärtigt tränger sig på blir det nog en sådan reaktion. När man inser vad den man delar säng med är kapabel till. Med ett hållbart alibi och en Irina som var viss om att Nerijus varit hemma aktuell tid hade inte reaktionen blivit så våldsam. Nu reagerade hon som hon gjorde och det var för att hon visste det hon visste.

Spontant skulle jag kalla Irinas utbrott för hysteriskt. Men hysteri är en numera föråldrad beteckning på en rad olika kroppsliga psykiska störningar. I modern tid har man kallat dylikt beteende ett konvertionssyndrom vilket innebär att det psykiska tar kroppslig form. I de senaste diagnosmanualerna kallar man istället beteendet för somatoformt DSM IV och nu senast i DSM 5 kort och gott en/flera somatiska reaktioner. Tanken är att det är en nervreaktionen i hjärnan som tar sig uttryck i andra kroppsliga organ än centrala nervsystemet.

Annorlunda uttryckt vet inte Irina på vilken fot hon ska stå. Hon är en mycket osjälvständig personlighet (se psykologguiden). Det är väldigt uppenbart att hon låter sig styras av andra. Är det inte Nerijus själv så är det dennes mor. Irina har ett litet helvete att svara upp mot de anhöriga krav. Mot den här bakgrunden ter sig de första förhören med Irina sannolikt närmast vad som egentligen hände.

Hennes utbrott säger nog mer än vad hon kunde verbalt uttrycka eller med dina ord: "hon reagerade som hon gjorde och det var för att hon visste det hon visste"
Senast redigerad av arkmike 2016-04-04 kl. 22:58.
2016-04-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Innan det här sista förhöret med IB uttalade sig försvarsadvokaten i pressen om hur dålig bevisningen var, vilket fick journalisterna att haka på och ifrågasätta hela utredningen. Även IB måste ha haft den här uppfattningen och hon trodde antagligen att hennes man skulle komma att frikännas i rättegången. Jag gissar att IB garderade sig inför det här scenariot: hon bestämde sig för att stå vid sin mans sida för hon vågade helt enkelt inget annat.

Vad skulle hänt om hon golat ner sin man och han släpptes fri och kom jagande efter henne? Hon fattade att han mördat Lisa. Hon gav ju honom falskt alibi.

Vem var hennes försvarsadvokat, kommer du ihåg?
2016-04-04, 22:38
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Om jag visste det. Men det är mycket som tyder på att det var två gm, eller en gm och en medhjälpare, eller en medhjälpare som fick göra jobbet.

Vad är det som tyder på att det var två gärningsmän ?
Nämn dessa tänkbara kandidater och motivera hur du har kommit fram till detta .
Om man nu är övertygad om en sak så måste du väl ha en aning om vem det är .
Om inte så går ju ditt tramsande bara ut på att försköna den verklige mördaren Nerijus .
2016-04-04, 22:50
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Så hade man inte gjort om Irina var en svenska. Var så säker.

Är det ovanligt tror du att man visar en bild på det döda offret i en mordutredning ?
Hon behövde väl verkligen få se vad hennes mördare till man hade ställt till med .
Att hon därefter fortsätter att ljuga till hans fördel säger väl allt .
Efter den reaktionen borde hon väl istället tagit sitt förnuft till fånga och sagt sanningen .
2016-04-04, 23:20
Medlem
Citat:

Håller med. Det verkar att det var två gm. det första kanske hade ett motiv och den andre hjälpte honom. Motivet kunde vara hämnd.
Enligt gärningsmanbeskrivning kände han L och han var i hennes ålder.
7/6 vittne hade sett att L pratade med några i bilen, verkade hon pratade med den som satt på höger sida.
IB såg två män som åkte på väg där L tillhörigheter hittades. En av de var mörkhårig.
Tredje vittne såg en ung man med rufsiga hår skäggstubb som gick från ladan vid aktuellt tidpunkt.
Senast redigerad av Sudharma 2016-04-04 kl. 23:22.
2016-04-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Spontant skulle jag kalla Irinas utbrott för hysteriskt. Men hysteri är en numera föråldrad beteckning på en rad olika kroppsliga psykiska störningar. I modern tid har man kallat dylikt beteende ett konvertionssyndrom vilket innebär att det psykiska tar kroppslig form. I de senaste diagnosmanualerna kallar man istället beteendet för somatoformt DSM IV och nu senast i DSM 5 kort och gott en/flera somatiska reaktioner. Tanken är att det är en nervreaktionen i hjärnan som tar sig uttryck i andra kroppsliga organ än centrala nervsystemet.

Annorlunda uttryckt vet inte Irina på vilken fot hon ska stå. Hon är en mycket osjälvständig personlighet (se psykologguiden). Det är väldigt uppenbart att hon låter sig styras av andra. Är det inte Nerijus själv så är det dennes mor. Irina har ett litet helvete att svara upp mot de anhöriga krav. Mot den här bakgrunden ter sig de första förhören med Irina sannolikt närmast vad som egentligen hände.

Hennes utbrott säger nog mer än vad hon kunde verbalt uttrycka eller med dina ord: "hon reagerade som hon gjorde och det var för att hon visste det hon visste"

Men djupt förträngt ... där och då i Litauen bekräftades det via en bild på Lisa. NBs hantverk.

IBs förträngningsmekanismer verkar mer utvecklade än brodern, som väl känner sin bror. Jag tror han relativt tidigt anade hur det låg till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in