2016-04-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
(1) Första bevisbördan.

(2) Andra bevisbördan.

Det finns andra forum där du har möjlighet att få pedagogisk hjälp med matematik och begreppet bevis.
Jag kan dock hjälpa dig med att tala om hur många bevisbördor du har i ditt tidigare inlägg:

I citaten ovanför har du sammanlagt två bevisbördor. Räkna gärna på fingrarna om matematiken är för komplicerad för en huvudräkning. D.v.s: utgå från en knuten näve och därefter höjs ett finger för varje räkneord som är fetmarkerat i citaten ovan. För extra hjälp: Se (1) och (2)

Facit:

Jag är inte intresserad av skitsnack. Jag är intresserad av diskussion. Varför ska jag vända mig till andra forum? Jag har en diskussion med dig och anser du att jag missförstått nåt, varför inte korrigera det? Är du kapabel till det, så varsågod.
Citera
2016-04-04, 21:10
Medlem
Citat:
skrumpelnubb|56857883]Tror du att något som övergår, eller är utanför, tid och rum, existerar?

Det tror jag absolut! Eftersom tid och rum inte fanns vid ett tillfälle och sedan kom till måste yttre faktorer ha haft en påverkan på tidrum.

Citat:
Om du tror på det måste du erkänna att om något tidrumlöst föddes/skapades vid en viss tid och på en viss plats i detta universum så skulle detta vara överallt, alltid existerande och potentiellt före allt annat.

Eftersom tid och rum inte fanns vid en tidpunkt så var dessa frånvarande. Nåt/nån utanför påverkade dom. Min definition rent konkret av detta nånting är ''mind'' som existerar överallt och består inte av nåt alls. Kan liknas vid mänskliga tankar som produceras av hjärnan. Men ''mind'' som jag pratar om som orsak till allt är inte beroende av nåt för att produceras utan har alltid funnits. Den känner inte utan är känsla, den vet inte utan är vetskap. Den kan inte utan är kunskap, den har inte ögon utan är seende, den har inte öron utan hör ändå. Den tar ingen plats men finns överallt. Den får plats i en atom men samtidigt universum kan inte hysa den. Endast ''mind'' passar in på beskrivningen. Min beskrivning kan vara fel. Jag ber den nåderike om nåd och barmhärtighet för allt fel jag begår när jag försöker beskriva hans väsen. Hans existens är bortom all tvivel men beskrivningen av honom är svårt.

Citat:
Existerar det något som övergår tid och rum så finns det alltså ett annat svar som är (mer) logiskt.

Definiera detta nåt först och främst. Det kan inte vara nåt som finns i tid och rum som vi kan jämföra med. Allt som existerar i tid och rum är beroende av tid och rum. En sten behöver ett rum för att visats i. En atom behöver ett rum att vistas i. Rörelser behöver tid för att från punkt A hamna på punkt B. Detta nånting som finns utanför tid och rum måste vara oberoende av tid och rum.

Citat:
Att någon som är född av evolution här på Jorden har "vilja och förstånd och är orsaken till allt" även då orsaken till sin egen existens.

Fel. Du har lämnat flera miljarder steg som kräver en förklaring. Innan den här människan blev till. Vad skapade universum? tid? rum? gravitation? slutna system? förstånd? liv? osv. En människa kan inte vara sin egen skapare.
Citera
2016-04-04, 21:29
Medlem
Citat:
Sir.|56860025]Du presenterade postulatet om motsatspar som ett belägg för helvetets existens, det kan man se klart och tydligt. Att du försöker bortförklara detta trots att alla kan läsa posten i fråga, är bara pinsamt.

Jag vet vad jag har skrivit. Det är som jag har sagt och letar du i tråden hittar du mitt svar.

Citat:
Det är bara att läsa: (FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)
End of discussion på denna punkt.

Att ta saker ur kontext är inte ärligt. Min diskussion med dig nu är beroende av vår diskussion för ett år sen. Att jag skrev så där beror på det som jag skrev.

Citat:
Ta reda på det själv. Att man har en grundläggande förståelse för logik när man ger sig på att försöka bevisa att en gud finns, är liksom något som förväntas.

Jag tror inte du är så hemma på det där. I en diskussion säger man inte saker som ''Ta reda på det själv''. Om du vet så fram med det. Nej den beskrivningen stämmer inte.

Citat:
Jag vet inte om du uppdaterat din förståelse för vad felet med diverse argumentationsfel är, men om du inte har det så kan du börja med det. Så vi slipper massa onödigt argument from ignorans-tuggande och falska analogier om vad ett bevis är osv.

Där kom det fram. Blir du inte trött på att upprepa dig jämt och ständigt? Kom in i leken.

Citat:
Det är bara att ta sig en titt på vilka "bevis" det är du hittills har presenterat.
I huvudsak består "bevisen" av arguments from ignorans och/eller påståenden om "intellegent design".

HAHA, det finns inget som heter bevis Bevis existerar bara i det abstrakta. Endast matematiken kan närma sig bevis och ändå är matematiken full av paradoxer. Jag kan motbevisa din existens. Jag kan motbevisa at den kvinnan du trott är din biologiska mamma kanske inte är det. Jag kan motbevisa att du är levande. Det finns inget som heter bevis. Om det gör det, kan du bevisa att du existerar. Varsågod.

Citat:
Jag ju sitta och plocka fram gamla inlägg i vilka du försökt "bevisa" gud med logiska felslut, men jag föredrar att du presenterar nya (giltiga) belägg i stället. OM du nu har förstått att man inte bevisar saker med logiska felslut, vill säga.

HAHAH, bevisa att du existerar först.

Citat:
Men du ställde frågor om saker och ting som du inte har ett svar på.
Vad är då poängen med detta om du nu INTE anser att detta har med gudsbevis att göra?

Jag har bevisat Guds barmhärtighet på samma premisser som du bevisar din egen existens.

Citat:
Att du tycker vissa system och ting i naturen är komplexa, är inte heller ett bevis för att en gud finns. Det är bara ett påstående, som även det måste bevisas INNAN det används som ett bevis för något.

Nej, jag använde inte ordet komplex. Jag skrev slutna system. Det är helt olika begrepp! Läs om och gör rätt nästa gång.

Citat:
Är "yttre påverkan" per definition "gud"?

Yes, en skapare som är förstånd och vilja, som vi kallar Gud.

Citat:
Jag ser bara en omformulering av "vi vet inte hur och varför universum existerar, alltså skapade gud universum".
Vi kommer inte ifrån det faktum att vi inte vet. Det KANSKE är så att en gud skapade universum, men det blir inte mer sannolikt bara för att du tror det extremt mycket.

Som sagt det är väldigt enkelt. Universum som vi känner till, liv som vi känner till, människokroppen som vi känner till är beroende av en skapare. En skapare är nödvändig. Detta vet vi genom erfarenhet och jämförelse med andra ting som människor skapar. Precis som jag vet att regn gör marken blöt vet jag att en maskin med generator, sladdar och olika komponenter är skapad av en intelligent skapare. På samma sätt vet jag att människokroppen, hjärtat, nerver, njurar, ögon, hjärnan, var och en med var sin värdefulla funktion och alla andra komponenter som hår, naglar, ögonbryn, ögonfransar, tänder, tungan osv. Jag behöver inte undersöka om regn verkligen gör marken blöt. Jag kan med säkerhet hävda så endast genom att veta att vatten gör saker och ting blöta. Jag behöver inte undersöka om en maskin verkligen tillverkas av en intelligent skapare, jag vet genom erfarenhet att en maskin med olika sladdar och komponenter inte kan komma till på nåt annat sätt än just genom en intelligent skapare. Exakt samma sak är det md människor. Det är inte fel slutsatser. Det är att dra paralleller och jämföra. Svårare än så är det inte.

Citat:
Jodå. God of the gaps betyder i princip samma sak som 'argument from ignorans'.
Du har presenterat ett par hundra God of the gaps-argument bara i den här tråden.
Förhoppningsvis inser du vad felet med detta är kommer på nya bättre argument.

Det är vad du tror och får gärna tro det. Men det finns inget som heter så riktigt. Om du säger att gravitation har varit en så kallade god of the gaps betyder inte att gravitation inte är skapat av Gud bara för att vi människor vet hur gravitation beter sig. Det är tvärtom ett bevis i sig på att en sådan lag är beroende av en lagstiftare. Ett exempel bland många. Lägg fram alla dina så kallade god of the gaps så krossar vi dom en gång för alla. Och du säger att jag har lagt fram ett par hundra st. Hur många sådana finns det? HAHA är tillvaron fullt av god of the gaps eller?

Citat:
Belägg, tack.

Belägg, tack.

Det har du fått.

Citat:
Och på vilket sätt legitimerar detta koranviftande i den här tråden?
Gudsbevis är det som gäller. Koranen har tills vidare lika mycket med gudsbevis att göra som The gospel of the flying spaghettimonster.

Jodå, du läste versen och du uttryckte klart och tydligt med medgav därmed ditt medgivande att Guds förbannelse över dom som sätter ihop lögner om Gud. Vare sig det är du eller jag. Både har gett sitt medgivande och Gud är den bästa domaren.
Citera
2016-04-04, 21:31
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Sant, det behöver inte vara så.

Finns Gud eller inte?

Finns han inte har vi enbart döden att vänta, finns Gud har vi ett hopp, så vara eller inte, det är frågan..
Hur kan du ha så lättjefullt omdöme vad gäller DÖD, är du på något sätt där redan, att du har så här banaliserande attityd om döden, dvs när medvetandet slocknar.

Du talar i tillstånd av liv, jag fattar inte din vågade attityd att omtala dödstillståndet liksom du nedvärderar det med en ovanligt absolutistisk hållning.

Din värld, enbart din.. är ju svartvit. Det verkar vara ett oerhört trist, fantasilöst tillstånd att se världen ur så kategorisk absolutistisk vy. Men ändå.. mitt i detta, en skenande idealism som inte alls rimmar med vad du påstår.

Du har blivit betingad av en mycket auktoritärt hållen doktrin, där ditt intellekt kan ha blivit förskjutet och mist sin spänst.
Citera
2016-04-04, 21:38
Bannlyst
Läs inlägg #21 i den här tråden om ni är intresserade av upplysning om fenomenet gud.

(FB) Är Gud förutsägbar?
Citera
2016-04-04, 21:48
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merciful
Läs inlägg #21 i den här tråden om ni är intresserade av upplysning om fenomenet gud.

(FB) Är Gud förutsägbar?
Frågan är väl om gud öht är ett fenomen, och inte enbart ett resultat av människans (somliga mäniskors olika rubbade storhetsvansinne - megalomani är ett tillstånd där man söker dominans.

Gudsdoktrinen är inte bra en trosdoktrin... den har också genomgående varit dominant och visat sig vara en maktdemonstration av dem som underhållt den som mest och bäst, och alltigenom ropat efter underkastelse och mår bäst där den inte ifrågasätts.

Så är det ännu. Det fenomenala skulle isf vara hur gränslöst mentalt sjuk en levande mänsklig individ kan bli.. Det finns grader av galenskap och gränsöverskridande fabulering.
Citera
2016-04-04, 21:49
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag är inte intresserad av skitsnack. Jag är intresserad av diskussion.
En diskussion om vad? Semantik? Ad hoc premisser? Matematik?
Presentera bevis, för att Gud existerar, istället för att postulera en massa skitsnack som inte har någon relevans till topic:
Skitsnack: påhitt, sanningslösa påståenden
Synonymer: struntprat, nonsens
Citat:
Varför ska jag vända mig till andra forum?
Eftersom du har önskemål om att förkovra dig i matematik och bevisföring.
Citat:
Jag har en diskussion med dig och anser du att jag missförstått nåt, varför inte korrigera det? Är du kapabel till det, så varsågod.
Jag är inte din pedagog.
Det är inte min uppgift att korrigera dina postulat; det ansvaret ligger på dig. Än så länge har du inte visat dig kapabel till någon bevisföring angående frågan i topic.
Citera
2016-04-04, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Frågan är väl om gud öht är ett fenomen, och inte enbart ett resultat av människans (somliga mäniskors olika rubbade storhetsvansinne - megalomani är ett tillstånd där man söker dominans.

Gudsdoktrinen är inte bra en trosdoktrin... den har också genomgående varit dominant och visat sig vara en maktdemonstration av dem som underhållt den som mest och bäst, och alltigenom ropat efter underkastelse och mår bäst där den inte ifrågasätts.

Så är det ännu. Det fenomenala skulle isf vara hur gränslöst mentalt sjuk en levande mänsklig individ kan bli.. Det finns grader av galenskap och gränsöverskridande fabulering.

Jag är faktiskt beredd att hålla med dig men tanken på det matematiska mysteriet med en skapare på en annan nivå än det jordiska är mycket fascinerande.

Hobbykvantfysiker undenbedes då det här handlar om teoretisk fysik.
Citera
2016-04-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Det tror jag absolut! Eftersom tid och rum inte fanns vid ett tillfälle och sedan kom till måste yttre faktorer ha haft en påverkan på tidrum.

En fråga:

Om något abstrakt rum och tidlöst tillverkas i tid och rum, är detta något då egentligen överallt tidlöst existerande redan innan det tillverkas men ändå beroende av att tillverkas för att villkoren för dess existens ska uppfyllas?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2016-04-04 kl. 22:06.
Citera
2016-04-04, 21:59
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Kom ihåg att det fortfarande är människan som dikterar vad vem och hur , gud är och påstår ATT gud är.

Det omvända har aldrig försigkommit och ännu idag, är det människan själv som i omskriven form, omtalar sig själv och avslöjar sin intellektuella och mentala nivå, samt olika förvrängt känsloläget i detta.

Alltså, det omvända läget där guden, omtalar människan.. är blott en avlägsen dröm/fantasi.

Sådan gud, eller gudar, har aldrig funnits. Tyvärr Charlie... det om det, den alltjämt rudimentäre guden, fantasiskapelsen. Energin som försvann lika fort som den uppstod ; hamnade i boken.

Zzzzzz

...men den kan ju, uppstå... , man_kan_inte_veta_allt oh nej, så klart man inte kan - vem sa att man som mänsklig individ öht skulle kunna omfamna allt? Någon beskäftig lektor av teistiskt snitt någonstans någon dag? som fått någon traumatiserad ateist att inte ens våga tänka tanken om guds totala frånvaro?
Citera
2016-04-04, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Kom ihåg att det fortfarande är människan som dikterar vad vem och hur , gud är och påstår ATT gud är.

Det omvända har aldrig försigkommit och ännu idag, är det människan själv som i omskriven form, omtalar sig själv och avslöjar sin intellektuella och mentala nivå, samt olika förvrängt känsloläget i detta.

?

Det första är rätt och det andra betänkningsvärt, vill du utveckla så man förstår dina tankegångar?
Citera
2016-04-04, 22:08
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merciful
Jag är faktiskt beredd att hålla med dig men tanken på det matematiska mysteriet med en skapare på en annan nivå än det jordiska är mycket fascinerande.

Hobbykvantfysiker undenbedes då det här handlar om teoretisk fysik.
Det där med fatasieggande lekar, är teoretiska fysiker INTE undantagna ifrån, teoretiker är fortfarande människor.

De har fantasier om både lågt och högt. Det är bara det att ju fler verktyg du har till hands, destor fler hypoteser kan du ställa upp - dessutom, kan du försöka slippa göra misstaget att tillskriv teoretiska fysiker allvetarstatus.

Det är som med läkare förr, vandrande gudar. Gör inte det misstaget att om en teoretisk fysiker eller teoretisk matematiker har lite tankar om livet.. då måste det per sem vara kvalitativt gångbart.

Finns hur många som helst bevis på att den tunna skiljelinjen mellan intelligens och galenskap, lätt spricker.. kan rehabilitera sig, men det kan också bli tendentiöst.. att inte längre känna av skiljelinjen väl sittande i den tunna luften dit inte alla kommer åt och kan verifiera att en TEORETISK FYSIKERS privata fallenhet för fabulation/dröm/l'ngtan.. öhtbehöver ha, någomn som helst relation till densammes reella kunskapsbas eller yrkesmässiga källor.

Jag tror många drar förhastade slutsatser, liksom om en mkt intelligent individ, lätt får celebrity.status.. och därmed funkar som en fantasiasmerandeigångsättare - r en intelligent person teist, så kan vilket fantasieggande tankegods (eller hjärnsläpp) som helst, därmed få celebrity-status över sig.

Hoppas du förstod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in