2016-04-04, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför ska det vara så svårt att förstå skillnad mellan pris och kostnad?

Man kan inte jämföra bostadspriser med lönenivåer rakt av, eftersom det är äpplen och bananer i sammanhanget.
Priset är vad du betalar en enda gång, kostnaden vet du inte ett skit om på längre sikt, så amorterar du bort lånet så har du tagit bort massor av risk.
2016-04-04, 00:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Ja att det är för enkelt att fördröja bygganden med överklaganden är ju korrekt och bör ändras. Men att Sverige har haft en enorm invandring senaste åren är den största anledningen kan du inte förneka.

Det gör jag inte, men jag skyller till skillnad mot den gemene flashbackaren inte bostadsbristen eller för den delen arbetslösheten på invandrarna.

Mycket av problemen beror på helt andra saker än invandringen i sig.

Andra länder som exempelvis Tyskland har också invandring, men har inte i närheten av den bostadsbrist som vi får tampas med.

Citat:
Ja invandrarna har svårt att hitta bostad, men varför skulle det plötsligt finnas massa ledigt lägenheter bara för att det blir fri hyressättning? Invandrarna kommer ju inte att ha råd att bo i dom iallafall.
det beror helt på hur upplägget ser ut.

Med marknadshyror blir det precis som på övriga bostadsmarknaden olika priser/hyror beroende på områdets attraktivitet och standardnivå.

Det är inte meningen att invandrare ska ha råd att bo på Strandvägen, men de ska kunna få ett hyreskontrakt utan mygel. Det får man om hyresmarknaden också är avreglerad.

Men tack vare hyresregleringen så blåses "bubblan"'upp allt mer och mer. Och det är helt och hållet politikernas fel och inte invandrarnas.
2016-04-04, 00:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Priset är vad du betalar en enda gång, kostnaden vet du inte ett skit om på längre sikt, så amorterar du bort lånet så har du tagit bort massor av risk.

Nej det har du inte. Du har då alla ägg i samma korg...

Risker bör man sprida över olika tillgångsslag som exempelvis aktier, obligationer, ränte/global/hedge/aktiefonder.

Att bara tokamortera är en dålig idé...
2016-04-04, 00:42
Medlem
Citat:
men varför skulle det plötsligt finnas massa ledigt lägenheter bara för att det blir fri hyressättning?
Hur är det med sådant som inte är prisreglerade. Villor, radhus, bostadsrätter. Det finns att få tag på.
(Även kommersiella lokaler är det ingen brist på. Det finns tomma sådana. Bara att hyra för den som har behov av sådana. Men så är de inte prisreglerade heller).

Bilar skulle man kunna tänka sig att det också skulle bli brist på om befolkningsmängden stiger. Men hur är det i verkligheten. Svaret är att bilhandlarna har massor med begagnade bilar stående hos sig. Och det gäller det mesta annat som folk köper. Det finns. Trots befolkningsökning. Och det finns för att det inte är prisreglerat.

Men just hyresrätter är prisreglerade under marknadshyra, och då har fastighetsbolagen svårt att få ihop räkenskaperna för byggande av nya.
Av det skälet infördes för presumtionshyra för drygt 10 år sedan. Då skulle HGF kunna godkänna högre hyror under 5 år. Det var dock för kort tid därför byggdes inget. Reinfeldt ökade sedan på detta till 15 år. Och då kunde Fastighetsbolagen (med HGF's godkännande få nybyggen att gå runt). Därför ser du hyreshus produceras och få ganska hög hyra. Och det blir ganska hög hyra för Fastighetsbolaget ska få ut sin avkastning på 5 år istället för ganska många år.
2016-04-04, 00:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
10 år säger du.. du verkar sitta på info som inte ens bankchefer och de styrande av landet inte har.

Det är marknadens bedömning som man kan utläsa av hur 10-åriga obligationer prissätts och marknaden har historiskt gjort långt mer träffsäkra bedömningar än bankcheferna, och då inkluderar jag Riksbankschefen.
2016-04-04, 02:31
Medlem
Citat:
Varför ska det vara så svårt att förstå skillnad mellan pris och kostnad?

Man kan inte jämföra bostadspriser med lönenivåer rakt av, eftersom det är äpplen och bananer i sammanhanget.

Du är en idiot om du tror att inte vi förstår sambandet mellan låga boendekostnader och skenande priser, dock har dessa ökningar en sidoeffekt i form av kraftigt ökad systemrisk då löneökningarna inte följt samma utveckling.
2016-04-04, 05:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Du är en idiot om du tror att inte vi förstår sambandet mellan låga boendekostnader och skenande priser, dock har dessa ökningar en sidoeffekt i form av kraftigt ökad systemrisk då löneökningarna inte följt samma utveckling.

Att löneökningarna inte hängt med på noterna är inte konstigt alls. Priset är helt enkelt inte kostnaden.

Själv tror jag att jag aldrig någonsin bott såhär billigt ever... Och fler med mig upplever exakt samma sak. Detta trots höga priser. Nu har många råd att öka amorteringarna rejält eller spara på annat sätt inför framtiden.

Säg att du köpt ett nyare hus för fem millar och lagt in en mille själv kontant.

Är man en bra kund hos banken så bör man landa på en ränta runt 1,1%.

Då landar räntekostnaden på ynka 2566 kr efter ränteavdrag.

Och är man två så blir det bara 1283 kr var.

Vad är det för hemska utgifter att snacka om om det bor ett par i den villan med 30 lök var i månaden?

Det smarta paret utnyttjar det låga ränteläget och gör sig av med lånen under den här låga ränteperioden.

Och vad gör bubbelbabblaren i sin allt dyrare hyresrätt?

Vem vinner över tid och vem förlorar tror du?
2016-04-04, 05:09
Medlem
Citat:
Att löneökningarna inte hängt med på noterna är inte konstigt alls. Priset är helt enkelt inte kostnaden.

Själv tror jag att jag aldrig någonsin bott såhär billigt ever... Och fler med mig upplever exakt samma sak. Detta trots höga priser. Nu har många råd att öka amorteringarna rejält eller spara på annat sätt inför framtiden.

Säg att du köpt ett nyare hus för fem millar och lagt in en mille själv kontant.

Är man en bra kund hos banken så bör man landa på en ränta runt 1,1%.

Då landar räntekostnaden på ynka 2566 kr efter ränteavdrag.

Och är man två så blir det bara 1283 kr var.

Vad är det för hemska utgifter att snacka om om det bor ett par i den villan med 30 lök var i månaden?

Det smarta paret utnyttjar det låga ränteläget och gör sig av med lånen under den här låga ränteperioden.

Och vad gör bubbelbabblaren i sin allt dyrare hyresrätt?

Vem vinner över tid och vem förlorar tror du?

Du förstår fortfarande inte att jag fattar ovanstående, helt makalöst.
2016-04-04, 05:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Du förstår fortfarande inte att jag fattar ovanstående, helt makalöst.

Ok så vad är en mer korrekt prisbild enligt dig? Vad borde det kosta?
2016-04-04, 05:34
Medlem
Citat:
Ok så vad är en mer korrekt prisbild enligt dig? Vad borde det kosta?

ja du, långsiktigt hållbart ska priserna följa löneökningarna något sånär ( eller tvärtom om du så önskar ) för att undvika oönskat stora systemrisker.
2016-04-04, 05:49
Medlem
Ett citat som summerar risk ganska bra.

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.
2016-04-04, 09:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är marknadens bedömning som man kan utläsa av hur 10-åriga obligationer prissätts och marknaden har historiskt gjort långt mer träffsäkra bedömningar än bankcheferna, och då inkluderar jag Riksbankschefen.

Att marknaden ofta gör en hyfsad bedömning är ingen garanti. Ett misstag är allt som krävs.
Marknaden förutsåg inte de ökade räntespreadarna vid Finanskrisen 2007–2008.
En kris som av många räknas till en av de värsta finansiella kriserna som någonsin inträffat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in