Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-29, 00:47
  #109
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantellee
Hej jag är 18år och vill skaffa ny identitet och dra hemifrån utan att mina föräldrar får reda på det, hur gör jag det utan att mina föräldrar får reda på det?
Får jag göra så enligt lag?
Kan polisen söka upp mig åt mina föräldrar?
Du frågar alltså om det är olagligt att bete sig som en idiot och oroa ihjäl sina föräldrar? Ja, det är lagligt & du får göra så enligt lag men en handling såsom namn kommer inte lösa situationen mellan dina päron, däremot - om de inte får nys på det (exempelvis läser ett brev) så kommer dem inte att kunna kontakta dig om du byter namn. Polisen får hantera uppgifterna såhär: De tar emot en anmälan, de utreder anmälan. Så länge du är frisk, enligt lag och inte oredlig så får polisen/personal/vem som inte röra dig utan ditt godkännande. De får dock underrätta att deras barn lever, såvida du inte lyckas komma in i något sorts vittnesskyddsprogram, då kan kontakt strypas öht.

Säger som föregående att om du är rädd för något så borde du konfrontera istället för att bygga upp din flyktteknik, då det aldrig håller i långa loppet...
Citat:
Ursprungligen postat av tjockballe
Du kan på laglig väg byta namn och personnummer i Sverige. Namn kostar en eller ett par tusenlappar. Personnummer måste du kunna beskriva tvingande skäl för.
Som jag har uppfattat det i dagens läge så är det kostnadsfritt att vid första omgången byta namn, alternativt så kostar det att lägga in mer mellannamn. tilltalsnamnet kanske det är som kostar att byta? Vet att det var populärt i gymnasiet att byta namn till något tuffare...

Citat:
Ursprungligen postat av Temporaria
Att äga ett falskleg eller pass, är mig veterligen inte brottsligt, det brottsliga är användningen av dessa. Men nu upplever jag att vi börjar gå lite allt för offtopic.
Att äga ett falskleg. utan att ha i uppsåt att lämna in det är medhjälp/förberedelse till urkundsförfalskning, om det går under urkund...
__________________
Senast redigerad av psykoshippien 2015-05-29 kl. 00:55.
Citera
2015-12-26, 23:18
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janyny
Sök asyl utan handlingar. Är du trovärdig får du efter ett tag nytt personnummer.

Finns nordiska (invandrade) familjer vars barn försvunnit på det sättet t ex över Öresundsbron eller norska gränsen.

Gå över gränsen och kom tillbaka i en flyktingsvärm. Säg på knacklig engelska att du har tappat passet som alla andra gör så vips har du rum, ny identitet och vilken ålder du än vill.
Citera
2016-01-01, 10:53
  #111
Avstängd
skyddade personuppgifter
Citera
2016-01-10, 06:17
  #112
Medlem
Enklast är att dela identitet med någon förtrolig.

Sök asyl utan papper, sälj en bra story.

Övertyga staten om ditt behov an ny identitet. Går att få det, fingerade personuppgifter.
Citera
2016-04-02, 03:56
  #113
Medlem
Ny identitet, hur man går tillväga.

Nu startar vi en ny tråd, med relevant fakta om hur man verkligen kan uppnå en ny identitet!

Spelar ingen roll vilka länder, eller vad det kan kosta.
Men det ska vara säkert!
Citera
2016-04-02, 04:13
  #114
Medlem
technoisbests avatar
Byt kön!
Citera
2016-04-02, 07:23
  #115
Medlem
borrizs avatar
Flytta till ett land utan personnummer tex England.
Bosätter du dig i en annan del av landet, så byts ditt Social Security Number ut och med dett allt som kan spåra dig till ditt gamla liv. Glöm inte bort att du i så fall börjar ifrån noll, knappast någon bank vill ge dig något kreditkort exempelvis.
Citera
2016-04-02, 13:33
  #116
Moderator
Ruskigbusss avatar
Trådar om ny identitet sammanfogade
/Mod
Citera
2016-04-02, 17:33
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Flytta till ett land utan personnummer tex England.
Bosätter du dig i en annan del av landet, så byts ditt Social Security Number ut och med dett allt som kan spåra dig till ditt gamla liv. Glöm inte bort att du i så fall börjar ifrån noll, knappast någon bank vill ge dig något kreditkort exempelvis.

Det var en relativt bra lösning.

Men tips på fler länder, samt andra sätt hade med uppskattats.
Citera
2016-04-02, 17:47
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Flytta till ett land utan personnummer tex England.
Bosätter du dig i en annan del av landet, så byts ditt Social Security Number ut och med dett allt som kan spåra dig till ditt gamla liv. Glöm inte bort att du i så fall börjar ifrån noll, knappast någon bank vill ge dig något kreditkort exempelvis.

Bullshit. England är ett av världens värsta övervakningssamhällen! Skulle en flyttning dit göra dig omöjlig att spara? LOL!
Citera
2016-04-03, 08:54
  #119
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Bullshit. England är ett av världens värsta övervakningssamhällen! Skulle en flyttning dit göra dig omöjlig att spara? LOL!
Varför inte?
Du verkar vara insatt, skulle faktiskt uppskatta om du kunde berätta lite om hur Englands folkbokföringssystem fungerar.
Citera
2016-04-03, 13:44
  #120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Varför inte?
Du verkar vara insatt, skulle faktiskt uppskatta om du kunde berätta lite om hur Englands folkbokföringssystem fungerar.

Det var ju du, som initialt gjorde anspraak pa kunskap i sakfragan. Förklara nu i detalj hur det fungerar! Om det vore, som du pastar, skulle ju varenda brottsling med behov av en nystart flytta dit...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback