2016-04-03, 00:34
Medlem
Domkrafter som följde med bilar av årgångar före 1990 brukade vara av sådan klass att de duger till hjulskiftning ett par gånger om året, i den mån det alls finns domkraft numera är de visst ofta av engångsmodell.

Garagedomkraft för ett par hundralappar duger säkert att hissa bilen för hjulskiftning med, några gånger åtminstone, knappast troligt att de vill vara med längre än så. Använder en domkraft av fabrikat AC, tillverkad i Danmark, den har varit med över 30 år utan byte av några tätningar!

Bäst är det om bilen kan hissas mitt fram samt mitt bak, så det går att ta en axel i taget, men många bilar numera har dåligt med lyftpunkter där.
Citera
2016-04-03, 11:05
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu
Folk som säger det är såna som byter hjul på gräsmattan utan att lägga i broms och växel innan de börjar.

Det är inga problem att använda den medföljande domkraften så länge du tänker dig för, dvs plant och stabilt underlag , det brukar finnas ngn form av anvisning under bilen där domkraften ska sättas
Enligt ford ska original domkraften bytas efter varje användning (ett hjul) och är inte till för hjulskiften årligen.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/domkraft-kan-bli-dodsfalla

Tänk på att med garagedomkraft helst inte lyfta på tröskel utan använda länkarmsinfästningar osv kan bli skador då.
Citera
2016-04-03, 12:47
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Enligt ford ska original domkraften bytas efter varje användning (ett hjul) och är inte till för hjulskiften årligen.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/domkraft-kan-bli-dodsfalla

Tänk på att med garagedomkraft helst inte lyfta på tröskel utan använda länkarmsinfästningar osv kan bli skador då.
Ajdå satan det visste jag inte men kan meddela att domkraften som följer med håller att byta alla hjulen flera gånger om. Ska köpa en riktig till nästa gång
Citera
2016-04-03, 14:47
Medlem
Greateds avatar
Det blev budget versionen från Jula, prisnedsatt till 129:- så jag slog till. Köpte skydd till dessutom så det är vänligare för bilen men någon pallbock kändes overkill då jag inte kommer krypa under bilen Uppskattar alla svar
Citera
2016-04-03, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greated
Det blev budget versionen från Jula, prisnedsatt till 129:- så jag slog till. Köpte skydd till dessutom så det är vänligare för bilen men någon pallbock kändes overkill då jag inte kommer krypa under bilen Uppskattar alla svar

Tänkte precis rekommendera den dyrare då den billiga känns jävligt vek och knakar och har sig. Själv har jag båda och ångrar inte en sekund att jag köpte den dyra för några år sedan.
Pallbockar är overkill vid däcksbyte men används vid alla andra arbeten där bilen behöver pallas upp.
Citera
2016-04-03, 15:28
Medlem
Greateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Tänkte precis rekommendera den dyrare då den billiga känns jävligt vek och knakar och har sig. Själv har jag båda och ångrar inte en sekund att jag köpte den dyra för några år sedan.
Pallbockar är overkill vid däcksbyte men används vid alla andra arbeten där bilen behöver pallas upp.

Vi får se hur det löser sig om någon dag, annars köper jag den lite dyrare och försöker lämna tillbaka denna. Den kommer användas 2 gånger per år så förhoppningsvis håller den till det lilla.
Citera
2016-04-03, 17:52
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
och glöm inte att alltid använda pallbockar sådana kina domkraft är inte att lita på någon gång någonsin !!!!!!

Pallbockar? vad ska du med det till? Det räcker bara med en garagedomkraft.
Citera
2016-04-03, 18:46
Medlem
Köpte biltemas lågprofilsdomkraft och använde den idag. Den funkade väldigt bra, och lyfte högt. Glöm inte att köpa gummikloss för att skydda underredet.
Citera
2016-04-03, 19:39
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greated
Vi får se hur det löser sig om någon dag, annars köper jag den lite dyrare och försöker lämna tillbaka denna. Den kommer användas 2 gånger per år så förhoppningsvis håller den till det lilla.
Den här tråden spårade ur.
Men en domkraft är en säkerhetsklassad produkt. Det innebär i detta fallet att den är testad med dubbel vikt mot vad som anges som maxvikt.
Att Biltemas o Julas skitdomkrafter går sönder beror på skiten som använder den genom att lyfta fel. Har själv avverkat ett par av båda märkena o då på golv där inte hjulen löper o då lyfter den felaktigt.

Pallbockar är för mig överkurs vid hjulbyte.
Det jag gör är att lossa alla muttrar innan jag lyfter. Sedan tar det bara en minut så är alla bortskruvade. Faran är om man ska sticka in ett huvud under bilen. Men när jag byter så är det bara några sekunder som bilen står utan hjul. När första muttern är på igen så är faran över.
Tar längre tid att passa in pallbocken.
Citera
2016-04-03, 20:57
Medlem
Greateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Köpte biltemas lågprofilsdomkraft och använde den idag. Den funkade väldigt bra, och lyfte högt. Glöm inte att köpa gummikloss för att skydda underredet.

Jag köpte en http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/lyftskydd-329017/

Såg lite väl stor ut för denna domkraft men den duger nog säkert
Citera
2016-04-03, 21:37
Medlem
Jag har en garagedomkraft, modell dyr, som jag använder till mekande. För hjulbyte använder jag alltid originaldomkraften till Volvo 850 då den är utmärkt till den uppgiften. Lyfter fram och bakhjul på en gång och är tillräckligt solid för att använda 2 ggr per år i 20-30 år... 850/V70 har bra lyftpunkter för att lyfta hjulparet i framändan och i bakändan, men det är mindre lämpligt vid hjulbyte.
Citera
2016-04-03, 22:04
Medlem
Greateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Jag har en garagedomkraft, modell dyr, som jag använder till mekande. För hjulbyte använder jag alltid originaldomkraften till Volvo 850 då den är utmärkt till den uppgiften. Lyfter fram och bakhjul på en gång och är tillräckligt solid för att använda 2 ggr per år i 20-30 år... 850/V70 har bra lyftpunkter för att lyfta hjulparet i framändan och i bakändan, men det är mindre lämpligt vid hjulbyte.

Det är sådana delade åsikter i detta ämnet, en del tycker att man skall ha pallbock, medans andra säger att det absolut inte är nödvändigt, vissa säger att original domkraften inte skall användas vid säsongs däckskifte, medan andra säger att det är OK.

Tänkte att jag tog det säkra före det osäkra, jag ville ju inte att liknande ska hända: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=130489
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in