2016-04-02, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Precis inkommen efter att ha bytt hjul på parkeringen. Inga pallbockar, och tro det eller ej, jag överlevde.

Eftersom frågan var om domkrafter så kan jag berätta att jag har en sån här: http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-601056/

Den är jättebra, snabb och lätt, men har en stor nackdel upptäckte jag alldeles nyss. Den där rullen i stället för hjul frampå, den rullar inget bra på asfalt utan försöker flytta på bilen i sidled istället för att glida in under bilen när man hissar.. På hårt underlag fungerar den dock utmärkt, i ett garage t.ex.
exakt en sådan domkraft har jag som havererade mitt framför näsan på mej tyvärr dessutom så sitter alla skruvar i den löst och den ramlar i delar efter en tids användning , så plocka bort alla skruvar och använd rikligt med grön skruvlåsning på gängorna när ni monterar i hop den igen bara ett litet tipps till från frifart
Citera
2016-04-02, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Jo, men nu var inte frågan om att "hålla på med annat" utan om att byta hjul. Att folk är idioter går inte att skydda idioten mot.
med enkla rutiner undviker man mycket otrevligt i bland
Citera
2016-04-02, 18:58
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
med enkla rutiner undviker man mycket otrevligt i bland
Safety first ja. Har du säkerhetsbältet på även när motorn är avstängd?

Jag har ärligt talat aldrig hört talas om någon som använder pallbockar vid hjulbyte, men det var intressant att få veta att ni finns.
Citera
2016-04-02, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Safety first ja. Har du säkerhetsbältet på även när motorn är avstängd?

Jag har ärligt talat aldrig hört talas om någon som använder pallbockar vid hjulbyte, men det var intressant att få veta att ni finns.
men en så enkel sak som att alltid slänga under en pallbock när du hissat upp bilen är ingen stor grej att göra finns små smidiga som inte väger nått om du inte orkar tunga saker ? va en man och skruva med din bil själv , men gör det säkert så blir det mycket roligare i längden
Citera
2016-04-02, 19:24
Medlem
PlutoJs avatar
Bilens originaldomkraft ska undvikas för hjulskiften, den är bara till för att byta till reservhjul någon enstaka gång. Ingen biltillverkare garanterar hållbarheten för regelbunden användning.

Pallbockar kan faktiskt vara en bra idé. På förra bilen lyfte jag upp bilen i framvagnsbalken, samt dragbalken bak, för att kunna byta bägge framhjulen och sedan bakhjulen samtidigt, och då har man ena ändan av bilen lyft i en enda punkt i mitten, det kan faktiskt bli lite vingligt ibland. Särskilt om man har nyfikna och klåfingriga barn som ska vara med och "hjälpa till"... Då såg jag till att ha pallbockar, better safe than sorry.
Citera
2016-04-02, 19:29
Medlem
P55s avatar
Citat:
exakt en sådan domkraft har jag som havererade mitt framför näsan på mej tyvärr dessutom så sitter alla skruvar i den löst och den ramlar i delar efter en tids användning , så plocka bort alla skruvar och använd rikligt med grön skruvlåsning på gängorna när ni monterar i hop den igen bara ett litet tipps till från frifart

Nej lille vän, nu får du ge dig! Du verkar ju ha en hatisk och negativ inställning till det mesta när det dels gäller domkrafter från Jula och dels till de som inte använder pallbockar när man byter hjul från vinter till sommar eller versus.

För det första så ser jag inte någon anledning till att använda pallbockar när man byter hjul, eftersom man aldrig är under bilen. Det har flera andra sagt här tidigare. Tar man ett hjul i taget så är det ingen fara. Men jag respekterar ditt lite överdrivna säkerhetstänkande.

För det andra så är de domkrafter som säljs i dag, oavsett om Biltema eller Jula säljer dom, av bra kvalitet och fungerar helt OK för hemmafixare.

För det tredje så är domkraften man köper från Jula monterad och klar att användas för lång tid och skulle du ha råkat ut för nåt sånt fel som du skriver om så bör du naturligtvis reklamerat domkraften till Jula. Och den ramlar inte isär, för så många skruvar finns inte i den domkraften!
Eller hur?

För det fjärde så stavas tips med ett p, inte annat!
Citera
2016-04-02, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Nej lille vän, nu får du ge dig! Du verkar ju ha en hatisk och negativ inställning till det mesta när det dels gäller domkrafter från Jula och dels till de som inte använder pallbockar när man byter hjul från vinter till sommar eller versus.

För det första så ser jag inte någon anledning till att använda pallbockar när man byter hjul, eftersom man aldrig är under bilen. Det har flera andra sagt här tidigare. Tar man ett hjul i taget så är det ingen fara. Men jag respekterar ditt lite överdrivna säkerhetstänkande.

För det andra så är de domkrafter som säljs i dag, oavsett om Biltema eller Jula säljer dom, av bra kvalitet och fungerar helt OK för hemmafixare.

För det tredje så är domkraften man köper från Jula monterad och klar att användas för lång tid och skulle du ha råkat ut för nåt sånt fel som du skriver om så bör du naturligtvis reklamerat domkraften till Jula. Och den ramlar inte isär, för så många skruvar finns inte i den domkraften!
Eller hur?

För det fjärde så stavas tips med ett p, inte annat!
ursäkta stavfelet i all skriv hetta i tråden en sådan domkraft har gått sönder för mej är garanterat och det kunde gått riktigt illa den gången , jag fick en ny från hjula av samma sort och den blev vinglig fort då den glappade i sär för att de muttrarna och insex skruvarna va monterade utan skruvlåsning tyvärr . så jag litar mycket lite på de kina grejerna i dag och förespråkar användning av pallbock alltid när fordon hissas upp , dessutom bör man kolla så bromsar och slangar ser ok ut varje gång hjulen tas bort och då hamnar man lätt en bit in i bilen . så använd pallbock alltid och lita inte på eran domkraft är så enkla rutiner att hålla ...... vill bara er väl killar och tjejer som skruvar själva
Senast redigerad av frifart 2016-04-02 kl. 19:40.
Citera
2016-04-02, 19:40
Medlem
Jag råkade ut för att bilen gled av originaldomkraft till 244 76a jag kanske var slarvig var nog bara 15-16 år,bilen ställde sig på bromsskivan ren tur varken bil eller jag skadades ställer alltid en pallbock på lämpligt ställe under bilen sedan dess.
Citera
2016-04-02, 20:04
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Den billigaste av dom funkar, Tänk bara på att lägga en gummikloss emellan så du inte skadar rostskyddet på bilen.
Gummikloss finns också på Jula, Ta en så tunn som möjligt annars är det inte säkert att den får plats mellan bilen och domkraften.

Orginaldomkraften är till för nödsituationer när du fått punktering och inte har tillgång till bättre domkraft, Vanliga upprepade däcksbyten varje år är den inte konstruerad att hålla för.
Jag är själv inget större fan av det där med mellanlägg, jag tycker att det oftast blir ostadigt. Jag brukar därför använda t.ex. länkarmsinfästningarna fram som lyftpunkt och bak lyfter jag direkt mot bakaxeln. Även om om det skulle bli ett litet skrap där rostskyddet försvinner så är inte det särskilt allvarligt på dessa punkter.
Citera
2016-04-02, 20:35
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
ni får göra hur ni vill , men jag använder pallbock alltid vid däckbyte tar max 5 sek att få under en sådan och man har en helt annan säkerhet vid sitt däcksbyte . bara ett tipps i all välmening

Du verkar ju inte klok. Pallbock för däckskifte
Jag har i flera år använt denna: http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-601060/
Den lyfter inte så högt så en "normalstor" pallbock så vart jag tvungen att köra den till max och det var då precis jag fick under pallbock. Och bilen hängde en bite upp. Räcker ju med nån mm ovanför mark för o byta. Dessutom så har man ju dän däcket och på med det andra inom ett par sekunder.
Och som någon annan skrev, OM det nu skulle faila under dessa sekunder så blir det inte stora skador. Bromsskölden som får sig en liten bula.
Men när jag bytte olja i veckan på bilen, då använde jag pallbockar!

Förra året köpte jag en sådan här: http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-601046/ Men den är ju lite overkill för TS. Men den är jäkligt najjs annars. Kommer under även sänka bilar utan problem och lyfter högt

Men för att svara på TS fråga, ja den billigare där duger alldeles utmärkt. Jag har alltid kört med en "kudde" och tyckt att det fungerat kanoners.
Citera
2016-04-02, 21:09
Medlem
AmaiLius avatar
Folk som säger det är såna som byter hjul på gräsmattan utan att lägga i broms och växel innan de börjar.

Det är inga problem att använda den medföljande domkraften så länge du tänker dig för, dvs plant och stabilt underlag , det brukar finnas ngn form av anvisning under bilen där domkraften ska sättas
Citera
2016-04-02, 21:35
Medlem
Köp en robustare saxdomkraft istället och byt ut den som följde med bilen.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverktyg/Saxdomkraft-mekanisk-2000017059/

Det är inget kul när orginaldomkraften kollapsar när man står efter vägkanten vet jag av egen erfarenhet. Borde vara straffbart att göra så klena domkrafter som följer med nya bilar idag. Det är inte säkert att de klarar ett enda byte till reservdäcket. Men lätta är de!

Jag har avverkat 2st originaldomkrafter, den första gav gängan upp på så det gick med nöd och näppe att byta. Den andra kollapsade när jag tagit bort höger framdäck. Ren tur att det inte blev dyra skador på bilen och det krävdes en garagedomkraft för att lyfta bilen och få bort den havererade domkraften och på däcket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in