2016-04-01, 23:17
Medlem
Alltså straffläggningen mot Holland kan man ju knappa skylla på att det var Isakssons fel att Sverige åkte ut. Zlatan och Mellberg missade sina chanser. Missar två av de första fem är det ju generellt sett rätt kört hur man än gör.
Citera
2016-04-02, 12:42
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lettmjolk
Alltså straffläggningen mot Holland kan man ju knappa skylla på att det var Isakssons fel att Sverige åkte ut. Zlatan och Mellberg missade sina chanser. Missar två av de första fem är det ju generellt sett rätt kört hur man än gör.
Mellberg slog Sveriges sjatte straff. Sverige satte 4 av sina 5 forsta. Sen haller jag med dig om att man inte riktigt kan skylla pa malvakten vid en strafflaggning.
Citera
2016-04-02, 13:20
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Ja, här har vi dom enligt förbundet

http://svenskfotboll.se/arkiv/tidigare/2004/02/herr-albanien-vande-och-vann/
http://svenskfotboll.se/arkiv/tidigare/2004/04/herr-portugal-raddade-oavgjort-pa-overtid/
http://svenskfotboll.se/arkiv/landslag/2011/02/herr-mot-ukraina-pa-cypern/

Edit: Wikipedia kallar tydligen turneringen för "Cyprus International Football Tournament".
Stort tack.

6 straffar i den matchen. 5 gick in. 1 raddning. Inget att varken hylla eller klaga pa.
Citera
2016-04-02, 13:52
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Jag menar generellt såklart. Kan du hitta ett em eller vm som inte avgjorts på straffar?
Några matcher går såklart alltid till straffläggning. Men Sverige deltar inte så ofta i de matcherna eftersom vi generellt sett inte är ett av världens 16 eller Europas 8 bästa lag. Därför är andra egenskaper viktigare för en svensk landslagsmålvakt.
Citera
2016-04-02, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Några matcher går såklart alltid till straffläggning. Men Sverige deltar inte så ofta i de matcherna eftersom vi generellt sett inte är ett av världens 16 eller Europas 8 bästa lag. Därför är andra egenskaper viktigare för en svensk landslagsmålvakt.

Konstigt utalande. Så vi ska inte sikta på slutspelen? Om inte Ravelli hade tagit 2 straffar mot rumänien så hade det inte blivit något brons 94.
Citera
2016-04-02, 19:12
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Konstigt utalande. Så vi ska inte sikta på slutspelen? Om inte Ravelli hade tagit 2 straffar mot rumänien så hade det inte blivit något brons 94.
Du borde fatta vad jag menar men uppenbarligen inte. Att gå till EM och VM borde vara målsättningen för ett svenskt A-landslag. Att gå vidare från gruppspel är bonus men naturligtvis önskvärt. För att nå dessa mål skall naturligtvis den bäste målvakten stå i mål, inte dem bäste straffmålvakten (om de nu inte skulle vara samma). Att välja målvakt utifrån något som har hänt två gånger i historien är inte särskilt rationellt.
Citera
2016-04-02, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Mellberg slog Sveriges sjatte straff. Sverige satte 4 av sina 5 forsta. Sen haller jag med dig om att man inte riktigt kan skylla pa malvakten vid en strafflaggning.

I Isakssons fall är det dock rimligt att klaga på honom vid straffar. Få målvakter som är så långt ifrån att ens vara nära att rädda några straffar. Han måste vara usel på att läsa spelarna och sälja sig för alldeles för tidigt. Märkligt att alla hans målvaktstränare så kapitalt misslyckats med att slå vett i skallen på honom.
Citera
2016-04-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Du borde fatta vad jag menar men uppenbarligen inte. Att gå till EM och VM borde vara målsättningen för ett svenskt A-landslag. Att gå vidare från gruppspel är bonus men naturligtvis önskvärt. För att nå dessa mål skall naturligtvis den bäste målvakten stå i mål, inte dem bäste straffmålvakten (om de nu inte skulle vara samma). Att välja målvakt utifrån något som har hänt två gånger i historien är inte särskilt rationellt.

Kommer ihåg att Holland bytte in den bästa på straffar senast i vm och att det var lyckat. Jag har ägt upp dig hela tiden med fakta så ingen ide att du svarar något mer
Senast redigerad av CentroX 2016-04-02 kl. 21:58.
Citera
2016-04-02, 22:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kommer ihåg att Holland bytte in den bästa på straffar senast i vm och att det var lyckat. Jag har ägt upp dig hela tiden med fakta så ingen ide att du svarar något mer

Haha, du sa 'ägt'.

Det spelar ingen rationell roll om en målvakt är svinbra, eller halvbra på straffar. De händer relativt sällan. Mycket bättre att ha den som är bäst under matcherna.
Citera
2016-04-02, 22:52
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:

Du har inte "ägt upp" någon över huvud taget i den här tråden. Du slåss mot väderkvarnar.

Man kan inte anpassa en startelva med utgångspunkten att det ska avgöras på straffar. Man tar ut det lag man tror har har störst chans att vinna under ordinarie tid. Straffar är någonting man kan börja fundera på under förlängningen och byta in straffläggare/målvakt (om man har byten kvar).
Citera
2016-04-03, 09:25
Medlem
KalleXLs avatar
Zlatan är bara bäst och blir bättre för varje år som går. Utan Zlatan, känns svenska landslaget som ett div 7 gäng.
Citera
2016-04-03, 10:37
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:

Haha. Wow. Seriöst? Sluta argumentera bara. Du dödar oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in