2016-04-02, 17:53
Medlem
Pannonias avatar
På arbetsplatsen som jag är på nu så saknas det friskluftsmasker och utsuget vid min station funkar sisådär. Så jag känner ju ofta att jag andas in svets och sliprök, samt att mitt snor ofta är svart pga rökerna.
Min fråga är hur dåligt det här påverkar min kropp och hur lång tid tar det innan jag känner av eventuella komplikationer.
Svetsar Mig/Mag på svartplåt.
Citera
2016-04-02, 18:02
Medlem
dom flesta svetsarna dör i cancer!
Citera
2016-04-02, 18:07
Medlem
Det finns arbetare i andra delar av världen som gärna gör jobbet för 10 kr/h utan mask. De jobbar 12 h/dag 6 dagar per vecka utan att gnälla. Bortskämda svenskar.... Och varför ska jag som kund betala 500 spänn för en ihopsvetsad pryl i den svenska affärn, när jag lika gärna kan köpa en importerad ihopsvetsad pryl för 50 spänn i mitt lågprisvaruhus här hemma i stan (ÖB, Jula, Lidl, biltema...?). Det är ju inte precis så att lågprisvaruhus är förbjudna liksom.
Citera
2016-04-02, 18:15
Medlem
farsan är gassvetsare.. han har aldrig haft mask eller nått.. bara o köra.....iaf på svarta rör... rostfritt skulle ja nog ha friskluftsmask på om man håller på jämt..
Citera
2016-04-02, 18:17
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannonia
På arbetsplatsen som jag är på nu så saknas det friskluftsmasker och utsuget vid min station funkar sisådär. Så jag känner ju ofta att jag andas in svets och sliprök, samt att mitt snor ofta är svart pga rökerna.
Min fråga är hur dåligt det här påverkar min kropp och hur lång tid tar det innan jag känner av eventuella komplikationer.

har ni inget skyddsombud? daglig inhalering av svetsrök är inte det bästa för lungorna (läs här:http://www.svetsaratt.se/halsorisker/svetsrok )

ett bra fungerade insug och mer än gärna friskluftsmask med kolfilter både när du svetsar och slipar är starkt att rekommendera, annars skulle jag sökt mig till en annan verkstad som har detta - större verkstäder brukar ha ögonenen på sig av arbetsmiljöverket så satsa i så fall på ett större företag.

har hört att svetsare som inte använder bra fungerande skydd för slipning och svetsning dör oftast med lungor som väger 1/3 del mer än vad dom egentligen ska göra - sen om det är sant eller inte vet jag inte men skulle lätt kunna tänka mig att det faktiskt är så.

och de som säger att "nä skydd är bara för mesar" dessa är dom riktiga töntarna, som tror att de är så coola.
Senast redigerad av Pescass 2016-04-02 kl. 18:23.
Citera
2016-04-02, 18:21
Medlem
Pannonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Det finns arbetare i andra delar av världen som gärna gör jobbet för 10 kr/h utan mask. De jobbar 12 h/dag 6 dagar per vecka utan att gnälla. Bortskämda svenskar.... Och varför ska jag som kund betala 500 spänn för en ihopsvetsad pryl i den svenska affärn, när jag lika gärna kan köpa en importerad ihopsvetsad pryl för 50 spänn i mitt lågprisvaruhus här hemma i stan (ÖB, Jula, Lidl, biltema...?). Det är ju inte precis så att lågprisvaruhus är förbjudna liksom.

Jo men nu sitter ju jag knappast i samma sits som ett fattighjon borta i Kina gör te x.
Dock så gnäller jag inte heller utan undrar bara hur dåligt det är för min hälsa att andas in svetsrök i det långa loppet
Citera
2016-04-02, 18:27
Medlem
Pannonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
har ni inget skyddsombud? daglig inhalering av svetsrök är inte det bästa för lungorna (läs här:http://www.svetsaratt.se/halsorisker/svetsrok )

ett bra fungerade insug och mer än gärna friskluftsmask med kolfilter både när du svetsar och slipar är starkt att rekommendera, annars skulle jag sökt mig till en annan verkstad som har detta - större verkstäder brukar ha ögonenen på sig av arbetsmiljöverket så satsa i så fall på ett större företag.

har hört att svetsare som inte använder bra fungerande skydd för slipning och svetsning dör oftast med lungor som väger 1/3 del mer än vad dom egentligen ska göra - sen om det är sant eller inte vet jag inte men skulle lätt kunna tänka mig att det faktiskt är så.

Yes, vi har både skyddsombud och fackrepresentant. Kikade på länken och komplikationer uppstår först efter flera års svetsande samt att konstant exponeras för svetsröken?
Är nog något som jag får ta upp med arbetsledaren vid ett senare tillfälle då jag är rätt ny på min arbetsplats.
Men som sagt, utsuget fungerar någorlunda men suger absolut inte upp all rök.
Citera
2016-04-02, 18:30
Medlem
Vad är det för arbetsplats. Sitter ni och svetsar hela dagarna eller är det bara något som ni gör då och då? Självklart är det inte nyttigt men det är inte heller så att du kommer märka av något den närmaste tiden. Vi pratar längre tid varje dag i 20-25 år innan det börjar bli farligt.
Citera
2016-04-02, 19:00
Medlem
Pannonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Vad är det för arbetsplats. Sitter ni och svetsar hela dagarna eller är det bara något som ni gör då och då? Självklart är det inte nyttigt men det är inte heller så att du kommer märka av något den närmaste tiden. Vi pratar längre tid varje dag i 20-25 år innan det börjar bli farligt.
På avdelningen där jag är så svetsar vi olika detaljer hela dagarna.
Okej så då är det någonting som jag inte behöver att gå och oroa mig för konstant då. Lär nog inte vara där i 20-25 år som du säger är tiden innan kroppen säger ifrån.
Citera
2016-04-02, 20:12
Medlem
Citat:
Jo men nu sitter ju jag knappast i samma sits som ett fattighjon borta i Kina gör te x.
Dock så gnäller jag inte heller utan undrar bara hur dåligt det är för min hälsa att andas in svetsrök i det långa loppet
Jag skiter väl i om arbetarna dör i kol eller lungcancer, bara jag kan kan köpa mina prylar betydligt billigare i min lågprisbutik. Särskilt nu när jag blivit arbetslös eftersom många tillverkande företag flyttat till låglöneländer, inte mitt problem.
Senast redigerad av MrNoShow 2016-04-02 kl. 21:00.
Citera
2016-04-02, 22:20
Medlem
killawifes avatar
Det är väl ungefär lika farligt som att andas in annan rök. Det är en massa gifter, tungmetaller, dioxider, oxider och annat mök som man får i sig dagligen via andra kanaler.
Men normalt sett så har man väl nån typ av utsug när man jobbar med det professionellt?
Citera
2016-04-02, 22:22
Bannlyst
Citat:

Farsan var svetsare och dog i lungcancer, nog sagt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in