Citat:
Ursprungligen postat av
Pannonia
På arbetsplatsen som jag är på nu så saknas det friskluftsmasker och utsuget vid min station funkar sisådär. Så jag känner ju ofta att jag andas in svets och sliprök, samt att mitt snor ofta är svart pga rökerna.
Min fråga är hur dåligt det här påverkar min kropp och hur lång tid tar det innan jag känner av eventuella komplikationer.
Svetsar Mig/Mag på svartplåt.
har ni inget skyddsombud? daglig inhalering av svetsrök är inte det bästa för lungorna (läs här:
http://www.svetsaratt.se/halsorisker/svetsrok )
ett bra fungerade insug och mer än gärna friskluftsmask med kolfilter både när du svetsar och slipar är starkt att rekommendera, annars skulle jag sökt mig till en annan verkstad som har detta - större verkstäder brukar ha ögonenen på sig av arbetsmiljöverket så satsa i så fall på ett större företag.
har hört att svetsare som inte använder bra fungerande skydd för slipning och svetsning dör oftast med lungor som väger 1/3 del mer än vad dom egentligen ska göra - sen om det är sant eller inte vet jag inte men skulle lätt kunna tänka mig att det faktiskt är så.
och de som säger att "nä skydd är bara för mesar" dessa är dom riktiga töntarna, som tror att de är så coola.