2016-04-02, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Nej, men du kanske skall starta en egen tråd om du tror på en oändligt stor jord?

Sedan förstår jag inte alls varför du tjatat om att ingen korsat Antarktis med flygplan längs en viss longitud om du tror det finns oändligt mycket jord bortom Antarktis... Och vad som hindrat människor från att upptäcka det om både vägg och kant saknas?
Vi antar att det är tiotusentals mil av snö och is. Eller oändligt. Det skulle ju genast motbevisas av att någon korsade Antarktis längs med t ex latitud 90 och -90.
Du har väl använt motsägelsebevis i matten?
Citera
2016-04-02, 17:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanbama
Vi antar att det är tiotusentals mil av snö och is. Eller oändligt. Det skulle ju genast motbevisas av att någon korsade Antarktis längs med t ex latitud 90 och -90.

Vart tar solen vägen på natten om jorden är ett oändligt plan? Går den ner i havet eller vad händer när den går ner bakom det som normalbegåvade kallar horisonten?
Citera
2016-04-02, 17:49
Medlem
Citat:

Eller vad sägs om att någon tar ett fullt varv runt kontinenten.. Det finns till och med en tävling för det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jon_Sanders
Citera
2016-04-02, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vart tar solen vägen på natten om jorden är ett oändligt plan? Går den ner i havet eller vad händer när den går ner bakom det som normalbegåvade kallar horisonten?
Det finns flera modeller för det, kolla någon flatearth-video om du är intresserad.
Citera
2016-04-02, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Eller vad sägs om att någon tar ett fullt varv runt kontinenten.. Det finns till och med en tävling för det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jon_Sanders
James Cook försökte just det, han seglade i 3 år utan att komma runt.
Citera
2016-04-02, 17:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det finns flera modeller för det, kolla någon flatearth-video om du är intresserad.

Nej det tror jag inte - jag har aldrig ens stött på påståendet att jorden skulle vara ett oändligt plan, dessutom är detta ett diskussionsforum och jag vill höra din förklaring. Så vart tar solen vägen på natten om jorden är ett oändligt plan?
Citera
2016-04-02, 18:01
Bannlyst
Citat:
Nej det tror jag inte - jag har aldrig ens stött på påståendet att jorden skulle vara ett oändligt plan, dessutom är detta ett diskussionsforum och jag vill höra din förklaring. Så vart tar solen vägen på natten om jorden är ett oändligt plan?
Ta en ficklampa och lys nedåt i ett mörkt rum. Gör sedan en stor cirkelformad rörelse så ser du hur ljuskäglan rör sig i en cirkel.
Citera
2016-04-02, 18:03
Medlem
Citat:
James Cook försökte just det, han seglade i 3 år utan att komma runt.

Och nu länkade jag till en person som har lyckats. Misslyckanden från 1700-talet är ointressanta.
Bevisligen går det, bevisligen är Antarktis inte oändligt. Det är en kontinent i mängden.
Senast redigerad av lorddesh 2016-04-02 kl. 18:06.
Citera
2016-04-02, 18:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ta en ficklampa och lys nedåt i ett mörkt rum. Gör sedan en stor cirkelformad rörelse så ser du hur ljuskäglan rör sig i en cirkel.

Man var du än är i rummet så kommer ficklampesolen aldrig "gå ned" bakom horisonten.
Försök igen eller överge tramset om en oändlig yta..
Citera
2016-04-02, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Och nu länkade jag till en person som har lyckats. Misslyckanden från 1700-talet är ointressanta.
Bevisligen går det, bevisligen är Antarktis inte oändligt. Det är en kontinent i mängden.
Han var ju knappt under Australien. Du kan lika väl säga att han rundade nordpolen fast onödigt långt från nordpolen.
Citera
2016-04-02, 18:11
Medlem
Citat:
Han var ju knappt under Australien. Du kan lika väl säga att han rundade nordpolen fast onödigt långt från nordpolen.

http://www.acronautic.com/wp-content/uploads/2011/07/Antarctica-Cup-racetrack.jpg

Detta är banan för tävlingen. 360 grader runt Antarktis.

Jag kastar också in denna länk, eftersom de senaste två sidorna (á 40 inlägg) har varit en praktisk demonstration.
http://rationalwiki.org/wiki/Moving_the_goalposts
Citera
2016-04-02, 18:13
Bannlyst
Citat:
Man var du än är i rummet så kommer ficklampesolen aldrig "gå ned" bakom horisonten.
Försök igen eller överge tramset om en oändlig yta..
Jaha du menar konvergenslinjen!
När lampan är tillräckligt långt bort (och tillräckligt nära golvet givetvis) så kommer ett kvalster att uppleva att lampan går under "horisonten".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in