Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-19, 12:38
  #7609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
En dörr kan vi se och undersöka även om den är stängd. Även om vi inte kan öppna den så vit vi att dörren finns där. Domen har vi ju inte sett ett enda bevis för att den faktiskt existerar. Jag skulle nog tro att den där domen existerar i sagolandet, inte ovanför jorden om jag får vara ärlig.
Det är korrekt att inga bevis finns för domen, men det finns det inte för din teori att atmosfär kan existera jämte vakuum utan åtskiljande barriär.
Citera
2017-09-19, 12:46
  #7610
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det är korrekt att inga bevis finns för domen, men det finns det inte för din teori att atmosfär kan existera jämte vakuum utan åtskiljande barriär.
Det som håller kvar luften runt jorden runt jorden är gravitationen, inte någon dome. Hade atmosfären varit som en ballong med domen som väggar så borde trycket vara relativt konstant ända ut till domen och det räcker med att åka buss eller bil på E6an över Hallandsås för att känna i öronen att så inte är fallet.
Citera
2017-09-19, 12:54
  #7611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det som håller kvar luften runt jorden runt jorden är gravitationen, inte någon dome. Hade atmosfären varit som en ballong med domen som väggar så borde trycket vara relativt konstant ända ut till domen och det räcker med att åka buss eller bil på E6an över Hallandsås för att känna i öronen att så inte är fallet.
Du menar att du har ett bevis där atmosfär existerar bredvid vakuum?
Citera
2017-09-19, 13:08
  #7612
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du menar att du har ett bevis där atmosfär existerar bredvid vakuum?
Att atmosfären gradvis tunnas ut när du kommer ut i rymden borde vara allmän känt och det beror på att luftmolekyler precis som alla andra molekyler dras ner av gravitationen. På din hypotetiska plattjord finns ju ingen gravitation så där behövs nog en dome för att håll kvar luften men på globjorden behövs ingen dome eftersom gravitationen gör jobbet att hålla kvar luften. Det är ju inte samma sak som om du skulle ställa upp två boxar intill varandra med vakum i den ena och luft i den andra och dra bort skiljeväggen.
Citera
2017-09-19, 13:20
  #7613
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Då har jag missuppfattat dig.

Men jag behöver inte tro någonting om vad som är bakom dörren om jag inte vill. Jag vet inte vad som är bakom dörren och jag stannar tillsvidare vid det.
Men frågan blir då varför du valt att tro på en osynlig "dörr"?
Citera
2017-09-19, 14:44
  #7614
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det är korrekt att inga bevis finns för domen, men det finns det inte för din teori att atmosfär kan existera jämte vakuum utan åtskiljande barriär.

Usch vad du vräker ur dig en massa dumt skit.
Självklart finns det bevis för både atmosfär och att den kan existera. Atmosfären hålls på plats med hjälp av gravitation. Eller som plattjordare vill se det: Luften är tyngre än vakuum - följaktligen faller luften nedåt.

Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du menar att du har ett bevis där atmosfär existerar bredvid vakuum?
Ja. Lufttrycket blir lägre ju högre upp du kommer.

Hur funkar detta på den platta jorden? Varför avtar lufttrycket med höjden?
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-09-19 kl. 14:49.
Citera
2017-09-19, 16:03
  #7615
Medlem
insectqueen27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Den här frågan har även jag ställt, och flera andra i tråden, men något ordentligt svar har inte getts - vilket är märkligt! Just anledningar till konspirationer är ändå en ganska enkel gren inom konspiratoriska kretsar.

Eller hur!? Det måste ju vara något av det enklaste som finns att hitta på motiv till en konspiration. Dom flesta andra konspiration teorier tex chemtrails och lizardpeople erbjuder utförliga förklaringar ang motiven bakom konspirationen.

Citat:
Jag tror det närmaste vi har kommit, är några luddiga referenser om hur det på något vis skulle göra mänskligheten i stort lättare att kontrollera och därmed hålla oss alla som slavar... Jag antar att det är till Illuminati?

Jo det är ju oftast någon variant på detta med kontroll och förslavning som anges som anledning till dom flesta konspirationer. Men den teorin får jag inte ihop ens inom konspirationens logik just precis pga argumentet du kommer med här:

Citat:
Dock fattar jag inte VARFÖR det skulle göra oss lättare att förslava - kan inte se att det har någon som helst inverkan??

Ja, det är precis detta som kärnan i frågan. På vilket sätt kan dom bakom konspirationen vinna på att vi felaktigt tror att Jorden är rund? Hur används vår okunskap emot oss? Jag tycker det är mycket märkligt att detta inte diskuteras av Flat Earth anhängarna. Hade jag trott på teorin hade detta varit min första fråga. Jag känner faktiskt inte till någon annan konspiration teori där anhängarna inte har en livlig debatt kring frågorna:
Varför har dom bakomliggande krafterna till konspirationen skapat den?
Hur använder dom konspirationen emot oss?

Men Flat Earth anhängarna verkar mest ägna sig åt att lägga fram bevis samt förklaringar på hur den platta Jorden fungerar ihop med tex hur tyngdkraften fungerar, varför det inte är Jordens skugga som vi ser när månen inte är full, hur det kommer sig att stjärnor ändrar position på himlen, varför det finns ebb och flod osv.
Men den viktiga frågan om varför verkar helt bortglömd.

Citat:
Sen har jag hört några hypoteser om att det tydligen skulle vara för att få folk att fortsätta bo inträngda och fattiga, så att eliten kan styra, eftersom en del tydligen tror att jorden antingen är mycket större än vad som lärs ut, eller att den helt enkelt är OÄNDLIG - m ao, ett oändligt platt plan.

Ahhhh!!! Får ont i huvudet att försöka greppa en platt yta som är oändlig!

Citat:
Utanför den ring som vi då bor i, så ska tydligen enorma naturresurser finnas, där andra sorters människor och intelligenta varelser bor tillsammans med djur som är mestadels utdöda på vårt håll, som Dinosaurier, LandRovfåglar (det är väl iof exakt samma sak...), Landkrokodiler, Gråa "Utomjordingar" (dessa skulle då vara från jorden, men från någon kontinent utanför isringen), Dinosauriemänniskor, Mammutar, Ullhåriga noshörningar, Dronter... ja, you name it! Allt möjligt ska tydligen bo på andra sidan ismuren.

WOW! Det här är some next level shit!


Citat:
Tydligen ska då Illuminati eller NWO eller vem-fan-det-nu-är hålla på och utvinna ur dessa områden och vill inte ha andra prospektörer eller dylikt där.

Ja, det där är ju en fullt rimlig förklaring för en konspiration. Där finns någon logik som håller sig till premisserna om dessa är att ytan är mycket större eller oändlig. Men detta är ju inte vad dom flesta Flat-Earth anhängarna tror. Har som sagt tittat och läst en hel del och har aldrig stött på något om att den platta ytan vi lever på skulle sträcka sig utanför ismuren. Och med dom premisserna där Jordens resurser är begränsade står vi fortfarande utan svar.
Men det var väldigt intressant att höra om, helt nytt för mig.

Citat:
Hur fan dom skulle lyckas med det när det borde råda totalt krig med Dinosauriemänniskorna kan jag dock fråga mig... Fåglar är nämligen fysiologiskt överlägsna däggdjur på flera punkter, så varelser som överlevt sen Krita-åldern som är intelligenta skulle verkligen inte vara att leka med...

Elementärt käre Watson! Naturligtvis har dom listiga Illuminati eller NWO eller vem-fan-det-nu-är skapat massvis med konspirationer för att manipulera och förslava alla dinosauriemänniskor, greys och dylika varelser. Dom arbetar för sitt ondskefulla herravälde även bortom ismuren, var så säker!
Citera
2017-09-19, 17:41
  #7616
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det är korrekt att inga bevis finns för domen, men det finns det inte för din teori att atmosfär kan existera jämte vakuum utan åtskiljande barriär.
Varför skulle det behövas en barriär?

Gravitationen drar gaserna i atmosfären mot jorden. På samma sätt som månen inte behöver några räls för hålla sig kvar i banan runt jorden.
Citera
2017-09-19, 19:28
  #7617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att atmosfären gradvis tunnas ut när du kommer ut i rymden borde vara allmän känt och det beror på att luftmolekyler precis som alla andra molekyler dras ner av gravitationen. På din hypotetiska plattjord finns ju ingen gravitation så där behövs nog en dome för att håll kvar luften men på globjorden behövs ingen dome eftersom gravitationen gör jobbet att hålla kvar luften. Det är ju inte samma sak som om du skulle ställa upp två boxar intill varandra med vakum i den ena och luft i den andra och dra bort skiljeväggen.
Du menar att det finns bevis för att ett uttunnande skikt av gas kan existera så gravitationen som inte är bevisad finns att tillgå? Hur menar du nebulosor fungerar som är gasmoln i vakuum enligt heliocentrisk modell?
Citera
2017-09-19, 19:32
  #7618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Varför skulle det behövas en barriär?

Gravitationen drar gaserna i atmosfären mot jorden. På samma sätt som månen inte behöver några räls för hålla sig kvar i banan runt jorden.
Kan du visa på ett experiment där gas och vatten hålls kvar runt en snurrande boll tack vare gravitation?
Citera
2017-09-19, 19:36
  #7619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Men frågan blir då varför du valt att tro på en osynlig "dörr"?
Du vet att jag inte tror på osynlig dörr, du väljer att avsiktligt missförstå mig i tron att du vinna en kortsiktig retorisk poäng.
Citera
2017-09-19, 19:42
  #7620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen27
Eller hur!? Det måste ju vara något av det enklaste som finns att hitta på motiv till en konspiration. Dom flesta andra konspiration teorier tex chemtrails och lizardpeople erbjuder utförliga förklaringar ang motiven bakom konspirationen.



Jo det är ju oftast någon variant på detta med kontroll och förslavning som anges som anledning till dom flesta konspirationer. Men den teorin får jag inte ihop ens inom konspirationens logik just precis pga argumentet du kommer med här:



Ja, det är precis detta som kärnan i frågan. På vilket sätt kan dom bakom konspirationen vinna på att vi felaktigt tror att Jorden är rund? Hur används vår okunskap emot oss? Jag tycker det är mycket märkligt att detta inte diskuteras av Flat Earth anhängarna. Hade jag trott på teorin hade detta varit min första fråga. Jag känner faktiskt inte till någon annan konspiration teori där anhängarna inte har en livlig debatt kring frågorna:
Varför har dom bakomliggande krafterna till konspirationen skapat den?
Hur använder dom konspirationen emot oss?

Men Flat Earth anhängarna verkar mest ägna sig åt att lägga fram bevis samt förklaringar på hur den platta Jorden fungerar ihop med tex hur tyngdkraften fungerar, varför det inte är Jordens skugga som vi ser när månen inte är full, hur det kommer sig att stjärnor ändrar position på himlen, varför det finns ebb och flod osv.
Men den viktiga frågan om varför verkar helt bortglömd.



Ahhhh!!! Får ont i huvudet att försöka greppa en platt yta som är oändlig!



WOW! Det här är some next level shit!




Ja, det där är ju en fullt rimlig förklaring för en konspiration. Där finns någon logik som håller sig till premisserna om dessa är att ytan är mycket större eller oändlig. Men detta är ju inte vad dom flesta Flat-Earth anhängarna tror. Har som sagt tittat och läst en hel del och har aldrig stött på något om att den platta ytan vi lever på skulle sträcka sig utanför ismuren. Och med dom premisserna där Jordens resurser är begränsade står vi fortfarande utan svar.
Men det var väldigt intressant att höra om, helt nytt för mig.



Elementärt käre Watson! Naturligtvis har dom listiga Illuminati eller NWO eller vem-fan-det-nu-är skapat massvis med konspirationer för att manipulera och förslava alla dinosauriemänniskor, greys och dylika varelser. Dom arbetar för sitt ondskefulla herravälde även bortom ismuren, var så säker!
Jag svarade igår på din fråga om tänkbart motiv. Se länk.
https://www.flashback.org/sp61823357
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback