Citat:
Sunt förnuft. Det är nämligen väl belagt hur IS oljeaffärer går till, alltså att de säljer till en massa privata uppköpare som säljer den vidare. Där oljan tar olika vägar beroende på dess kvalitet och annat. Mycket av oljan är av sådan kvalitet att den inte duger till mycket annat än uppvärmning etc och förbrukas uteslutande lokalt.Vidare är det svårt att tänka sig att IS, som är hårt ansatta och lider av brist på manskap och resurser, skulle bedriva en sådan resurskrävande, personalkrävande och extremt riskfylld verksamhet som att köra stora mängder olja kors och tvärs över områden som kontrolleras av deras fiender som FSA, Nusrafronten och kurderna.
Då blir det märkligt när ryssarna helt plötsligt kommer och fotar lite tankbilar och upptäcker något som hela världen lyckats missa, som dessutom går stick i stäv med vad vi hittills vetat. Ännu större anledningen att misstänka att ryssarna har en baktanke när det är specifikt Turkiet som pekas ut trots att oljan med IS-ursprung hamnar lite överallt. Varför anklagas inte irakiska Kurdistan för samarbete med IS t ex?
Vad tror du själv?
Citat:
Ja självklart är det så, men som jag sa så säljer IS oljan lokalt och där är efterfrågan alltid mycket stor. Visst kan man anta att efterfrågan skulle sjunka något om de kända smugglingslederna till Turkiet stängdes, men det skulle inte ta lång tid innan smugglingen hittade nya rutter.Kom ihåg att oljesmugglingen fanns långt innan IS kontrollerade territorium i området.
Citat:
Nu vet jag inte ur minnet om IS oljekällor arbetar med full kapacitet, vilket jag har svårt att de kan upprätthålla i längden givet omständigheterna. Men det är klart att smugglingen står för en viss del av efterfrågan, som den alltid gjort, men smugglare är anpassningsbara.
Citat:
Då borde man fokusera uteslutande på de som faktiskt köper oljan av IS, om man nu ska bomba "entreprenörer" som dealar med terrorister. Att enbart fokusera på mål som befinner sig långt från källorna och kan ha flera transaktioner bak sen det var IS olja, som dessutom ofta inte ens befinner sig på IS territorium, blir bara hyckleri när man samtidigt låter massa annan olja som inte har Turkiet som destination passera obemärkt.
Citat:
IS har drabbats hårt ekonomiskt av massa anledningar, alltifrån bombningar av oljekällor till "banker". Oljeförsäljningen utgör en stor del av inkomsterna, i storleksordningen 40% enligt studier som gjorts, och den lilla del av oljan som letar sig ända till Turkiet är försumbar i sammanhanget.
Citat:
Jo det hade varit ett legitimt mål enligt mig, men ditt scenario är inte jämförbart eftersom IS inte längre tjänar något på oljan efter att de har sålt den.Ett mer jämförbart scenario är att IS säljer hela oljefälten till ditt hypotetiska företag, utan att ha någon andel kvar i dem efteråt.
Citat:
Skulle vara intressant att kvantifiera hur stora bakslag det egentligen handlar om med tanke på att att merparten som sagt konsumeras i Syrien och inte går på "export". En export som dessutom kan anpassa sig till andra rutter eller destinationer där ryssarna uppenbarligen inte bombar.Det har inget med rövarhistorier att göra, och allt med vad respektive åtgärd får för konsekvenser att göra. Båda orsakar stora ekonomiska bakslag för IS. Båda innebär oönskade civila offer (men relativt fåtaliga i förhållande till bombning av mål i städer gissar jag). Bombning av transporterna är en enkel åtgärd med få bestående konsekvenser för Syrien när terroristerna väl blivit besegrade. Bombning av oljekällorna däremot ger bestående konsekvenser som är till nackdel för Syrien och Syriens befolkning när terroristerna besegrats. Det ger även mer omedelbara negativa konsekvenser för folket när oljan blir en bristvara. Så det är väl ganska uppenbart att bomba tankbilarna är det bättre alternativet.
Och det är ju som nämnts inte direkta förluster för IS utan i bästa fall en minskning av efterfrågan på sikt om man nu skulle bomba konsekvent och med stor effektivitet.
Men man jävlas ju bara med Turkiet i sammanhanget, vilket är hyckleri och låter mer som ett mål än en bonus.
Citat:
Nu var det inte uttrycket "drivande faktor" du använde, utan du sa att IS "orkestrerade handeln".Men jag kan ju förklara för dig att gällande slavhandeln över Atlanten så var afrikanska hövdingar varken drivande eller orkestrerande. De såg till att leverera på en efterfrågan som hade funnits även om det inte funnit några afrikaner.
På samma sätt så kommer alltid efterfrågan för olja finnas i Syrien och smugglingen har likaså funnits länge i regionen. IS kontrollerar oljefälten och levererar på denna efterfrågan och kommer fortsätta göra det så länge fälten är hela och i deras ägo.
Citat:
Men som jag förklarat så är det inte i "exporten" IS har sin oljeaffär.Men du har rätt i att lokalbefolkningen drabbas annars och där är just där IS affär ligger, att sälja lokalt.