Citat:
Som sagt av polisen:
"Resultaten talar starkt för ett befarat självmord."
Självmordet har alltså befarats och det innan han hittades död, annars skulle man inte uttrycka sig så, det skulle inte finnas någon anledning. Vem har befarat ett självmord? Högst troligt den dödes anhöriga. Kanske har han ringt samtal och talat om att ta livet av sig, kanske har han bara varit försvunnen. Han har en anhörigs bil med sig, det vet vi. Det faktum att han inte dyker upp till polisförhör bör stärka farhågorna ytterligare.
Jag gissar på ganska flitig kontakt mellan Bengtssons familj och polisen, dagarna mellan, som jag antar, försvinnandet och den preliminära identifieringen av kroppen, den som föregick polisens pressmeddelande.
"Resultaten talar starkt för ett befarat självmord."
Självmordet har alltså befarats och det innan han hittades död, annars skulle man inte uttrycka sig så, det skulle inte finnas någon anledning. Vem har befarat ett självmord? Högst troligt den dödes anhöriga. Kanske har han ringt samtal och talat om att ta livet av sig, kanske har han bara varit försvunnen. Han har en anhörigs bil med sig, det vet vi. Det faktum att han inte dyker upp till polisförhör bör stärka farhågorna ytterligare.
Jag gissar på ganska flitig kontakt mellan Bengtssons familj och polisen, dagarna mellan, som jag antar, försvinnandet och den preliminära identifieringen av kroppen, den som föregick polisens pressmeddelande.
Enligt polisens pressmeddelande är det inte någon "anhörig" som menar att det är självmord och inget brott begånget, utan polisen. Polisen släpper inte pressmeddelanden om vad någon förälder kan tro.
Men visst, det är troligt att AB:s familj VET att det är självmord (tex avskedsbrev) och att polisen låter detta spela in i deras utredning. Men att de släpper pressmeddelande enbart på föräldras tyckande sker inte.
Vad som talar emot detta är att jag vill minnas att han var anmäld saknad under en tid (vart jag läste det orkar jag inte kolla upp nu men jag tror det kan vara UNT). Det kan iofs vara så enkelt att han helt enkelt inte berättade VART han skulle ta självmord, det skedde ju som sagt långt ifrån hans hem i Uppsala.