Citat:
Ursprungligen postat av
Wellwellwell
Att han aldrig fått ett enda hot är ju inte Heller särskilt sannolikt. Jag menar han är politiker, profilerad i media och vad jag förstår "halvkändis" i uppsala. Samt profilerar sig inom kontroversiella ämnen som rasism och gayfrågor vad jag förstått det som.
Säkert har han fått ta emot riktigt hot någon gång under sin karriär det får de flesta politiker.
Jag bor i Uppsala men hade aldrig hört talas om AB innan det skrevs om de påstådda hoten. Inte ens i samband med diskussionen om moskébygget i Stenhagen. Positiva röster var svenska kyrkan och vita svenskar och negativa var iranier.
Gayfrågor är väl rätt okontroversiellt idag och att vara mörkhyad ungefär lika exotiskt som att vara skelögd. Främst de mörkhyade själva som drar upp sin hudfärg i tid och otid. Man kan förstås ogilla en individ av många olika anledningar, sällan är orsaken sexuell läggning eller hudfärg utan t.ex. åsikter och hur man framför dem. Reinfeldt, Löfven och Sahlin är kanske Sveriges mest hatade politiker men är varken homosexuella eller färgade.
Att någon säger "bögjävel" eller "negerjävel" motsvarar ungefär "ditt jävla fetto" eller "satans idiot", dvs något man vräker ur sig och inte den underliggande orsaken till ilskan.
Det är förstås fullt möjligt att AB fått ta emot både hot och hat men att lägga så mycket energi på en osynlig lokalpolitiker låter som ett orimligt stort politiskt intresse som antagligen förklaras bättre av någon personlig motsättning alternativt överdrifter. Att någon skulle gå så långt som att mörda denne osynlige lokalpolitiker som saknar relevant makt pga av hans engagemang i politiska frågor låter väldigt långsökt. Finns många fler med betydligt högre profil. Man går inte så långt om det inte är personligt.