2016-03-31, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pravihrvat
Rörigt inlägg. Mina ögon blöder.

Ja, kostnaden beror på vart du bor, ålder, modell på bilen osv osv..men jag står fortfarande med i kontraktet om att jag får köra

Det står också att det är den huvudsakliga brukaren som försäkringen skall stå på. Om försäkringsbolaget anser att du är den huvudsakliga brukaren får du inte en krona.
Citera
2016-03-31, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Det står också att det är den huvudsakliga brukaren som försäkringen skall stå på. Om försäkringsbolaget anser att du är den huvudsakliga brukaren får du inte en krona.

Lol. Hur ska dem ens veta. Dem vet ju noll. 0. Zero. Om dem påstår annat är det bara att neka och förneka..svårare är det inte
Citera
2016-03-31, 18:20
Medlem
vianetts avatar
Hur kan människor tycka att det är värt risken med skenförskringar? Jag tycker det är helt respektlöst och omoget att göra så. Jag har haft min första bil registrerat på mig, trots att jag bodde med mina föräldrar. Då betalade jag 270% mer än vad jag skulle ha betalat om jag registrerat bilen på nån förälder.

Sedan om alla unga började försäkra bilar på sig, och inte orsakade skador då skulle det kanske resultera i att premier blir lägre.

Sist kan man tycka, har man inte råd med försäkring för bilen så skaffa en billigare äldre bil med normal stark motor och inte en nyare värsting med 3-5l motor
Citera
2016-03-31, 18:24
Medlem
Citat:
Det gör jag inte heller. Men jag är fortfarande familjemedlem.

Då är det solklart fall av fusk. Du har helt enkelt inte råd att äga den bil du tror du äger.
Citera
2016-03-31, 18:25
Medlem
Citat:
Lol. Hur ska dem ens veta. Dem vet ju noll. 0. Zero. Om dem påstår annat är det bara att neka och förneka..svårare är det inte

Nej, de ger dig 0 kronor. Sedan måste du göra en process av det och kräva dem på pengar, då lägger ni båda fram era bevis för er sak. Då måste du anlita en jurist med mera samt att det är rätt jobbigt att driva processen. Känns enklare att betala några hundra mer för försäkringen. Har du inte tillräckligt med bevis för att vinna är du inte bara utan ersättning du har dessutom betalat multum för en jurist.

De är riktigt duktiga på att hitta skenförsäkring, sker hela tiden.
Senast redigerad av Akt 2016-03-31 kl. 18:35.
Citera
2016-03-31, 18:26
Medlem
Citat:

Det är inte lätt när bevisbördan ligger på dig. Dom kan neka och dra det till domstol och du är helt körd. Du vinner inte!
Hur många bilar står du på? Hur kommer det sig att du betalt bensin när du inte har någon bil?

"För vem gäller försäkringen?

Försäkringen gäller för dig som försäkringstagare och de som är passagerare eller kör din bil. Försäkringen gäller inte om du registrerar och försäkrar bilen på en annan person än ägaren."

- Länsförsäkringar

Du är tyvärr körd
Citera
2016-03-31, 18:30
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Yes. Men i vårat kontrakt står det att familjemedlemmar får köra fordonet, dvs det är samma skit om tex jag eller farsan krockar.
Du är familjemedlem så länge du bor hos dina föräldrar, när du flyttat är du din egen familj.
Citera
2016-03-31, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Betalar runt 550kr/månaden för lägenheten,katter,fru och son,bilen och mig själv.....

Visst spelar åldern in,men även val av bil..

ÄR det verkligen nödvändigt med en "fläsk-mersca"/Bimmer alpina/Audi RS,så får man faktiskt betala för det....

Nu är det ju ingen Audi RS jag har kollat på det är en vanlig 177hk 2.0L alltså inget monster..
Citera
2016-03-31, 18:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Du svamlar. När och om dyra bilar råkar ut för olyckor eller andra incidenter som är försäkringsrelaterade så kollar man upp att ägare, försäkringstagare och huvudsaklig brukare är en och samma person.

Huvudsaklig brukare är den personen som använder bilen mest. Visar det sig att den av föräldrarna som står som ägare och försäkringstagare inte är den huvudsaklig brukaren så har man skenförsäkrat och risken är stor att ersättningen reduceras eller helt försvinner.

Hur kollar försäkringsbolaget vem som är huvudsaklig brukare? Många skadereglerare är före detta polismän som kan alla knep för att avslöja försäkringsfusk. Ibland kan det räcka med att man kontaktar någon av grannarna...

"Nej, DEN bilen brukar aldrig stå parkerad här. Den brukar för det mesta stå parkerad hos flickvännen till sonen i familjen". Häpp.

"Nej, DEN bilen står alltid parkerad på sonens arbetsplats, han använder den varje dag för att åka till jobbet". Häpp.

"Nej, varken mamman eller pappan i familjen brukade köra DEN bilen, den kördes mest av sonen i familjen". Häpp.

...och så vidare.

Min bror har jobbat som skadechef på ett försäkringsbolag...jag vet hur nitiska skadereglerare kan vara om något verkar misstänkt.

Att man som boende "barn" i familjen får köra föräldrarnas bil är helt givet (som bilägare har man rätt att låna ut sin bil) men det är en helt annan fråga.
Senast redigerad av Moltas666 2016-03-31 kl. 18:42.
Citera
2016-03-31, 18:40
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:

Vid en krock lär de veta

Att vissa bilar är snordyra försäkra för vissa åldersgrupper är ju inte för att försäkringsbolaget är fullt av feta gubbar som hatar snygga unga grabbar utan för att dessa ynglingar är grovt överrepresenterade vid kostsamma olyckor.

Vi har haft minst en bil där ingen under 25 fick framföra denna överhuvudtaget enligt avtalet
Citera
2016-03-31, 18:48
Medlem
Ger upp. Iaf så är det så jag har det. Hejdå.
Citera
2016-04-01, 12:35
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Du kanske tycker att det är billigt att fuska med försäkringen nu, men den dag det smäller och du får stå för alla skador själv är du nog inte lika glad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in