Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Konstigt att alla sskor jag någonsin träffat (även nära vänner och familjemedlemmar) säger att det finns sååå många jobb och att arbetsgivarna slåss om dem. Alla källor man kan hitta på internet säger detsamma. Har du något som bevisar sin tes?
De jag känner som utbildade som sskor blev erbjudna jobb när de ringde runt till olika sjukhus och intervjuade för sina uppsatser. Alla har dessutom kunnat välja att jobba 5 min från hemmet.
Börja först med att lägga fram källor på alla dina påståenden som du har hävt ur dig i denna tråd samt ditt eget påstående här om att "alla har fått jobb 5 minuter från hemmet". Du har hävt ur dig att alla är lata som inte kan få jobb, trots det har många utbildat sig till bristyrken utan att få jobb, hur går din ekvation ihop där?
Jag känner själv många företagare som har behov av att anställa men man vill inte anställa för att "det är för dyrt att anställa". I vissa av dessa fall ser jag igenom dessa personer och inser att lönsamhetsaspekterna väger tyngre och därmed lägger dessa hellre över uppgifter på redan anställd personal, det är ett faktum. Landsting och kommuner använder sig till stora delar idag av bemanningspersonal.
Företagare ska inte hålla på och gnälla att det inte finns arbetskraft när det finns runt hörnet. Sen kan man inte direkt få någon med 5 års arbetslivserfarenhet inom området, utbildning på området, kontakter inom branschen etc. Men för att det ska vara aktuellt för många företag att anställa så är det just dessa kriterier en sökande ska uppfylla. Företag letar efter rena drömkaraktären som i princip inte existerar, då får man också acceptera att inte kunna anställa. Speciellt när man också vill betala så lite som möjligt.
Det hade varit lättare för företag att hitta bra och kompetent personal om man infört en medborgarlön som gör att människor som inte vill jobba har sin försörjning tryggad. Då blir det bara sökande som seriöst är intresserade av jobbet ifråga som söker det och det kan läggas mer tyngd på att hitta den rätta kandidaten bland dessa. Idag får företag in flera hundra ansökningar från oseriösa arbetssökande bara för att handläggaren på AF sagt att jobbet måste sökas.
Sen finns det ytterligare massa problem i detta land, bland annat att varenda jobb kräver någon form av utbildning, i princip minimum 1 år för yrkesutbildning till 5-6 år för läkare och ingenjör. Man ska ha utbildning idag för att jobba som lokalvårdare, det är helt horribelt. Företag kommer inte att få sin arbetskraft om dessa inte minskar på sina krav, det är ett faktum. Om du någonsin läst en platsannons så vet du vad jag talar om.
Sen finns det som du säger lata personer som inte vill ha jobb, fine då, dessa kommer ändå inte att utföra ett bra jobb oavsett var dessa hamnar, det förstår du nog själv så varför då tvinga dessa till arbete?