2016-03-31, 08:39
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Och TS kan se till att börja jobba med ett av alla bristyrken och sluta klaga.

Jag har utbildat mig i ett av dessa s.k bristyrken (Svetsare och innehar även licens) och tro mig, det är helt omöjligt att ens få tag i en praktikplats, vilket jag behöver för att få arbetslivserfarenhet. Jobben som finns kräver oftast 5 års erfarenhet, körkort och dittan och dattan. Och det som stör mig allra mest är att i Sverige så går allt via Manpower, Lernia, Proffice... dvs alla jädrans bemanningsföretag. Ja menar, det finns ju även bemanningsföretag för bemanningsföretagen.

Har googlat, ringt och skickat CV till alla företag jag hittat. Fick ett svar men som senare inte hörde av sig. Och anledningen till att det inte finns praktikplatser är att det finns en överpresentation av praktikanter som har förtur och det kan några säkert klura ut vad det beror på.

AF hjälper en inte med praktikplats heller om man inte uppfyller kraven som är :

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare.html

"#sverigetillsammans
Vill du ta emot nyanlända på din arbetsplats?

Ring oss på 0771-416 416 och tryck 4 så hjälper vi dig att hitta rätt kompetens för praktik och jobb.

Sverige tar krafttag för att tillsammans hjälpa nyanlända att komma in i arbetslivet. Vi på Arbetsförmedlingen hjälper dig att få in rätt person på rätt praktikplats eller jobb. Tillsammans tittar vi på dina rekryteringsbehov och kopplar ihop dig med rätt arbetssökande. Ring oss så berättar vi mer!
"
Senast redigerad av Reidji 2016-03-31 kl. 08:45.
Citera
2016-03-31, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Du snackar som dit nick låtar till..Halm i huvudet.

Bara arbetsskygga parasiter som inte fixar ett jobb 😱😎
Citera
2016-03-31, 10:13
Medlem
För att göra tråden mera intressant...

hur kommer samhället att se ut om arbetslösheten ökar i höga nivåer? - Jag kan hålla med om att får man inga praktikplatser, lär man inte heller få ett jobb pga brist på erfarenhet bland annat.
Citera
2016-03-31, 10:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manul
Jag undrar ofta om folk på det här forumet trollar eller är genuint korkade när de skriver den här typen av inlägg. Jag jobbade på BK för flera år sedan, och just min restaurang fick in 50-100 ansökningar per vecka, och då vet jag inte hur många ansökningar vi fick via enkäten på BKs hemsida. Sist en släkting sökte ett städjobb så konkurrerade hon med 200 andra sökanden. Söktrycket ser likadant ut på caféer och restauranger, och i taxibranchen måste du konkurrera med svartjobbande araber. Vårdbiträde och jobb inom hemtjänsten är väl de enda alternativen där folk har en halvvettig chans att få jobb, men även där är de mycket glada för att ringa in dig som vikarie istället för att anställa dig, vilket betyder att du aldrig vet när du är ledig och risken är att du fortfarande måste leva på bidrag för att överleva.

Många av de som skickar ansöknongar är inte intresserade av jobb. Min sambo har ansvar för att ta in vikarier vid behov, men det är omöjligt att få eftersom väldigt få av de som söker jobb verkligen söker jobb. När man jobbar som vikarie förutsätts det att man kan jobba heltid, men många av de sökande har bara tänkt sig halvtidsjobb mellan kl 10-14 eftersom de måste hem och laga mat till sina barn osv.
Citera
2016-03-31, 10:23
Medlem
Svenskarna fortsätter hetsa varandra till att vara arbetsamma in i det sista.
Tragiskt att skåda.
Naturligtvis finns arbeten, men ta ett skattefritt om du har möjlighet.
Citera
2016-03-31, 10:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Jag har utbildat mig i ett av dessa s.k bristyrken (Svetsare och innehar även licens) och tro mig, det är helt omöjligt att ens få tag i en praktikplats, vilket jag behöver för att få arbetslivserfarenhet. Jobben som finns kräver oftast 5 års erfarenhet, körkort och dittan och dattan. Och det som stör mig allra mest är att i Sverige så går allt via Manpower, Lernia, Proffice... dvs alla jädrans bemanningsföretag. Ja menar, det finns ju även bemanningsföretag för bemanningsföretagen.

Har googlat, ringt och skickat CV till alla företag jag hittat. Fick ett svar men som senare inte hörde av sig. Och anledningen till att det inte finns praktikplatser är att det finns en överpresentation av praktikanter som har förtur och det kan några säkert klura ut vad det beror på.

AF hjälper en inte med praktikplats heller om man inte uppfyller kraven som är :

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare.html

"#sverigetillsammans
Vill du ta emot nyanlända på din arbetsplats?

Ring oss på 0771-416 416 och tryck 4 så hjälper vi dig att hitta rätt kompetens för praktik och jobb.

Sverige tar krafttag för att tillsammans hjälpa nyanlända att komma in i arbetslivet. Vi på Arbetsförmedlingen hjälper dig att få in rätt person på rätt praktikplats eller jobb. Tillsammans tittar vi på dina rekryteringsbehov och kopplar ihop dig med rätt arbetssökande. Ring oss så berättar vi mer!
"

Det är svårt att få praktik inom kompetensyrken eftersom det krävd handledning och det finns sällan tid för det. Praktik förekommer mer inom praktiska yrken som t.ex. parkarbeten, barnskötare etc. Men den förskola som haft stolpskott som praktikanter tidigare drar sig för att ta in nya igen.

Som svetsare så är det nog enklast att få praktik inom tunnplåtsvetsning typ bilreparationer för där finns alltid en mängd småarbeten att få.
Citera
2016-03-31, 12:00
Medlem
OldFashioneds avatar
Känner inte en egenföretagare inom fastighetsbranschen som inte skulle anställa. Problemet är att folk är arbetslösa av en anledning. Allt vettigt folk har redan jobb, de som är kvar duger inte.

Så nej, det är inte brist på jobb utan brist på anställningsbart folk.
Citera
2016-03-31, 12:12
Medlem
j.m-hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Allt färre producerar allt mer. Det är just för att datorer och robotar tar över jobben som vi kan dela ut basvaror utan att parasitera på andra människor.

Alla är vi mer eller mindre parasiter på moder jord.
Så det är du som bygger robotarna och skriver den kod de använder? Du är utan tvivel en god människa som vill dela ut produkten av ditt (och dina robotars) arbete till behövande, men du behöver inte engagera dig politiskt för det. Kod kan du, så gör en hemsida där människor kan skriva upp sitt namn och adress, så skickar du ut pengarna direkt.

Det gäller bara att den ej automatiserade arbetskraften på kraftverken, i malmgruvorna och oljeborrarna som förser dig med byggstenarna för din industri är lika snälla som du är och jobbar sina fem dagar i veckan utan lön. Men du tränar ju dina persuasion skills dagligen här på flashback, så det ska nog gå bra.

Till slut kanske du lyckas bygga robotar som tar över ditt eget arbete, samt ovan nämnda arbeten, och skapar egna robotar, då kan vi se fram emot att leva på de välvilliga robotarnas almosor.
Citera
2016-03-31, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Känner inte en egenföretagare inom fastighetsbranschen som inte skulle anställa. Problemet är att folk är arbetslösa av en anledning. Allt vettigt folk har redan jobb, de som är kvar duger inte.

Så nej, det är inte brist på jobb utan brist på anställningsbart folk.

Låt mig gissa att kraven de oanställningsbara har enligt dina bekanta är sådana absurditeter som lön över försörjningsstödsnormen, reglerad arbetstid med avtalsmässig övertidsersättning samt att dina bekanta kräver 10 års tidigare erfarenhet men erbjuder 60 h i veckan för 5000 kronor i månaden.
Citera
2016-03-31, 12:27
Medlem
Fizzlors avatar
Det är inte så konstigt att det är ett helvete att få tag på vettigt jobb i Sverige idag.

- Skyhöga skatter, massvis med krångliga regler. Företaget måste betala 50-60k (rätta mig om jag har fel) för att en anställd ska ha ut 20k.

- Tack vare teknologiska framsteg är det idag lättare än någonsin att outsorca hela eller delar av företaget utomlands. Allt från kundtjänst och produktion till sälj kan skötas från länder med mycket lägre personalomkostnader som Polen, Indien etc. Varför ha anställda i Sverige som VABar tre dar i veckan när du istället får fem gånger så många för samma kostnad i annat land?

- Facken. Att bli av med en anställd är rena helvetet bara som det är, om personen är med i facket så får du som arbetsgivare smörja in analen ordentligt. Detta leder till låsning där olämpliga personer tillåts vara kvar istället för att man släpper dem och tar in mer lämpliga förmågor.

- Invandringen. Staten betalar 80% av nyanländas lön första perioden. Feta bidrag till den som anställer invandrare.

- Automatisering. I och med att vi har så efterblivet höga personalkostnader i det här landet så ökar incitamenten att göra sig av med personalen helt. Teknologin blir bara bättre och billigare för varje dag som går, dina förlorare till anställda blir det inte.

Jag har märkt att folk överlag underskattar hur mycket sämre arbetsmarknaden blivit bara de senaste 5 åren. Ibland snackar man med folk som varit anställda på samma företag i 10-20 år och det är uppenbart att de inte har en jävla susning om hur det ser ut idag.
"Det är bara gå in med CV så har man jobb direkt". Jo, det kanske var så förr, men det är knappast så idag för gemene man.

De enda branscherna som "går bra" och som anställer är flyktingindustrin samt de som rör bostadsbubblan, typ byggvaruhus och liknande. Lysande förutsättningar inför framtiden
Citera
2016-03-31, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Det är inte så konstigt att det är ett helvete att få tag på vettigt jobb i Sverige idag.

- Skyhöga skatter, massvis med krångliga regler. Företaget måste betala 50-60k (rätta mig om jag har fel) för att en anställd ska ha ut 20k.

- Tack vare teknologiska framsteg är det idag lättare än någonsin att outsorca hela eller delar av företaget utomlands. Allt från kundtjänst och produktion till sälj kan skötas från länder med mycket lägre personalomkostnader som Polen, Indien etc. Varför ha anställda i Sverige som VABar tre dar i veckan när du istället får fem gånger så många för samma kostnad i annat land?

- Facken. Att bli av med en anställd är rena helvetet bara som det är, om personen är med i facket så får du som arbetsgivare smörja in analen ordentligt. Detta leder till låsning där olämpliga personer tillåts vara kvar istället för att man släpper dem och tar in mer lämpliga förmågor.

- Invandringen. Staten betalar 80% av nyanländas lön första perioden. Feta bidrag till den som anställer invandrare.

- Automatisering. I och med att vi har så efterblivet höga personalkostnader i det här landet så ökar incitamenten att göra sig av med personalen helt. Teknologin blir bara bättre och billigare för varje dag som går, dina förlorare till anställda blir det inte.

Jag har märkt att folk överlag underskattar hur mycket sämre arbetsmarknaden blivit bara de senaste 5 åren. Ibland snackar man med folk som varit anställda på samma företag i 10-20 år och det är uppenbart att de inte har en jävla susning om hur det ser ut idag.
"Det är bara gå in med CV så har man jobb direkt". Jo, det kanske var så förr, men det är knappast så idag för gemene man.

De enda branscherna som "går bra" och som anställer är flyktingindustrin samt de som rör bostadsbubblan, typ byggvaruhus och liknande. Lysande förutsättningar inför framtiden

Sist jag kollade så var lönekostnader avdragsgilla samt att facket enkelt rundades medelst sådana påhitt som kretsning.
Citera
2016-03-31, 12:55
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Struntprat. Du har ett flertal utbildningar som endast är 1-2 år med total jobbgaranti livet ut. Du har ingen lust att ta de jobben bara.

Jag tar vilket jobb som helst. Dock får jag inte ens de jobben där det påstås vara personalbrist inom. Däremot har mina chanser ökat när jag flyttade till landsbygden. Jag har haft fler jobbintervjuer där jag bor nu, än när jag bodde i en större stad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in