Det är inte så konstigt att det är ett helvete att få tag på vettigt jobb i Sverige idag.
- Skyhöga skatter, massvis med krångliga regler. Företaget måste betala 50-60k (rätta mig om jag har fel) för att en anställd ska ha ut 20k.
- Tack vare teknologiska framsteg är det idag lättare än någonsin att outsorca hela eller delar av företaget utomlands. Allt från kundtjänst och produktion till sälj kan skötas från länder med
mycket lägre personalomkostnader som Polen, Indien etc. Varför ha anställda i Sverige som VABar tre dar i veckan när du istället får fem gånger så många för samma kostnad i annat land?
- Facken. Att bli av med en anställd är rena helvetet bara som det är, om personen är med i facket så får du som arbetsgivare smörja in analen ordentligt. Detta leder till låsning där olämpliga personer tillåts vara kvar istället för att man släpper dem och tar in mer lämpliga förmågor.
- Invandringen. Staten betalar 80% av nyanländas lön första perioden. Feta bidrag till den som anställer invandrare.
- Automatisering. I och med att vi har så efterblivet höga personalkostnader i det här landet så ökar incitamenten att göra sig av med personalen helt. Teknologin blir bara bättre och billigare för varje dag som går, dina förlorare till anställda blir det inte.
Jag har märkt att folk överlag underskattar hur mycket sämre arbetsmarknaden blivit bara de senaste 5 åren. Ibland snackar man med folk som varit anställda på samma företag i 10-20 år och det är uppenbart att de inte har en jävla susning om hur det ser ut idag.
"Det är bara gå in med CV så har man jobb direkt". Jo, det kanske var så förr, men det är knappast så idag för gemene man.
De enda branscherna som "går bra" och som anställer är flyktingindustrin samt de som rör bostadsbubblan, typ byggvaruhus och liknande. Lysande förutsättningar inför framtiden