2016-03-31, 14:42
Medlem
Tackar för alla ''skit'' svar som jag tyckte dom va i början. Men nu i efterhand så förstår jag att det kan drabba personen som jag kanske krockar med.

Så jag har nu ringt runt till olika försäkringsbolag och fått ner mitt pris ifrån 980kr/mån till 820kr/månad helt okej.

Tack alla!
Citera
2016-03-31, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobafet
Tackar för alla ''skit'' svar som jag tyckte dom va i början. Men nu i efterhand så förstår jag att det kan drabba personen som jag kanske krockar med.

Så jag har nu ringt runt till olika försäkringsbolag och fått ner mitt pris ifrån 980kr/mån till 820kr/månad helt okej.

Tack alla!

De är inte så farligt. Jag betalar för två bilar, en mc och ett hus.
Bra val!
Citera
2016-03-31, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntelaar
De är inte så farligt. Jag betalar för två bilar, en mc och ett hus.
Bra val!
Detta påminner osökt om det lämpliga i att påminna ts att kontrollera försäkringspremier flerstädes, samt dessutom undersöka möjlig rabatt om det tecknas i samma bolag som dennes hemförsäkring.
Citera
2016-03-31, 17:27
Medlem
Vilket jävla tjöt.

När jag var 22 år(2år sen) tog jag ett lån på 200 papp för att köpa en nyare modell av Mustang GT. Lånet dealades på 10 minuter.

Stack o köpte bilen med farsan för värde av 350 papp utan problem. Däremot "köpte" farsan den. Dvs han står som ägare på bilen och försäkring.

Han får hem papper, men det är jag som tar hand om den ekonomiska biten gällande bilen(självklart för att det är min bil.

Dessutom har vi länsförsäkringar och dem har inget emot att familjemedlemmar etc får köra den...så blir jag stoppad kan dem inget göra ...och jag har blivit stoppad en sisådär 5 gånger av polisen. Utan några problem.

Dessutom är det ganska vanligt att man skriver bilen på farsan/morsan..såhär i efterhand när jag tänker igenom så känner jag nog faktiskt ingen under 25år som betalar och står på bilen.(sin egna)

Så signa kontraktet med hjälp av din farsa tex..ingen fara.
Citera
2016-03-31, 17:39
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pravihrvat
Vilket jävla tjöt.

När jag var 22 år(2år sen) tog jag ett lån på 200 papp för att köpa en nyare modell av Mustang GT. Lånet dealades på 10 minuter.

Stack o köpte bilen med farsan för värde av 350 papp utan problem. Däremot "köpte" farsan den. Dvs han står som ägare på bilen och försäkring.

Han får hem papper, men det är jag som tar hand om den ekonomiska biten gällande bilen(självklart för att det är min bil.

Dessutom har vi länsförsäkringar och dem har inget emot att familjemedlemmar etc får köra den...så blir jag stoppad kan dem inget göra ...och jag har blivit stoppad en sisådär 5 gånger av polisen. Utan några problem.

Dessutom är det ganska vanligt att man skriver bilen på farsan/morsan..såhär i efterhand när jag tänker igenom så känner jag nog faktiskt ingen under 25år som betalar och står på bilen.(sin egna)

Inte speciellt underligt,polisen bryr sig inte sååå mycket om vem som står på försäkringen..mer ATT den är försäkrad,inte stulen,besiktad,skattad osv..

Det är när din bil och en annan (motparten) är totalkvaddade och en eller flera ligger på sjukhuset,som försäkringsbolaget blir aviga att betala något av detta och man får pynta rubbet själv.

Exakt samma sak hände på EU-mopparna,för när ung-jävl..jag menar barnen fällde moppen och spräckte ett par kåpor,så tog man det på försäkringen,vilket resulterade i högre premier.

Vilket resulterade i att pappan fick stå på den,vilket sabbade för alla,för premien höjdes snart för ALLA oavsett ålder.

Vilket gjorde att jag försäkrar en Kawasaki 1100 billigare än en jävla moppe!

Att det är vanligt,innebär inte att det är rätt...
Citera
2016-03-31, 17:42
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobafet

Tack alla!
Betalar runt 550kr/månaden för lägenheten,katter,fru och son,bilen och mig själv.....

Visst spelar åldern in,men även val av bil..

ÄR det verkligen nödvändigt med en "fläsk-mersca"/Bimmer alpina/Audi RS,så får man faktiskt betala för det....
Citera
2016-03-31, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Inte speciellt underligt,polisen bryr sig inte sååå mycket om vem som står på försäkringen..mer ATT den är försäkrad,inte stulen,besiktad,skattad osv..

Det är när din bil och en annan (motparten) är totalkvaddade och en eller flera ligger på sjukhuset,som försäkringsbolaget blir aviga att betala något av detta och man får pynta rubbet själv.

Exakt samma sak hände på EU-mopparna,för när ung-jävl..jag menar barnen fällde moppen och spräckte ett par kåpor,så tog man det på försäkringen,vilket resulterade i högre premier.

Vilket resulterade i att pappan fick stå på den,vilket sabbade för alla,för premien höjdes snart för ALLA oavsett ålder.

Vilket gjorde att jag försäkrar en Kawasaki 1100 billigare än en jävla moppe!

Att det är vanligt,innebär inte att det är rätt...

Yes. Men i vårat kontrakt står det att familjemedlemmar får köra fordonet, dvs det är samma skit om tex jag eller farsan krockar.
Citera
2016-03-31, 17:48
Medlem
Citat:
Vilket jävla tjöt.

Tillsätt en säck logik nu!
Om det vore egalt vem som använde respektive stod som ägare och därmed försäkrade en bil, varför skulle då premierna vara olika?
Olika kundgruppers försäkringar skall ha premier i paritet med det risktagande bolaget gör, kan det bli så med det resonemang du för till torgs?
Intresset från försäkringsbolagets sida att utreda vem som är egentlig ägare ökar i direkt proportionalitet med skadans omfattning, det innebär att du märker inte problemet förrän behovet av en giltig försäkring är som störst.
Citera
2016-03-31, 17:48
Medlem
Tror inget bolag bryr sig om skenförsäkring vid småskador, kostar mer att gräva i det än att bara betala. Men med 1-2 totalkvaddade bilar av nyare modell lär de helt klart gräva för att se om det finns varningsflaggor.

Sen får du tänka på att försäkringsbolag som misstänker skenförsäkring kan vägra ersättning och sen är det upp till dig att driva process för att få ersättningen. Det är inte bolaget som måste processa för att slippa betala.
Citera
2016-03-31, 17:51
Medlem
Citat:
Yes. Men i vårat kontrakt står det att familjemedlemmar får köra fordonet, dvs det är samma skit om tex jag eller farsan krockar.

Notera att ts inte bor på samma adress som den som var avsedd som "bilägare".
Citera
2016-03-31, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Notera att ts inte bor på samma adress som den som var avsedd som "bilägare".

Det gör jag inte heller. Men jag är fortfarande familjemedlem.
Citera
2016-03-31, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tillsätt en säck logik nu!
Om det vore egalt vem som använde respektive stod som ägare och därmed försäkrade en bil, varför skulle då premierna vara olika?
Olika kundgruppers försäkringar skall ha premier i paritet med det risktagande bolaget gör, kan det bli så med det resonemang du för till torgs?
Intresset från försäkringsbolagets sida att utreda vem som är egentlig ägare ökar i direkt proportionalitet med skadans omfattning, det innebär att du märker inte problemet förrän behovet av en giltig försäkring är som störst.

Rörigt inlägg. Mina ögon blöder.

Ja, kostnaden beror på vart du bor, ålder, modell på bilen osv osv..men jag står fortfarande med i kontraktet om att jag får köra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in