2016-03-31, 12:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När polisen kom för att ta DNA på Aivara skall Nerijus ha sagt lågt:
"Om någon frågar så var jag hemma klockan sex"
Saken är den att Nerijus var hemma klockan sex därför är det inte att han bett Aivars och Irina att ljuga, utan övertyga dem att han var hemma klockan sex.
Lisa försvann 18.40 då någon såg sist henne stå vid mopeden med hjälmen på sig.
Det här var inte frågan om att skaffa något falskt alibi eller liknande som påståtts.
Saken är den att en person med rent mjöl i påsen behöver inte tjata om en sådan sak.

AB gör det inte och ej heller nån annan anställd hos AJ.

Att AB går in på förhör med litauisk tolk är ett oerhört sårbart tillfälle: Här kan nämligen hans icke engelsktalande bror göra sig hörd om just detta med vem som var hemma eller inte.
Det är med andra ord mycket suspekt att NB betonar detta återigen till sin bror just då.

Lägger man sen samman detta med hans nervösa och paranoida frågor till dem om hur DNA överförs när en person tar i en annan så är det ännu mer märkligt.
2016-03-31, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Saken är den att en person med rent mjöl i påsen behöver inte tjata om en sådan sak.

Att AB går in på förhör med litauisk tolk är ett oerhört sårbart tillfälle: Här kan nämligen hans icke engelsktalande bror göra sig hörd om just detta med vem som var hemma eller inte.
Det är med andra ord mycket suspekt att NB betonar detta återigen till sin bror just då.

Lägger man sen samman detta med hans nervösa och paranoida frågor till dem om hur DNA överförs när en person tar i en annan så är det ännu mer märkligt.

Skulle du inte varit nervös om på din arbetsplats skulle hittas en mördat människa?
Speciellt om du skulle arbeta i ett annan land där du är en utlänning/främling.
2016-03-31, 12:25
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:

Vilka är det som vittnar om detta "paranoida" beteende?

Varför vittnar fler av de han har kontakt och arbetar med att han är som vanligt men att hans bror AB verkar lite mer tillbakadragen eller orolig än vanligt?
2016-03-31, 12:26
Medlem
Citat:

Det är känt av både Irina och Aivaras att Nerijus var rädd och nervös att han skulle bli misstänkt för försvinnande av Lisa därför att han var utlänning och sedan hade han jobbat den dagen Lisa försvann.
Efter att det blev känt Lisa var försvunnen åkte han aldrig bil ensam utan hade alltid ett vittne med sig.
Att Nerijus skulle känna till om DNA kan man inte förvänta sig, han trodde väl som ni på den här tråden tycks tro att det är jämförbart med fingeravtryck, där det finns DNA är det bevis för mord.
Men DNA och fingeravtryck är inte jämförbara, DNA kan planteras men det kan inte fingeravtryck.
2016-03-31, 12:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jaha...?

Bedömning av längd påverkas av höjdskillnader. Man kan inte lägga all vikt vid osäkerheten beträffande längden och använda den som ett huvudargument, när det finns så mycket annat som talar för att det var NB hon mötte. För övrigt; se mitt förra inlägg och framförallt - läs A*rianas beskrivning av mannen.
Vittnesmålet passar inte in i din alternativa teori, eller hur? Vad är mest intressant - sanningen eller att blunda för fakta p g a egenintresse?

Tyvärr, den typen av förklaring håller inte. Vad är förklaringen till att NB kunde missa A*riana och besökaren med den silvriga bilen när han körde förbi Blomberg 10? Och hur kommer det sig att inget annat vittne framträtt och berättat om en östeuropé med vit/silvrig bil som frågat efter vägen mot Medelplana? Behövs en bilkarta för att förstå en enkel vägbeskrivning? Och vad kan en bilkarta bidra med som inte Google maps har? Karta som karta...

Nej du, nog vara det NB hon mötte. Ute efter att ha ihjäl henne.
NB har inte fått frågan, och kan mycket väl ha missat en bil vid vägkanten. Hur många skulle associera Lisas dödsfall med en man som frågade efter vägen? För övrigt kan den förklaring AB kom med visat sig stämma, även om han bad om närmare beskrivning på sin karta.
Citat:
Nej, jag går inte runt och ska "reflexmässigt hälsa" om jag ser en kändis. Jag har full skillnad på nära vänner och andra. Än mindre går jag då fram till Lasse Cronér av den anledningen och hjälper honom med en vägbeskrivning.
Jag försöker säga att du analyserar på en del igen, ett ord och tappar bort dig för att de handlar om ett sammanhang.
Ditt sätt att reflektera i sammanhang, inlevelseförmåga och andras tankebanor ger jag inte ett vitten för. Ditt pluskonto må ligga på annan front.

Det är hennes första tanke, det är en reflektion, hon hajar till, hon stannar av denna anledning:
Ett igenkännande ATT det är en av AJs anställda.

Att nån annan skulle befinna sig just där, som hon sen pekar ut som mest lik två ggr i konfrontation, som hon associerar till mannen vid silon, knagglig engelska, polack, luktar rök - varav NB i exakt denna minut är vid denna plats är helt osannolikt.
Det jag beskrev är ett vanligt fenomen. Första tanken är att det är en vän, sedan kommer man på att det är Kronér.

Vi diskuterar inte trovärdigheten i iakttagelsen, vi diskuterar hur säker AB är. Första tanken är att det är en av litauerna, andra är att det inte är dem. Alltså, redan vid kopplingsstationen var hon osäker.
2016-03-31, 12:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Det är också värt att nämna att AB ingalunda sagt att NB inte varit hemma under den aktuella eftermiddagen/kvällen. Att han inte sett NB är inget konstigt eftersom deras rum är belägna i motsatta ändar av bostaden.

Problemet med dig i dina analyser är att du inte ser öht vad som sägs och extraherar det som passar dig.
1. AB ser när NB åker eftersom han frågar honom efter nycklar.
2. Sen ser han honom även strax innan Källby och märk väl vad han säger:
Citat:
han sa då att han skulle i väg för att handla som, som jag uppfattade så, så hade han precis kommit hem, vårt radhus är inte så stort även om vi befinner oss på var sin ända så kan man ju höra när han pratar med sin fru
Mmm
Och den söndagen var ju alltså en total tystnad, det enda jag vet att det var jag och hans fru som var där, alltså att vi då och då gick ut för att röka och dessutom så lagade hon pannkakor åt mig

Han har tänkt efter och inser att han rakt inte kan gå i god för att NB var hemma från kl 18 - att det snarare var just NBs ord som fick honom att tro att det var faktasanning:
Citat:
Citat:
Ja. Han har sagt det, så det fastnade hos mig men hur mycket klockan var egentligen det kan jag inte svara på.
Citat:
nu när jag, alltså i efterhand när jag tänker i efterhand så kommer jag på att han inte var hemma klockan sex
Citat:
Han sade det som en uppmaning till er?
Ja. Det vet du själv jag var hemma klockan sex
Om jag hade vetat vad som pågick. Då hade jag tittat på klockan men jag kan inte säga att han var hemma klockan sex.
Citat:
Alltså jag trodde ju att han var hemma klockan sex eftersom han hade sagt det till mig att han var hemma då
AB inser att NB snarare försökt påverka honom:
Citat:
När jag skulle lämna uppgifter så går han bredvid mig och säger om någon frågar dig klockan sex jag var hemma. Han försökte övertyga mig om att han var hemma.
Citat:
AB kan dessutom ha påverkats av polisens falska påståenden om att vittnen sett NB utanför hemmet mellan 18 och 20.00 (det finns i själva verket inga säkra utpekanden som man förespeglar) när han säger att han bara hört NB strax innan han och IB åkte och handlade. Hade förhörsmetoderna varit mer hederliga är det möjligt att AB lämnat uppgifter som varit mer fördelaktiga för NB.
Självklart finns det vittnesuppgifter - de var med som vittnen i TR. Vad yrar du om?
Grannarnas utpekande av NBs bil är mycket starkt vittnesmål.
Det AB säger har inte ett skit med nån förhörsmetod att göra - AB berättar helt spontant och att verkar mer rakryggad än nån annan i denna miserabla släkt och önskar att NB ska erkänna och berätta om han gjort detta:
Citat:
För jag, jag hoppas ju på att om han har gjort det, så ska han berätta
Det samma sa Irina innan hon gick in i NBs försvarsarmé:
Citat:
Citat:
Om han gjort något dåligt är jag rädd om mig och min son
Citat:
Ja tycker om det är han, då, då berättar han, men om det är han som är skyldig jag vet inte
vad kan motivera honom att berätta
AB finner det oerhört jobbigt om NB levt dubbelliv:
Citat:
Men jag har inte ens alltså tänkt på att han skulle ha kunnat göra så här
Mmm, mmm
det betyder ju då att man inte ens kan känna den närmaste människan i sin omgivning
Nej det verkar faktiskt så
Det är hemskt
AB säger att om NB gjort detta är han inte längre min bror:
Citat:
om det är han som har gjort det, så är han inte längre min bror
Citat:
hade jag vetat att det är han som har begått det här brottet så skulle jag inte suttit tyst, det spelar ingen roll att han är min bror men jag har ju min egen familj
.. Och där befinner sig nog tillvaron idag. AB är med sin fru och son och har vänt ryggen till de andra försvarsfanatikerna i släkten: Han har gjort sitt val som han sa i förhör efter att två domstolar dömt NB för mord på livstid.
Senast redigerad av develi 2016-03-31 kl. 13:15.
2016-03-31, 12:59
Medlem
Quods avatar
Citat:
Men DNA och fingeravtryck är inte jämförbara, DNA kan planteras men det kan inte fingeravtryck.

Jodå. Det är inte direkt svårt heller.

http://www.wikihow.com/Fake-Fingerprints

Tack för alla dina tvärsäkra "expertkommentarer".
2016-03-31, 13:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är känt av både Irina och Aivaras att Nerijus var rädd och nervös att han skulle bli misstänkt för försvinnande av Lisa därför att han var utlänning och sedan hade han jobbat den dagen Lisa försvann.
Efter att det blev känt Lisa var försvunnen åkte han aldrig bil ensam utan hade alltid ett vittne med sig.
Jajemen - det är NB själv som lägger grunden för denna extremt korkade åsikt. Han sprider runt att hans nervositet beror på att han är en stackars balt. Fortsättningsvis via mamsen och hennes Gud förbjude att de misstror mina gästarbetande söner...

Detta jidder blir sen en favorit hos alternativfantasierna ihop med att Rönnbäck körde detta dåraktiga race om tidigt utpekande:
NB är utlänning, NB är jättesuspekt direkt. NB är gästarbetare och misstrodd, stackars balt, polisen har förutfattade meningar och det finns rasism i hela fallet.

1. OM detta vore en sanning så skulle AB vara lika nervös, fråga efter alibi, tjata om spår, tröjor och hur DNA överförs. Det sker inte.

2. OM det vore en sanning så skulle t.ex. inte Rönnbäck använda detta som argument (fördel NB) och peka ut AB (då plötsligt gäller inte "regeln" längre).

Det är så dumt att klockorna tenderar stanna av idiotresonemang.

Citat:
Att Nerijus skulle känna till om DNA kan man inte förvänta sig, han trodde väl som ni på den här tråden tycks tro att det är jämförbart med fingeravtryck, där det finns DNA är det bevis för mord.
Är du helt borta med vinden?
Både Irina och Aijvaras berättar att han tjatar om spår i ladan inkl tröjan samt frågar om hur DNA överförs. Han är iväg och topsas och han svarar själv jakande i förhör att han vet vad DNA är.

Ditt dravel om fingeravtryck hör till 1800-talet och Sherlock Holmes som argument mot DNA:
Det handlar givetvis om typ, mängd och placering och han har stämplat Lisas kläder med detta på insidan hennes jeans bland annat.

Ditt inlägg till mig kan åka med i sammanhanget:
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Skulle du inte varit nervös om på din arbetsplats skulle hittas en mördat människa?
Speciellt om du skulle arbeta i ett annan land där du är en utlänning/främling.
Senast redigerad av develi 2016-03-31 kl. 13:27.
2016-03-31, 13:31
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns ett otal tänkbara förklaringar till att dubbelgångaren inte har hört av sig, en är att det var en polsk besökare till Medelplana som ännu inte har hört talas om Lisas död.
Att några här sitter och på allvar diskuterar möjligheten av en dubbelgångare till NB
som istället velat få joggerskan AB fram till sin bil den där lördagskvällen visar bara
att man inte drivs av någon sanningslidelse utan det är fråga om nåt annat mindre
uppbyggligt. Som förljugenhet.

Vi vet att NB bevisligen varit ute och rört på sig aktuella tidpunkten och måste ha kommit
den vägen där AB bedrev sin konditionsbefrämjande aktivitet.

Vi vet att hon i rätten tveklöst pekar ut honom som mannen som stoppade henne för
att be om hjälp. Dessförinnan har hon varit rätt säker på sin sak också beträffande
vem det rörde sig om. Man ska vara fullt på det klara med dessutom att det är betydligt lättare
att känna igen någon ute i verkligheten än via några foton med dess brister.

Vi vet att NB kommit att dagen efter lustmörda Lisa Holm och kan antas på goda grunder
ha använt något liknande knep gentemot henne för att få henne över vägen och
fram till ladan.

Och ändå sitter man och ska ha det till att det är någon annan som lockat på Adriana.
Nu har man dock förstått att det inte går på annat sätt än att ta till en "dubbelgångare"
och det tycker man är fullt möjligt att det ska finnas en sån.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
NB har inte fått frågan, och kan mycket väl ha missat en bil vid vägkanten.
Att du anser det mot bakgrund av allt vi vet visar åter att SANNINGEN inte är något
som prioriteras direkt.

Edit: Det var nu inte på grundval av detta (starka) vittnesmål som Nerijus Bilevicius blev
dömd till livstid för mord på en ung flicka om nu någon händelsevis lever kvar i den
villfarelsen. Vittnesmålet utgör en indicie i högen om än av framträdande slag.
Det var i kraft av en blytung, oantastlig teknisk bevisning som han kunde fastslås
vara den skyldige till den extremt brutala missgärningen.
Så att lägga ner fortsatt energi på att underminera det aktuella vittnesmålet är liksom
spilld möda.
Senast redigerad av Grandioso 2016-03-31 kl. 14:11.
2016-03-31, 13:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Vilka är det som vittnar om detta "paranoida" beteende?

AB:
Citat:
Citat:
alla tre pratade vi, eh han ställde sån fråga på väldigt konstigt sätt, och då säger han om jag till exempel tar och rör vid dina kläder, din klädsplagg, vems dna hamnar där, och jag och Irina vi hörde detta, men vi svarade inget
Citat:
Vilken dag var det som Nerijus prata om det här med att man kunde avsätta dna om man tog på någon?
Det var ju måndag eller tisdag, eh han var väldigt orolig för det här och för sina kläder som han har lämnat i ladugården, det var hans tröja som blev kvar där, han var väldigt orolig för det, och jag sa varför är du så orolig min vintermössa hänger kvar i det här lilla rummet där, och sen sluta han med det här
Citat:
Nerijus berättade spontant om det här med dna eller hur?
Ja
Mmm
Ja, vi rökte där utan någon anledning helt spontant han ställer frågan
IB:
Citat:
Han suckade, rökte, och var hela tiden var nedstämd och fundersam, då frågade jag honom, tänker du på din, jag fick inget svar på det, det händer som han ( ohörbart ) när jag frågade honom, varför är du så orolig, mmm, då svarade han skulle du inte varit orolig om din arbetsplats och dina avtryck och dina spår skulle varit på ett ställe där det hände, så var det
Ingen annan anställd i denna lada blir nedstämd, nervös, får sömnstörningar, kedjeröker, dricker öl och slutar äta mat under sökveckan och ältar DNA/spår som kan finnas i ladan.
2016-03-31, 13:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vi vet att NB bevisligen varit ute och rört på sig aktuella tidpunkten och måste ha kommit
den vägen där AB bedrev sin konditionsbefrämjande aktivitet.
Han har själv bekräftat att han åkte just denna vägen hem.
2016-03-31, 13:50
Medlem
Citat:
Jajemen - det är NB själv som lägger grunden för denna extremt korkade åsikt. Han sprider runt att hans nervositet beror på att han är en stackars balt. Fortsättningsvis via mamsen och hennes Gud förbjude att de misstror mina gästarbetande söner...

Detta jidder blir sen en favorit hos alternativfantasierna ihop med att Rönnbäck körde detta dåraktiga race om tidigt utpekande:
NB är utlänning, NB är jättesuspekt direkt. NB är gästarbetare och misstrodd, stackars balt, polisen har förutfattade meningar och det finns rasism i hela fallet.

1. OM detta vore en sanning så skulle AB vara lika nervös, fråga efter alibi, tjata om spår, tröjor och hur DNA överförs. Det sker inte.

2. OM det vore en sanning så skulle t.ex. inte Rönnbäck använda detta som argument (fördel NB) och peka ut AB (då plötsligt gäller inte "regeln" längre).

Det är så dumt att klockorna tenderar stanna av idiotresonemang.

Är du helt borta med vinden?
Både Irina och Aijvaras berättar att han tjatar om spår i ladan inkl tröjan samt frågar om hur DNA överförs. Han är iväg och topsas och han svarar själv jakande i förhör att han vet vad DNA är.

Ditt dravel om fingeravtryck hör till 1800-talet och Sherlock Holmes som argument mot DNA:
Det handlar givetvis om typ, mängd och placering och han har stämplat Lisas kläder med detta på insidan hennes jeans bland annat.

Ditt inlägg till mig kan åka med i sammanhanget:
Du behöver endast läsa kommentarerna på den här tråden om litauerna de är mycket negativa och främlingsfientliga, de är utsedda för slagpåsar och att folk skall bli av med sina frustationer.
Jag själv har gått igenom vittnesuppgifterna mycket noggrant och det är ingen som tar parti för litauerna, bortsedd från Arne Jönsson och hans fru som stöder dem helt och kände dem väl också.
Jag anser att det finns personer som hade kunnat ge alibi för Nerijus men det gör de inte och sannolikt skulle det inte blivit populärt heller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in