Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Kollar man på hantverkaryrket så är den lärlingsbaserad, så man måste sucka up till firmor för att de ska ta folk som lärlingar och det funkar bara när de bestämmer sig för att faktiskt göra det. Många firmor är för små och vägrar ta in lärlingar överhuvudtaget då byggnadsbrancshen är dominerad av s. k. underleverantörer, ofta firmor på färre än 1 "chef" och 4 anställda. logoped driver säkert en underleverantörsfirma, du kan ju fråga honom hur många lärlingar hans firma tagit emot. Vad har han gjort för arbetslösheten? Hm?
Som sagt; jag tycker det är oerhört orättvis kritik mot dagens arbetslösa.
Vad jag driver för firma eller ej hör inte hit men jag har lite insikt i branschen och lärlingar är omtvistat det vet du ju. Problemet är att en lärling är som en investering antingen har du råd eller inte.
Många lärlingar sticker så fort papperna är klara, du kan inte binda personen på något sätt till firman.
Staten ser ju till att de ska ha en stor bit av kakan direkt lärlingen sätter foten på firman, sen ska personal avsättas, kanske tom utbildas för att korrekt kunna ta om hand denne lärling. Inom tex då VVS krävs en förbannade noggrannhet då en enda missad koppling = vattenskada och typ 10 papp i självrisk.
Dvs vilken pajsare som helst kan man inte ta in om man inte drar in stålar i drivor.
Största boven i dramat är staten, det är helt enkelt för kostsamt att anställa folk, den sänkta arb. Avgiften för unga var ju bra för just lärlingar men den är ju väck. Klart det går att ta in någon fas 3:a men hitta rätt person på AMS är ju lättare sagt än gjort.
På platsen jag bor vet jag flera firmor som bett AMS om folk/annonserat efter det slutade aldrig bra, ena idioten efter dem andra, en del hade "rätt" papper men var fullständigt odugliga. Enda omdömet var "aldrig mer".
De folk som tas in är ju som du förstår de man "vet" är bra/släktingar/bekanta/kompisar osv helt enkelt kontakter.
Systemet formar sig självt kan man säga, Sverige idag är översvämmat av oduglingar och företag finner sätt att sortera ut dem, tråkigt är det för dem som inte har rätt kontakter eller kan snacka in sig.
Det är lite som att ragga en del kan, en del är fenomenala och en del träffar aldrig någon.
Det gäller att rannsaka sig själv om man inte får jobb!