Citat:
Jag har aldrig riktigt förstått det här gnällandet att gränskontroller skulle vara ett hot mot öppna gränser eller Schengen. Schengen är för det första ingen naturlag som inte får ifrågasättas. För det andra är den stora grejen med Schengen att man som EU-medborgare får bosätta sig i andra EU-länder utan att ansöka om visum först. Det innebär inte att en id-kontroll och personsökning vid gränser mellan EU-länder är en kränkning. Det kanske är ett besvär för ca 10000 Öresundspendlare. Ur ett makroekonomiskt perspektiv lär detta vara en ganska liten fråga.
Sedan när blev definitionen av Schengen att människor med medborgarskap utanför EU ska få springa över våra gränser utan pass? Detta ska dessutom försvaras till varje pris eller motarbetas med krokodiltårar?
Sedan när blev definitionen av Schengen att människor med medborgarskap utanför EU ska få springa över våra gränser utan pass? Detta ska dessutom försvaras till varje pris eller motarbetas med krokodiltårar?
Exakt min tanke också!
Jag har aldrig lyckats reda ut hur dom resonerar när dom får en passkontroll till att inskränka friheten? Har man ett Schengen-pass och inte är efterlyst så är det ju bara att visa upp passet och trava vidare in i nästa land.
Personligen tycker jag rentav att vetskapen om att man som laglydig medborgare kan passera en kontroll medan den efterlyste mördaren ett par steg bakom blir inspärrad borde ses som en mycket större frihet för Europa. Ett Europa som bryr som bryr sig om och som försvarar dom som sköter sig.
Känns nästan som det ligget nån dold agenda bakom hela den fria rörlighets-grejen. Eller kanske är det så enkelt att politikerna är förblindade av skapa ett nytt USA, ett dödsdömt projekt med dagens allt för stora utbredning av EU.