2015-12-30, 11:07
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
http://www.metro.se/metro-debatt/jag-grater-nar-jag-ser-polisen-tvinga-pojken-att-ga-av-taget/EVHolC!VgDJ8iW4Alfzc/

Vad tycker ni, blir ni med illa till mods när ni hör om hur det går till på tågen efter att de rödgrönas politik gått igenom.
Är det omänskligt att be om id-handlingar, varför har det blivit på detta viset och vad kan göras?

Nej, det är inte omänskligt. Det är ingen mänskligrättighet att beträda Sveriges gränser.
Jag kommer inte att vara illa till mods utan mer känna mig trygg med att inte vilken terrorist som helst kan äntra landet. Är också för att Schengensamarbetet avslutats omgående. Asylrätten måste också omprövas och skrivas om. Det som gäller i Danmark t.ex. att en asylsökande måste stå för sina egna kostnader är en bra modell.
Citera
2015-12-30, 11:07
Medlem
TheGrimComedians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Om de är på tåget som kommer från Danmark så ska de väl enligt reglerna söka i Danmark? Egentligen så borde väl Danmark stoppa också med samma motivering? Såvida de inte flög in i Danmark förstås?

Gäller inte reglerna längre?

Nej. Danmark är nazistfacistiskt och alltså inte säkert att söka asyl i.
Citera
2015-12-30, 11:58
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGrimComedian
Nej. Danmark är nazistfacistiskt och alltså inte säkert att söka asyl i.

Du menar alltså att EU har ändrat reglerna för att de har definierat Danmark som "nazistfacistiskt"? Det måste i så fall finnas dokumenterat? Var hittar man det? Var har du fått det ifrån, för jag har inte hört talas om det innan?
Citera
2015-12-30, 12:15
Medlem
Bo-Charlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoFlexer
Det är ju överempatiska kvinnor som henne som gjort att vi hamnat i den nära krissituationen som vi har idag. När känslor får styra politiken går det käpprätt åt helvete, och det kommer vi få betala för en lång tid framöver. Såna som henne borde enbart hålla käften.

Googlade henne och vad är det första som dyker upp om inte: http://www.genus.lu.se/kristin-linderoth
Genusinstitutionen vid Lunds Universitet. Herregud...

De är selektivt (över)empatiska, och DET är problemet. Inte empatin i sig.
Den här donnan verkar inte frisk, och som någon skrev så borde hon inte få publicitet på det här viset. Det gagnar ingen. Vi sänker oss verkligen lägre och lägre för var dag som går.
Sverige är bortom all skam.
Citera
2015-12-30, 12:23
Medlem
Alla som inte står och jublar med refugees welcome skyltar, utan värnar om sitt land och befolkning, är rasister, fascister och nazister vet du väl.

"Vi satt sammanbitna när poliserna gick igenom vagnen."

Ja herregud, det är såna här unga kvinnor som är dom farligaste. Har ett par likadana i släkten. Röstar v eller MP och även om dom blivit grupp våldtagna i rövhålet hade dom inte ändrat åsikt.
Citera
2015-12-30, 12:36
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Medan våra körkort kontrollerades tittade jag bara på honom, och försökte med mitt ansiktsuttryck förmedla sympati. Han tittade på mig och log svagt, som i samförstånd. Sen fördes han ut.

Haha. En samförståndsjunkie.

Citat:
Jag började storgråta. Trots att jag är väl insatt i de asylpolitiska förändringarna och har protesterat mot dem, var jag känslomässigt oförberedd. Jag kände mig maktlös

Jo tack, men man kan nog likväl ge sig fan på att kärringen själv åkte med tåget tillbaka till trygghetens Sverige. Det är ju andra som ska stå upp för det som är rätt, det ska ju inte hon själv behöva göra.

Citat:
På Kastrup ska det byggas en mur, för att hindra desperata människor att springa över spåren i försök att ta sig ombord på tågen till Sverige.

Den lär vi nog få se och höra om i media ganska mycket de närmaste månaderna. Alltid förstås med undertonen är det är vi tittarna som ska ta tag i saker och göra något.
Citera
2015-12-30, 13:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
http://www.metro.se/metro-debatt/jag-grater-nar-jag-ser-polisen-tvinga-pojken-att-ga-av-taget/EVHolC!VgDJ8iW4Alfzc/

Vad tycker ni, blir ni med illa till mods när ni hör om hur det går till på tågen efter att de rödgrönas politik gått igenom. Är det omänskligt att be om id-handlingar, varför har det blivit på detta viset och vad kan göras?
Ja, jag blir illa till mods över att poliser skall behöva utföra dessa uppgifter.
Vi har internationella avtal som ska reglera detta.

Det stör mig enormt att våra aningslösa politiker gång efter gång skriver under internationella avtal de inte förstår konsekvenserna av och att dessa avtal inte ger utrymme till att kräva skadestånd från andra länder som inte uppfyllt dessa. Var och var annan invandrare skulle skickas tillbaka till Danmark eller Tyskland där de uppenbart kunnat sökt asyl...

Självklart är det inte omänskligt att be om id-handlingar från uppenbara misstänkta invandrare om det är olagliga invandrare man söker. Den kritiken att så skulle vara kan liberaler och vänsterfolk köra upp i röven.
Senast redigerad av MeanME 2015-12-30 kl. 13:18.
Citera
2015-12-30, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallamigviking
Alla som inte står och jublar med refugees welcome skyltar, utan värnar om sitt land och befolkning, är rasister, fascister och nazister vet du väl.

"Vi satt sammanbitna när poliserna gick igenom vagnen."

Ja herregud, det är såna här unga kvinnor som är dom farligaste. Har ett par likadana i släkten. Röstar v eller MP och även om dom blivit grupp våldtagna i rövhålet hade dom inte ändrat åsikt.

Tror som dig där att dem hellre hade lidet i det tysta än att riskera bli sedda som rasister vilka stolpskott det finns i Sverige, verkar vara en kvinnlig masspsykos av empativrak som går i gråt av minsta lilla.
Citera
2015-12-31, 13:30
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Allt färre ensamkommande barn och unga kommer till Trelleborg efter att ID-kontrollerna infördes på färjorna till staden. Nu avvecklar kommunen transitboenden.

För en dryg månad sedan infördes ID-kontroller på färjorna till Trelleborg. Resultatet är att allt färre ensamkommande barn och unga söker sig till Trelleborg, skriver kommunen på sin hemsida. Nu handlar det om ett till två ensamkommande per dag.

I november rapporterade SVT Nyheter Skåne om att Trelleborg tagit emot närmare 4 000 ensamkommande flyktingbarn på sju veckor.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/allt-farre-ensamkommande-till-trelleborg
Citera
2016-01-17, 09:14
Medlem
På lördagskvällen greps två personer vid tullstationen Lernacken vid Öresundsbron, misstänkta för människosmuggling. En av de gripna är taxichaufför, rapporterar Sydsvenskan.

I taxibilen, som var på väg till Sverige, satt tre personer varav ett barn i tioårsåldern. Chauffören greps, och resenärerna.

http://www.svt.se/nyheter/tva-gripna-for-manniskosmuggling-1
Citera
2016-01-25, 23:43
Medlem
Blundettos avatar
Jag har aldrig riktigt förstått det här gnällandet att gränskontroller skulle vara ett hot mot öppna gränser eller Schengen. Schengen är för det första ingen naturlag som inte får ifrågasättas. För det andra är den stora grejen med Schengen att man som EU-medborgare får bosätta sig i andra EU-länder utan att ansöka om visum först. Det innebär inte att en id-kontroll och personsökning vid gränser mellan EU-länder är en kränkning. Det kanske är ett besvär för ca 10000 Öresundspendlare. Ur ett makroekonomiskt perspektiv lär detta vara en ganska liten fråga.

Sedan när blev definitionen av Schengen att människor med medborgarskap utanför EU ska få springa över våra gränser utan pass? Detta ska dessutom försvaras till varje pris eller motarbetas med krokodiltårar?
Citera
2016-01-26, 00:05
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jag har aldrig riktigt förstått det här gnällandet att gränskontroller skulle vara ett hot mot öppna gränser eller Schengen. Schengen är för det första ingen naturlag som inte får ifrågasättas. För det andra är den stora grejen med Schengen att man som EU-medborgare får bosätta sig i andra EU-länder utan att ansöka om visum först. Det innebär inte att en id-kontroll och personsökning vid gränser mellan EU-länder är en kränkning. Det kanske är ett besvär för ca 10000 Öresundspendlare. Ur ett makroekonomiskt perspektiv lär detta vara en ganska liten fråga.

Sedan när blev definitionen av Schengen att människor med medborgarskap utanför EU ska få springa över våra gränser utan pass? Detta ska dessutom försvaras till varje pris eller motarbetas med krokodiltårar?

Jag ställer den här frågan själv konstant.

Varför är det så fullständigt skrämmande för folk numera att visa sina pass? Var Kalla Kriget så hemskt att folket fick fobi för alla former av identitetshandlingar? Är det förenat med förslitningsskador att stoppa ner handen i fickan och fiska upp en liten bok? Tycker alla att man ser ful ut på passfoto?

Vad fan är problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in