2016-03-25, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Precis!

Tänk ett samhälle där vi fortsatt och tröskat på i samma gamla könsrollsmönster som 1800 utan att reflektera det minsta i det smarta, bra eller samhällsyttiga med detta sätt att lägga upp livet för miljoner av människor.
Vi har verkligen mycket att tacka genusvetenskapen/ women's studies för.

Det jag har läst om woman studies är att man försöker rättfärdiga varför det är ok att hata vita män.

Alltså

Man försöker skapa en teori som leder de som studerar genuslära mot hat mot vita män och det de skapat.

Och

Istället stödjer man en ideologi som förnekar kvinnor rättigheter och gör kvinnor till slavar.

Det hela är dårskap och självutplåning
Citera
2016-03-25, 14:20
Medlem
Pansarveckets avatar
Jag tror att vi intellektuellt har backat avsevärt sen 1800-talet, fast vi har 'kunskaper' som de bara kunnat drömma om. Slit och slängkunskaper är inte samma sak som intellekt. Livscykeln på det mesta vi kan idag kan räknas i några fåtal år.
Citera
2016-03-25, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitch-sandwich
(Det genusvetenskapen gör, är att utgå ifrån att män och kvinnor inte behandlas jämställt. Det handlar om att hitta olika sätt på hur man kan lösa problemet. Men för att kunna göra detta, måste man bl.a. identifiera tydliga premisser som man kan referera till.)
Och precis här så slog du huvudet på spiken... Det är precis därför som genus"vetenskap" är en styggelse. De har redan svaret klart och försöker endast koma på frågor som matchar det färdiga svaret. Få andra vetenskaper jobbar på det sättet. Om de istället börjat med att ställa frågorna - behandlas män och kvinnor olika? Och sedan sökt svaret så hade det varit lättare att ta skiten på allvar.
/
Citera
2016-03-29, 21:28
Medlem
Intressant det här med priming, normer, stereotyper osv.

En sak som glöms bort av den feminiserade samhällsdebatten är det här:

Det finns inget motsatsförhållande mellan att göra som alla andra och att välja att göra det av egen fri vilja.

Om många dricker öl på helger, och jag också väljer att dricka öl, så innebär det inte att jag gör det för att jag är ett offer för "öl-normen", utan att jag, precis som många andra, uppskattar att dricka öl på helgen.
Och det här resonemanget kan appliceras på alla andra samband.
Citera
2016-03-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittarslet
Om många dricker öl på helger, och jag också väljer att dricka öl, så innebär det inte att jag gör det för att jag är ett offer för "öl-normen", utan att jag, precis som många andra, uppskattar att dricka öl på helgen.
Och det här resonemanget kan appliceras på alla andra samband.

Det är nog för att oroväckande många genusfeminister verkar ha en uppfattning att kvinnor är som barn som inte kan ta eget ansvar, inte vet vad de själva vill och ständigt är offer för omständigheterna. Jag ser kvinnor som kapabla, vuxna individer som vet vad de vill, i samma utsträckning som män, och klarar av att ta eget ansvar för sina handlingar.
Citera
2016-03-30, 10:34
Medlem
Ziayas avatar
Det TS bevisar är hur svårt det är att komma fram till en enda sanning. Det är samhällsvetenskap vi talar om, ngt i många avseenden, mycket olikt naturvetenskap.

Därför är enda lösningen att bli postmodernist och hävda att alltihop är en kamp om sanningen i denna kaotiska värld, vilken vi uppfattar som verkligheten.
Citera
2016-03-30, 10:53
Medlem
Machinerators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Tack för att du länkar källor som emotsäger din egen grundtes:

http://yaledailynews.com/blog/2016/0...ypes-are-true/

Det enda som forskningen fastställer är att stereotyper ofta sammanfaller med den sociala verkligheten, den falsifierar inte på något sätt teorier kring hur denna sociala verklighet uppstår.

Hmmmm....så du menar att exempelvis stereotypen "zigenare är tjuvar" endast härstammar från några onda vita män som fick för sig det helt godtyckligt? Kan du bevisa det?
Citera
2016-03-30, 12:37
Medlem
Svar till TS:

Genusforskningens verkliga "fundament" är konstaterandet att det råder olika former av obalans mellan könen, och att detta i stort styrs av könsrollsmönster som kallas för genus.

Och visst, både obalanser och våra könsrollsmönster är under "vittring" i Sverige.
men är tack vare att vi just bedrivit både forskning och aktivt politiskt arbete kring dessa saker under de senaste årtiondena.
Citera
2016-03-30, 16:25
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machinerator
Hmmmm....så du menar att exempelvis stereotypen "zigenare är tjuvar" endast härstammar från några onda vita män som fick för sig det helt godtyckligt? Kan du bevisa det?

Det är din halmgubbe...bevisa den själv...
Citera
2016-03-30, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Svar till TS:

Genusforskningens verkliga "fundament" är konstaterandet att det råder olika former av obalans mellan könen, och att detta i stort styrs av könsrollsmönster som kallas för genus.

Och visst, både obalanser och våra könsrollsmönster är under "vittring" i Sverige.
men är tack vare att vi just bedrivit både forskning och aktivt politiskt arbete kring dessa saker under de senaste årtiondena.
Genusforskningens "fundament" är den färdiga tesen att det är männens fel att inte kvinnor är rikare, lyckligare och har mer makt. Man har hela tiden utgått från ATT det förhåller sig så, istället för att kritiskt försöka ta reda på om det OM det förhåller sig så. Efter att tesen var klar så har all "forskning" gått ut på att fabricera bevis. Det har aldrig funnit något som kan vittra - det har varit ett luftslott från början.
/
Citera
2016-03-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Det TS bevisar är hur svårt det är att komma fram till en enda sanning. Det är samhällsvetenskap vi talar om, ngt i många avseenden, mycket olikt naturvetenskap.

Därför är enda lösningen att bli postmodernist och hävda att alltihop är en kamp om sanningen i denna kaotiska värld, vilken vi uppfattar som verkligheten.

Vi skall här inte fördjupa oss i en vanlig kritik mot postmodernismen, nämligen att dess texter gärna är jargongfyllda, pretentiösa, substansfattiga och avsiktligt svårbegripliga. Skälet till att postmodernismen beskrivs på dessa sidor är i stället att den på många håll gått till relativistiska ytterligheter. Att inriktningen och genomförandet av vetenskaplig forskning påverkas av sitt sociala och historiska sammanhang vill få förneka. Däremot har det väckt häpnad och stark irritation när postmodernister hävdat att forskningens resultat, ja, i grund och botten all vår kunskap om verkligheten, bestäms av detta sammanhang. Enligt denna uppfattning skulle all kunskap vara socialt konstruerad.
De senaste åren har vetenskapskrigen i stort sett upphört och förbytts i väpnad fred. Modernister och postmodernister har i många humanistiska discipliner slutat ta notis om varandra och förskansat sig i sina respektive tidskrifter. Att en sådan brist på konsensus och inomdisciplinär kommunikation kan fortgå beror i grunden på att humanioran har mycket få frågor där ett felaktigt svar skulle få flygplan att störta eller öka barnadödligheten. Drastiskt uttryckt spelar det i de flesta frågor ingen praktisk roll för samhället om de humanistiska vetenskaperna producerar korrekt kunskap eller ej. Det närmaste man kommer en angelägenhetsnivå på liv och död är i frågor om politiskt motiverad historierevisionism. Där förespråkar även extremrelativisterna gammal god källkritik. Tydligen är all kunskap socialt konstruerad utom den som av praktiska skäl måste betraktas som objektiv.
Citera
2016-03-30, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Genusforskningens "fundament" är den färdiga tesen att det är männens fel att inte kvinnor är rikare, lyckligare och har mer makt. Man har hela tiden utgått från ATT det förhåller sig så, istället för att kritiskt försöka ta reda på om det OM det förhåller sig så. Efter att tesen var klar så har all "forskning" gått ut på att fabricera bevis. Det har aldrig funnit något som kan vittra - det har varit ett luftslott från början.
/

nej visst…att det idag bara är runt 20% kvinnor inom politisk makt globalt sett är ju självklart ingen fakta utan bara en liten förfabricerad "tes".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in