Citat:
Upprepning sker pga korrekthet, i samband med att motsatsen hävdas felaktigt in absurdum.
Men jag kan prova en annan vinkling. Hur kan Ecuador tänkas agera på en MLA-ansökan enligt det färska avtalet? Jag kan tänka mig två varianter.
1. Ett helt normalt fall, man har haffat en kriminell person i Ecuador som Sverige vill förhöra. Ecuador har inga egna intressen kopplat till fallet utan man vill hjälpa till så gott man kan i enlighet med avtalet.
Bedömningsgrunder:
a. Har ansökan nödvändig och korrekt information i enlighet med avtalet?
b. Ev. andra brister i ansökan, utgör de några praktiska hinder för genomförandet med stöd av uppgifter enligt punkt a?
Om svaret är JA på a. och ev. NEJ på b. (om det finns några brister av som inte har med punkt a. att göra) så vill man givetvis bifalla ansökan. Även om det skulle finnas något tokigt i den typ fel datum, någon överstrykning som inte påverkar punkt a. etc.
2. Ett fall då Ecuador har egna intressen kopplat till fallet.
Bedömningsgrunder:
a. Kan vi hitta något, vad som helst, som vi kan åberopa för att avslå ansökan? Konstigheter i datum, något utseendemässigt? Ordval? Sidnumrering? Papper eller bläck av dålig kvalitet, kaffefläckar etc. som kan uppfattas som förolämpande och inte värdigt en ansökan som ska behandlas av Ecuador?
Eller så åberopar man punkt f i avtalet för att avslå (enligt det som länkades som förslag från Wallström):
* Knäppa USA på näsan
Går man på denna punkt så lär man inte nämna det via massmedia utan det kanske bara heter att ansökan avslås plus några svepskäl av diplomatiska skäl.
Min bedömning är att man går på alternativ 2. Varför? Det är de facto ett fall där Ecuador har egna intressen kopplade till att JA stannar på ambassaden. Man vill fortsätta att knäppa USA på näsan. Man vill fortsätta att ge sken av att man står upp för mänskliga rättigheter. Man vill inte erkänna att beviljandet av asyl för JA var ett mycket stort och kostsamt misstag. Trots att det inte blir bättre av att dra ut på det så väljer man att stoppa huvudet i sanden och fortsätta på samma spår, detta är fullt mänskligt. Det är inte alltid lätt att erkänna sina misstag.
Om jag har rätt angående Ecuadors egna intressen enligt alternativ 2, ja då är det uppenbart att MLA-hanteringen, även om avtalet i sig är bra och fyller sin funktion i normalfallet, endast är ett spel för gallerierna. Ecuadors egna intressen kring fallet gör att man knappast har någon anledning att bevilja ansökan så länge inte JA/kader uttryckligen begär detta. Men det senaste kadern har sagt är ju att JA inte får förhöras.
Men jag kan prova en annan vinkling. Hur kan Ecuador tänkas agera på en MLA-ansökan enligt det färska avtalet? Jag kan tänka mig två varianter.
1. Ett helt normalt fall, man har haffat en kriminell person i Ecuador som Sverige vill förhöra. Ecuador har inga egna intressen kopplat till fallet utan man vill hjälpa till så gott man kan i enlighet med avtalet.
Bedömningsgrunder:
b. Ev. andra brister i ansökan, utgör de några praktiska hinder för genomförandet med stöd av uppgifter enligt punkt a?
Om svaret är JA på a. och ev. NEJ på b. (om det finns några brister av som inte har med punkt a. att göra) så vill man givetvis bifalla ansökan. Även om det skulle finnas något tokigt i den typ fel datum, någon överstrykning som inte påverkar punkt a. etc.
2. Ett fall då Ecuador har egna intressen kopplat till fallet.
Bedömningsgrunder:
a. Kan vi hitta något, vad som helst, som vi kan åberopa för att avslå ansökan? Konstigheter i datum, något utseendemässigt? Ordval? Sidnumrering? Papper eller bläck av dålig kvalitet, kaffefläckar etc. som kan uppfattas som förolämpande och inte värdigt en ansökan som ska behandlas av Ecuador?
Eller så åberopar man punkt f i avtalet för att avslå (enligt det som länkades som förslag från Wallström):
* Knäppa USA på näsan
Går man på denna punkt så lär man inte nämna det via massmedia utan det kanske bara heter att ansökan avslås plus några svepskäl av diplomatiska skäl.
Min bedömning är att man går på alternativ 2. Varför? Det är de facto ett fall där Ecuador har egna intressen kopplade till att JA stannar på ambassaden. Man vill fortsätta att knäppa USA på näsan. Man vill fortsätta att ge sken av att man står upp för mänskliga rättigheter. Man vill inte erkänna att beviljandet av asyl för JA var ett mycket stort och kostsamt misstag. Trots att det inte blir bättre av att dra ut på det så väljer man att stoppa huvudet i sanden och fortsätta på samma spår, detta är fullt mänskligt. Det är inte alltid lätt att erkänna sina misstag.
Om jag har rätt angående Ecuadors egna intressen enligt alternativ 2, ja då är det uppenbart att MLA-hanteringen, även om avtalet i sig är bra och fyller sin funktion i normalfallet, endast är ett spel för gallerierna. Ecuadors egna intressen kring fallet gör att man knappast har någon anledning att bevilja ansökan så länge inte JA/kader uttryckligen begär detta. Men det senaste kadern har sagt är ju att JA inte får förhöras.
Du ger alternativ, svamlar om något som inte har med verkligheten att göra.
Citat:
Bedömningsgrunder:
Givetvis så brister ansökan i både a och b vilket är fullständigt klarlagt utifrån vad vi vet.
Den brister i
a/ För att MN inte tillåter att Ecuador har representant närvarande och för att Ecuador inte får ställa frågorna
Den brister i
b/ För att den brister i formalia, som korrekt datum, läsbarhet (överstrykningar mm)
Oavsett så har MN haft mer än tillräckligt med tid att skicka in en anständig ansökan men hon dröjer av någon anledning. Av någon anlednning så gås förbigås det alternativ som stämmer med verkligheten och istället så svamlar du om fabulerade alternativ som inte har något konkret stöd alls från tillgängliga fakta.
Om Ecuador har intresse av att knäppa USA på näsan så är det helt sekundärt och har inget att göra med om man ger tillstånd för förhör eller inte. Fabulerad slutsats långt från verkligheten. Att riskera att uppfattas som att man obstruerar skulle definitivt bara sänka trovärdigheten från Ecuador och alla tillgängliga fakta tyder på att Ecuador rakt igenom har handlat korrekt med fokus på att hitta en lösning. Inget man kan säga om Sverige.
Men det senaste kadern har sagt är ju att JA inte får förhöras.
Är det sant???
Du har tidigare sagt att JA's advokater lämnat olika besked och såvitt jag känner till så syftar du på ett tidigt uttalande av Balthazar. Lämna gärna en referens ifall du anser att detta är det senaste beskedet.
Förövrigt så är det helt rätt att inte gå med på förhör utifrån att UNWGADs beslut. Anledningen till att det sannolikt är väldigt dumt att neka beslut är att desinformationsgänget skulle få luft under vingarna och för första gången ha något konkret där JA sidan kan anses ha hindrat förhör.
Det är fegt och vekt av dig att fortsätta desinformera (eller som du uttrycker det, ha hypoteser) när det inte finns tillstymmelse till grund för dina slutsatser (medans stödet för det motsatta är massivt). Vi vet att MLA ansökan var klart undermålig och om Ecuador hypotetiskt inte skulle bifalla en korrekt ansökan så är det vettigare att diskutera när det faktiskt inträffat. Inte att helt bortse från tillgängliga fakta och sedan fabulera utifrån att ingenting är känt.