2016-03-17, 00:46
Medlem
Hej. Vill blåsa rent min dator helt och göra det som helt ny. Men problemet är att jag har sumpat skivan. Vilken sätt bör jag gå tillväga för att göra detta? Vilket är lättast? Cdkey finns väl att få tag på inne i nåt program så de är inga problem. Tack på förhand
Citera
2016-03-17, 09:29
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twostepahead
Hej. Vill blåsa rent min dator helt och göra det som helt ny. Men problemet är att jag har sumpat skivan. Vilken sätt bör jag gå tillväga för att göra detta? Vilket är lättast? Cdkey finns väl att få tag på inne i nåt program så de är inga problem. Tack på förhand

Är det en märkesdator eller en egenhändigt ihopplockad dator??

Är det en märkesdator så finns det beskrivning på tillverkarens webbplats om hur du "återställer" eller ominstallerar! Bara att följa deras beskrivning!
Citera
2016-03-17, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Är det en märkesdator eller en egenhändigt ihopplockad dator??

Är det en märkesdator så finns det beskrivning på tillverkarens webbplats om hur du "återställer" eller ominstallerar! Bara att följa deras beskrivning!

Den är ihopbyggd själv inte av mig dock.
Citera
2016-03-17, 18:47
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

Det finns annars versioner och utgåvor på Windows via piratbukten. Det finns även bra crack, men det är en annan historia och forum för vidare diskussion.
Citera
2016-03-17, 22:47
Medlem
Citat:

Har du OEM licens måste du ha rätt skiva till rätt cd key. Om inte så kan du ta en skiva med samma programversion och installera och sen lägga in key i efterhand.
Citera
2016-03-28, 03:13
Medlem
PeterNosters avatar
Skulle hjälpa en kompis att installera Windows 7 på en HP dator med Windows Vista. Den förde oväsen och var allmänt slö och ostabil. Oväsendet visade sig komma från fläkten på grafikkortet. Chrystal disk test av HDD visade "CAUTION". Ny hårddisk köptes in och installerades. Gamla hårddisken ur och installerar från DVD.

Allt flyter på som vanligt till sista punkten "Installationen slutförs". Jag tror den håller på att konfigurera något när den plötsligt säger att det inte går att installera Windows på den här datorn och man uppmanas att köra om installationsprogrammet igen vilket gjordes ett antal gånger med samma resultat. Inget meddelande om vad som inte gick att konfigurera.

Tidigare hade körts ett program från MS vilket visade att datorn kunde uppgraderas till Windows 7.
Drivrutin till nätverkskortet varnades det för så vi hämtade senaste från Relaltek och sparade på sticka.

Slutade med att vi klonade Windows Vista från gamla hårddisken till den nya med Acronis True Image med lyckat resultat.

Kan något av dessa omständigheter orsaka att något inte kan konfigureras vid installationen:

1. Installerade ett nytt friskt grafikkort innan. Fungerade i Windows Vista.
2. BIOS kräver lösenord.
3. Datorn använder USB mus och TGB.
3. Annat?

Skulle man kunnat starta med Vista och kolla någon installationslog på den misslyckade W7 installationen för att kolla orsaken? Var isåfall?
Citera
2016-03-28, 07:08
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
installerar från DVD.

Min första tanke här var om skivan är repig eller smutsig. Men ni kanske har provat med en annan skiva?
Citera
2016-03-28, 18:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Min första tanke här var om skivan är repig eller smutsig. Men ni kanske har provat med en annan skiva?

Då borde det väl blivit läsfel vid inläsningen. Felet inträffar ju i slutförandefasen.
Skivan användes innan i annan dator om jag säger så.

Den håller på med konfiguration och jag antar att resultatet av konfigurationen ska in i BIOS. Kan installationsprogrammet spara något i BIOS om det är lösenordsskyddat?
Citera
2016-03-28, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Då borde det väl blivit läsfel vid inläsningen. Felet inträffar ju i slutförandefasen.
Skivan användes innan i annan dator om jag säger så.

Den håller på med konfiguration och jag antar att resultatet av konfigurationen ska in i BIOS. Kan installationsprogrammet spara något i BIOS om det är lösenordsskyddat?

Nej det är ingen risk att OS(-installation) försöker ändra BIOS-inställningar.*
Däremot förekom det fram till ca Vista-generationen ibland ett "boot-virusskydd" i BIOS, som OS-installation skulle kunna snubbla på. (Alltså ett "skrivskydd" för boot-sektor/-spår.)

DVD-problem kan man lätt råka ut för även med en hyfsat okej hembränd skiva, om disk-spelaren är gammal och "trött"/"inkompatibel". (Men ger vanligtvis andra symptom).

*) OS kan/ska spara datum+tid i BIOS efter ändring. I EFI sparas dessutom en "state-flagga" i samband med reboot och hibernate/sleep.
Citera
2016-03-28, 19:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Nej det är ingen risk att OS(-installation) försöker ändra BIOS-inställningar.*
Däremot förekom det fram till ca Vista-generationen ibland ett "boot-virusskydd" i BIOS, som OS-installation skulle kunna snubbla på. (Alltså ett "skrivskydd" för boot-sektor/-spår.)

DVD-problem kan man lätt råka ut för även med en hyfsat okej hembränd skiva, om disk-spelaren är gammal och "trött"/"inkompatibel". (Men ger vanligtvis andra symptom).

*) OS kan/ska spara datum+tid i BIOS efter ändring. I EFI sparas dessutom en "state-flagga" i samband med reboot och hibernate/sleep.
Om boot-sektorn är skrivskyddad så borde det märkas redan vid första omstarten under installationen då datorn knappast kan boota upp Windows 7 om Vista ligger kvar i bootsektorn.
Har du dessutom installerat en ny HDD så finns ingen Vista krav i datorn då den låg på den gamla HDDn.
Senast redigerad av Jonas1968 2016-03-28 kl. 19:55.
Citera
2016-04-01, 11:54
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Den är ihopbyggd själv inte av mig dock.
Har du retail-licens av Windows 7 eller vilken som helst licens av Windows 8 och senare, kan du hämta installationsmedia här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download
Har du OEM-licens av Windows 7 eller vilken som helst Vista-licens, eller om sidan ovan av andra anledningar inte kan användas, kan Microsoft kundtjänst skicka ut ISO. Gå till https://support.microsoft.com/sv-se och välj "Kontakta Answer Desk".
Citera
2016-04-06, 05:32
Medlem
Epimetheuss avatar
Hjälp! Hur formaterar jag C:?

När jag går in i Kommandotolken och skriver format c: så får jag följande meddelande:

Microsoft Windows [Version 10.0.10586]
(c) 2016 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\nikol>format c:
Access Denied as you do not have sufficient privileges.
You have to invoke this utility running in elevated mode.

C:\Users\nikol>

Varför blir det så?
Jag är admimistratör, och det enda kontot på datorm.

Jag skulle vilja formatera hela C-disken och återinstallera hela Windows från början.
Hur ska jag göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in