2016-03-27, 19:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Tråden är så omfattande att jag inte orkar plöja igenom allt. Tänkte bara tala om att min dator, med Vista som OP, bara klarar att uppgraderas till Windows 7 (fick jag veta av en snubbe på Inet). Och om jag lämnar in datorn för uppgradering kostar det mig cirka två papp. Därför köper jag hellre en ny dator för cirka 7000 spänn nästa år då Windows slutar uppdatera Vista. Eller så kör jag med den här datorn tills jag märker att det uppstår problem av det ena eller andra slaget. Så jäkla gammal är min dator faktiskt inte. Fem år kanske, på sin höjd.

Säkra upp den med bättre säkerhets program, bl.a EMET - t.e.x, och en bra backup lösning så innebär din idè inga problem.
Citera
2016-03-27, 19:55
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Tråden är så omfattande att jag inte orkar plöja igenom allt. Tänkte bara tala om att min dator, med Vista som OP, bara klarar att uppgraderas till Windows 7 (fick jag veta av en snubbe på Inet). Och om jag lämnar in datorn för uppgradering kostar det mig cirka två papp. Därför köper jag hellre en ny dator för cirka 7000 spänn nästa år då Windows slutar uppdatera Vista. Eller så kör jag med den här datorn tills jag märker att det uppstår problem av det ena eller andra slaget. Så jäkla gammal är min dator faktiskt inte. Fem år kanske, på sin höjd.
Det låter väldigt konstigt att din dator skulle ha sålts med Vista för fem år sen. Men den kommer säkert fungera ett tag till, beroende på vad du använder den till.
Citera
2016-03-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Använd verktyget som pekas ut på denna länk -> (FB) Windows 10 - Problemtråd / Hjälptråd / Övriga frågor

Du finner även bra information hur man går tillväga med en installation.

Jag prövade tillvägagångssättet, och det såg ut att funka men efter 18% av installationen så avbryts installationen och ett felmeddelande kommer upp om att installationen av Windows 10 misslyckats. Hur går man vidare nu eller är det lika bra att jag ger upp?
Citera
2016-03-28, 04:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Aha. Okej. Blockera Windows Update helt och hållet... Well, det var ju också smart.
Jag trodde liksom, av någon anledning, att ni hade hittat ett sätt att endast blockera drivrutinsuppdateringar genom Microsoft.

Jag vill minnas att Microsoft kunde "erbjuda" Nvidia- och Radeon-uppdateringar tidigare, men att de i princip inte var något att bry sig om utan sköta det hela från respektive företag istället.

Drivrutiner från MS är bara de som certifierats av MS. Det kostar pengar att certifiera.
Det är alltså tillverkaren av prylen som väljer hur drivrutinen ska distribueras.
Bra att uppdatera via MS vid installation av Windows. Alla certifierade drivrutiner som tillkommit efter att skivan pressades finns inte med.

Du kanske sett varningen "detta program är inte certifierat av MS. Vill du installera ändå".
Citera
2016-03-28, 04:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Mogonkröök; du har så rätt så - https://sv.wikipedia.org/wiki/Hybrid_drive - det är jag som svamlar gojja. Den mentala HDD`n brann, jag får byta ut den.

Som sagt - gott om plats men kanske inte så snabb som du vill.

Det är inte alls riktigt. Wikin och Morgonkrök har fel eller har missuppfattat funktionen något.
SSDen på hybriddisken lagrar de mest frekvent använda programmen så att de hämtas från SSD istället för HDD. Användningen mäts statistiskt så effekten är inte omedelbar förrän efter en längre tids användande och kan naturligtvis ändras om användaren byter sina datorvanor.

Det finns även cache-minne på vanliga hårddiskar. Vid skrivning till hårddisken skrivs datat först i den snabba cachen. Datorn jobbar vidare med annat medan hårddisken själv överför datat från cachen till det långsamma magnetiska mediat.

Jag tror man har blandat ihop de båda funktionerna.
Citera
2016-03-28, 04:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantaz
Kan av någon anledning inte uppgradera från Windows 7 till Windows 10. Får upp felmeddelandet

"Kunde inte installera Windows 10
Misslyckades: 1 uppdatering
Påträffade fel:
Kod 80240031 Det har inträffat ett okänt fel i Windows Update"

Har försökt ett par gånger och det är samma visa varenda gång, och varje gång man försöker måste jag dessutom ladda ned hela filen på nytt. Någon snäll som vet hur jag löser det här problemet?

Det vanligaste felet är error 80240020 och det verkar vara samma lösning och är något fel i Windows update. Det finns lösningar även på det men det enklaste är att gå runt problemet och använda Media Creation Tool:
http://www.thewindowsclub.com/windows-10-media-creation-tool-create-installation-media-upgrade

Välj att "Skapa media för installation på annan dator" och sen välja att spara på USB-minne eller DVD-skiva. Den där texten där är ju lite vimsig då man naturligtvis även kan installera på denna datorn.

Installera sen från det mediet istället.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-03-28 kl. 04:59.
Citera
2016-03-28, 05:24
Medlem
Macaffe,är det bra till Windows 10? Jag vet inte,men tror det krånglar mer än hjälper. Nu har jag fått betalt ett års skydd så jag vill helst inte avinstallella det,men måste fråga om det verkligen är så bra?
Kan ju vara annat som är galet nånstans i inställningen,men Macaffe dyker upp då och då men konstiga uppdateringar och annat som eg inte behövs. Upprepning.

Det konstiga nu är att jag har anslutning till routern men inte till internet?! Sen kan jag komma ut på nätet 10min sen slås det bort.
Och så kommer Macaffe med nån ny uppdatering.

Verkar iallafall helskumt.
Min gamla stationära dator XP (som har gratis Avast) blev helsvart skärm utan att jag ändrat nått.
Kan Macaffe orsakat det? Också?
Citera
2016-03-28, 07:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Macaffe,är det bra till Windows 10? Jag vet inte,men tror det krånglar mer än hjälper. Nu har jag fått betalt ett års skydd så jag vill helst inte avinstallella det,men måste fråga om det verkligen är så bra?
Kan ju vara annat som är galet nånstans i inställningen,men Macaffe dyker upp då och då men konstiga uppdateringar och annat som eg inte behövs. Upprepning.

Det konstiga nu är att jag har anslutning till routern men inte till internet?! Sen kan jag komma ut på nätet 10min sen slås det bort.
Och så kommer Macaffe med nån ny uppdatering.

Verkar iallafall helskumt.
Min gamla stationära dator XP (som har gratis Avast) blev helsvart skärm utan att jag ändrat nått.
Kan Macaffe orsakat det? Också?

Ja, McAffe är helvetesprogram som orsakar mer skada än nytta. Synd att du har betalat för detta skräp.
Citera
2016-03-28, 11:39
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Det kräver att du har lite verktyg hemma. Här finns ditt material -> https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Guider hur man utför en nyinstallation finner du även i denna tråd eller på Microsofts webbsida.

Citat:
Här finns bra information på dina frågor -> http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634108/windows-10-dvd-usb
Jag har följt stegen till punkt och pricka, allt fungerar perfekt ända tills jag formaterade dotterns hårddisk. Nu gnäller datorn/USB- installationen att det saknas drivrutiner till installationen.
Så hur fan gör man nu då?
Citera
2016-03-28, 11:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Jag har följt stegen till punkt och pricka, allt fungerar perfekt ända tills jag formaterade dotterns hårddisk. Nu gnäller datorn/USB- installationen att det saknas drivrutiner till installationen.
Så hur fan gör man nu då?

Kan har missat ditt inlägg om denna bärbara dator.

Märke och modell på datorn?
Citera
2016-03-28, 12:07
Medlem
d00rkeys avatar
Fråga angående en nyinstallation på en helt ny dator:
Måste jag ha produktnyckeln (och skriva in den) redan när jag installerar eller fungerar Windows 10 icke aktiverat under en viss tid? Jag har för mig att man har en månad på sig, men kan inte hitta någon info om detta på Microsofts webplats?

Edit:
Äh. Bortse från ovanstående.
Jag hittade till slut den info jag sökte på http://www.windowscentral.com/you-do-not-need-activate-windows-10 och den verkar vara tillförlitlig.
Senast redigerad av d00rkey 2016-03-28 kl. 12:13.
Citera
2016-03-28, 18:49
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Kan har missat ditt inlägg om denna bärbara dator.

Märke och modell på datorn?
Asus X550ZE
Jag laddade ner Windows 10 på nytt och efter det så gick det att installera OS.
Men hennes dator fortsätter att frysa och stänger av sig stup i kvarten, börjar tro att det är nåt hårdvarufel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in