2016-03-28, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
Jag har gett upp sökt hur många jobb som helst överallt och allt jag möts av är antigen för höga krav eller måste flytta men finns inga bostäder eller så finns det bostäder men inga jobb. Vad ska jag göra? allt utvecklas så att robotar och datorer tar över jobb finns inga jobb och jag har inte råd att utbilda mig utan inkomst har panik vet inte vad jag ska göra längre vad fan gör man?
Då AF och eller staten, Sossarna eller vem man nu ska se som källan. Har bestämt sig för att du ska det krigas emot. Alla andra får räkmackor till arbeten eller har kontakter för att få jobb.
Ja, då är det så att du som trolig man eller driftig kvinna, måste ta kriget till dem.
Visa dem att jävlas de med dig, så hoppa av deras skit till system. Gör dig av med alla former av kostnader, eller gör saker olagligt.
Dvs starta egen verksamhet, och tjäna pengar, fast du säger till AF eller Soc att du inget tjänar.
Sedan får du erfarenhet och kan göra något själv. Det finns så många sätta att tjäna pengar. Problemet är att du är låst vid hur du ska tjäna pengar. Den vägen finns inte längre.
Citera
2016-03-28, 00:14
Medlem
Thcfarmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronadagar
Ta en yrkesutbildning. 9/10 som gått en yrkesutbildning har jobb inom ett år.

Tex. elektriker. Rörmokare, kyltekniker osv.

Rörmokare är fan svårt alltså. Är själv just färdigutbildad och det är väldigt svårt att komma in i yrket om du inte har kontakter
Citera
2016-03-28, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
japp,
jag jobbar själv med automation och får alltfler uppdrag som har med robotisering att göra,

konstruktionsuppdragen jag får är alltid föranledda av att man vill få bort en gubbe här, två där osv, men vad ska man göra?

arbetsvägra o själv bli arbetslös?

Jag jobbar också inom automationsbranchen, och håller inte riktigt med att automationen har att göra med att "få bort någon" öht. Det handlar istället om effektivisering och ökad lönsamhet.
Men visst, vissa jobb kan tas över av robotar eller liknande men det är sällan anledningen till att automatisera.

Ont: Allt handlar om att göra sig attraktiv på arbetsmarknaden, kollar man på mitt yrke så behöver vi nästan alltid folk som kan elkonstruktion eller automation. Ännu bättre är det med mångsidighet, alltså att göra sig så bred inom sitt område som möjligt, det är guld värt!
Citera
2016-03-28, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Ta dessa jävla kontakter och kör upp i röven, klipp dig, stryk din skjorta och ta en dusch så är du taxichaufför imorgon, skit i det och börja ut tidningar bara genom att lyfta luren.

Ja, i en alternativ verklighet i vilken taxilegitimation inte existerar, och i vilken arbetsmarknaden - däribland inräknad den arbetsgivare som anställer tidningsutdelare - skriker efter okvalificerad arbetskraft.

Bor du under en sten?
Citera
2016-03-28, 02:48
Avslutad
Bli plåtis eller vvs montör
Citera
2016-03-28, 03:18
Medlem
SovandeNINJAs avatar
Kontakta bemanningen och Sätt upp dig i vikariepoolen inom äldrevård och poolen för LSS. Problem Löst. Jobba på.
Citera
2016-03-28, 03:45
Medlem
[quote=SovandeNINJA|56785874]Kontakta bemanningen och Sätt upp dig i vikariepoolen inom äldrevård och poolen för LSS. Problem Löst. Jobba på.[/QUOTE

Några tips för ngn som har småbarn och inte kan jobba helg och inte han utbilda sig med pga att allt CSN redan är använt?

Nyfiken då de tips ni ger i denna tråd funkade bra för mig själv före 30 men inte alls nu efter 40. Vikariepooler kräver iaf där jag bor att man är utbildad inom respektive yrke.
Citera
2016-03-28, 03:55
Medlem
[quote=KlaraLivet|56785935]
Citat:
Ursprungligen postat av SovandeNINJA
Kontakta bemanningen och Sätt upp dig i vikariepoolen inom äldrevård och poolen för LSS. Problem Löst. Jobba på.[/QUOTE

Några tips för ngn som har småbarn och inte kan jobba helg och inte han utbilda sig med pga att allt CSN redan är använt?

Nyfiken då de tips ni ger i denna tråd funkade bra för mig själv före 30 men inte alls nu efter 40. Vikariepooler kräver iaf där jag bor att man är utbildad inom respektive yrke.

PS: de försvårade det dessutom så mycket när reglerna ändrades så mycket att man bara får jobba deltid ngr månader sedan är det stopp om man har a-kassa. Vikariejobben jag själv lyckades få var enbart inom hemtjänst och de ringde enbart helger vilket inte gick pga barn - testade ett tag för att se om det skulle ändras men nej - sen blev det problem pga a-kassan. Funkar nig utmärkt för de som är inga och kan ta undersköterskeutbildning.

Det hag vill ha sagt är att det inte är en lösning som fungerar för alla. I mitt fall fungerar bara de vik jag får på heltid inom det yrke jag studerat till. Konkurrensen är stenhård om man inte landade det fasta jobbet efter studierna. Gjorde jag men men nedskärningar kan ändra sådant...funderar på hur man jan byta bransch på äldre dagar när det finns noll studiemöjlighet...sgi är bra att ha kvar
Citera
2016-03-28, 04:13
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SovandeNINJA
Kontakta bemanningen och Sätt upp dig i vikariepoolen inom äldrevård och poolen för LSS. Problem Löst. Jobba på.
Ja inom vård och omsorg finns det alltid jobb att göra.

Svåraste i Sverige är att hitta boende enligt mig.
Citera
2016-03-28, 07:20
Medlem
Finns alltid jobb om man vill jobba! Sen finns alltid bidragsparasiterna som ska ha ett välbetalt jobb utan utbildning. Men dom anser sig vara smartare än alla andra. Det packet kommer aldrig att skaffa ett jobb.
Citera
2016-03-28, 08:37
Medlem
På mitt jobb söker vi minst 5 st personer av olika karaktär, kalkylatorer, montörer, servicetekniker osv(Säkert 50 vakanta tjänster i företaget i olika delar av Sverige). Men det kommer inte in några ansökningar av kompetent personal, vi söker aktivt. Dessutom så söker arbetsgivaren(Annan bransch) till min morbror MINST 10 st personer med omgående anställning till montering av diverse maskiner som skeppas världen runt. Jag får själv frågan om att byta firma 1 gång i månaden, alla firmor i min bransch söker folk.
Har mycket kontakt med diverse folk ute i samhället och det har aldrig sökts så mycket folk som nu på flertalet år. Jag kommer ihåg i början av min "karriär", då hade jag tur som fick jobb, nu dränks vi i jobb om vi så önskar.

Så jobb finns det allt. IT-Branschen söker dessutom också folk hela tiden, reklam i radio, baksidor av bussarna ,reklampelare, överallt.
Citera
2016-03-28, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battler
Det är för jobbigt för dagens snorungar. Jobbar inom industrin och det finns mängder med jobb. Men alla jävla praktikanter bara pillar på telefonerna hela tiden så dom får dra åt helvete. Är så trött på att betala skatt för att försöja blattar och värdelösa snorungar.

Offtopic: Vem är det som uppfostrat "Snorungarna"? Just ja, det är NI, den äldre generationen, man botar inte sjukdomen genom att agera mot endast syndromet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in