2016-02-03, 21:51
Medlem
För att spara pengar måste du ha pengar!
Alltså, pengar i fickan innebär att man hela tiden kan köpa när det är billigt, och inte tvärtom. Planera inte vad du ska äta till helgen utan köp när det är billigt. Köp julklappar/födelsepresenter hela året. Vänta in extrapriser och köp inte är det är säsong, (köp skidor till våren eller vinterjackan på sommaren) Oftast är de bästa köpen inte planerade, man ser något som man ”måste” ha om det är rätt pris. Självklart är rökning, snus eller någon annan last något man bör undvika. Kolla kvittot så allt stämmer när du handlar. Kolla ut saker tills mellandags rean kommer. Pruta på saker det är "fel" på, det kan vara sömmar på kläder eller någon repa som bara du ser? Handla inte när du är hungrig, ta matlåda till jobbet och köp inte alltid hem färdig lagad mat. Oftast när du handlar har större förpackningar lägre kilo/literpris. Försök hamstra matvaror när det väl är billigt, tills nästa gång då man köper samma vara=Alltid bra pris.

Tänk, alla inkomster är pengar och alla utgifter är utgifter. Inkomsterna kanske du inte kan påverka, men utgifterna kan man hålla nere. Men orkar man/vill man, skaffa en sidoinkomst som gör det lilla extra. Sälj något du ändå inte har användning av. Hitta bättre priser där utbildningar finns, det kan vara elever som exempelvis utbildar sig för att bli frisörer, bagare eller bilmekaniker?=reducerat pris.
Låna aldrig till konsumtion förutom bostadslån. Får du låna, får du lov att pruta på en ränta som oftast är den största investeringen du någonsin gör. Skriv inte på borgen för då behöver du inte gå i sorgen. Försök köp saker som står sig i pris en längre tid, (Den nya jackan behöver inte vara värsta säsongs modet) Försök tänk långsiktigt och smart när du står i valet och kvalet inför ett köp, låt inte inpulsen styra utan låt förnuftet segra.

Ta extra "födelse/jul papper" när du ändå slår in. Fyll diskmaskinen full och tänk att torktumlare och tvättmaskin drar mycket ström. Ibland lönar det sig att åka längre för bättre pris. Jämför olika försäkringar, i fackförsäkringen ingår oftast en hemförsäkring och bilförsäkringen kan det skilja tusenlappar för samma bil. Samtidigt ska du inte ha bil om du inte "måste" Att köpa ny bil är ingen ekonomisk bra affär, ca 25% i värdeminskning första året. En bil pol, eller om man har bil ihop med några kan lönar sig bättre i längden.
Telefonförsäljare ska man akta sig för om man har svårt att säga Nej, skaffa NIX som gör att de inte kan nå dig. Allt du köper behöver inte vara nytt, även begagnat har varit nytt en gång. När man investerar i något dyrare som exempel tv eller dator, ta den tid som behövs för att få ett prisindex innan du bestämmer dig. (Ibland kan röda lappar vara original pris)

Stäng av tv:n, släck onödiga lampor, dra ut sladdar och tänk att laddare drar ström även utan något i. Byt ut vanliga glödlamor med led-lampor som drar betydligt mindre ström. Kolla reklamen vad som är billigt i veckan. Vänta att handla är ett sätt att ”pruta” och pruta är en förhandling man inte ska vara rädd att pröva. Allt handlar om prioritering om vad som är värt i pris att köpa.
Försök undvik olika abonnemang, det kostar mer än det smakar, köp hellre kontanttelefoner eller liknande. Betala alltid kontant om du har dålig koll till ditt kort, och betala alltid räkningarna i tid. Gå till bibliotek istället för köpa veckotidningen, boken, eller låna film. Planera alla dina inköp, förutom de som du ändå vet du ska ha längre fram om det har "rätt" pris idag.

Ta ryggsäcken/väskan om du ändå vet att du ska handla, låter kanske löjligt? men det är mer ett förhållnings sätt.
Ha alltid basvaror hemma som håller sig en längre tid, håll frysen full så kan du hela tiden kan hitta det som du vill äta. Allt detta kanske låter jobbigt, men se detta som en början. Till sist: Om du verkligen vill spara, undvik shoppingcentrum, stormarknader eller sälj sajter, då behöver du inte bli påverkad. (Man mår inte dåligt av att inte veta vad man missar) Bli pensionär och bli minst miljonär
Citera
2016-02-04, 16:15
Medlem
Kontainerdykning.
Eller så går du den enklare vägen beroende på vart du bor så gör dig bundis med anställda på din lokala lilla butik och påpeka att du alltid vill ha billigt eller gratis. Det slängs så mycket ätbar mat att du lätt kan äta gratis om du gör såhär.
Nu jobbar jag visserligen på just en sådan butik men jag har en matkostnad på 500kr i månaden för mig och min sambo. Vill jag snåla till det extra så kan jag köra en gratismånad om vi har de matvaror som är riktigt basic, kryddor, mjöl etc.
Citera
2016-02-14, 07:50
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
Om man, som jag, använder mycket varmvatten (te, välling, etc) så kan man spara både tid och pengar på att inhandla en bra termos.

Kör vattenkokaren och använd vattnet, fyll samtidigt upp termosen så har du vatten till nästa tillfälle och slipper köra kokaren i onödan.

Snåla nu inte på termosen, köp en bra så håller vattnet värmen i flera timmar utan problem.
Citera
2016-02-15, 08:45
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Tre Tre Sju
Om man, som jag, använder mycket varmvatten (te, välling, etc) så kan man spara både tid och pengar på att inhandla en bra termos.

Kör vattenkokaren och använd vattnet, fyll samtidigt upp termosen så har du vatten till nästa tillfälle och slipper köra kokaren i onödan.

Snåla nu inte på termosen, köp en bra så håller vattnet värmen i flera timmar utan problem.

Detta gör även jag, fast det gäller kaffe. Man kan seriöst koka kaffe på morgonen, och har man över så kan man dricka kaffe efter middagen. Man sparar ganska mycket med tanke på att man slipper koka nytt.
Citera
2016-02-16, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Om högkostnadskort åsyftas går det ej då kortet kollas via datorsystem.

nej det går ben there done that

du stämplar in besök till ett ställe tills du når önskat belopp sedan går du till ett annat ställe och får kortet
Citera
2016-02-17, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
Kontainerdykning.
Eller så går du den enklare vägen beroende på vart du bor så gör dig bundis med anställda på din lokala lilla butik och påpeka att du alltid vill ha billigt eller gratis. Det slängs så mycket ätbar mat att du lätt kan äta gratis om du gör såhär.
Nu jobbar jag visserligen på just en sådan butik men jag har en matkostnad på 500kr i månaden för mig och min sambo. Vill jag snåla till det extra så kan jag köra en gratismånad om vi har de matvaror som är riktigt basic, kryddor, mjöl etc.

Puffar för detta också. Har gjort det i ett år och det är helt sjukt vad med grejer man kan hitta. Räcker t ex med att något kladdigt runnit ut över några paket så slänger de det. Tack vare det har vi tvättmedel för ett år framöver nu...

Har inte storhandlat sen vi började. Tro nog att minst 80% av det vi äter är hittat. Resten köper man till och kompletterar.
Citera
2016-02-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Puffar för detta också. Har gjort det i ett år och det är helt sjukt vad med grejer man kan hitta. Räcker t ex med att något kladdigt runnit ut över några paket så slänger de det. Tack vare det har vi tvättmedel för ett år framöver nu...

Har inte storhandlat sen vi började. Tro nog att minst 80% av det vi äter är hittat. Resten köper man till och kompletterar.

Vidrigt.
Citera
2016-02-17, 22:05
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Vidrigt.

Vad är vidrigt? Även fast du köper matvaror utan skavanker så kan jag säga att du vill inte veta inehållet i mycket av det vi stoppar i oss. Det om något är vidrigt.
Citera
2016-02-18, 11:18
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Äg ditt eget boende!!!

Betala av lånet fortare än kvickt på fastigheten, räkna med katastrofala räntor.

Köp en braskamin eller "sandugn" som man kan elda hur som helst och ackumulera värme. Montera den själv, så har den sparat in sin egen inköpskostnad redan första vintern
Gratis ved/virke går att hitta på många arbetsplatser för händiga(embalage) mm.

Sänk den termostatiska temperaturen. Elda gratisveden.
Duscha på arbetsplatsen/träningsanläggningen.
Citera
2016-02-18, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Äg ditt eget boende!!!

Betala av lånet fortare än kvickt på fastigheten, räkna med katastrofala räntor.

Köp en braskamin eller "sandugn" som man kan elda hur som helst och ackumulera värme. Montera den själv, så har den sparat in sin egen inköpskostnad redan första vintern
Gratis ved/virke går att hitta på många arbetsplatser för händiga(embalage) mm.

Sänk den termostatiska temperaturen. Elda gratisveden.
Duscha på arbetsplatsen/träningsanläggningen.

Varför betala av hela lånet när de flesta har en ränta på 1,3-1.7% ? Finns fasträntekonton med 2%. Ren idioti
Citera
2016-03-27, 09:56
Medlem
Sluta röka och snusa! Verkligen onödigt, hur billigt det än är, det tillför inget annat än förödelse
Citera
2016-03-27, 13:13
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
Sluta röka och snusa! Verkligen onödigt, hur billigt det än är, det tillför inget annat än förödelse

Man tycker att det borde vara en av de mest grundläggande sakerna när det kommer till att spara pengar (och hälsan!), men konstigt nog är vissa inte smartare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in