2016-03-27, 11:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag har läst SH uttalanden vid förhören och i domen och det finns ingenting där han anklagar NB för mordet, det som kvällstidningarna skriver är inte mycket att ta fasta på de följer den politiska korrekta linjen, sedan kan de påstå det mesta.
Hur du lyckas att lyckas tolka saker till vad du snarare vill se än vad som de facto står eller sägs verkar inte riktigt sunt och mer en dåres försvarstal. Självklart finns inget via FUP eller i domslut - det framkommer sen via målsägarbiträde som är deras ombud och språkrör - det har ingenting med medias tolkningar att göra. Utöver detta frågar pappan varför hans fingrar har varit innanför hans dotters byxor.
Citat:
Advokat Tore Brandtler tycker att var bra att Lisa Holms familj var närvarande vid rättegången. Han förklarar att familjen blev övertygad om att Nerijus Bilevicius är skyldig. http://www.skovdenyheter.se/article/overtygade-familjen/
Citat:
Familjen Holm känner sig säkra.
– De är, precis som jag, åklagaren och många andra, övertygade om att rätt person har varit åtalad och kommer bli, utgår jag ifrån, dömd, säger Tore Brandtler.
http://www.expressen.se/gt/de-saknar-fortfarande-svar-pa-fragan-varfor/
2016-03-27, 12:32
Medlem
Citat:
Efter att Aivaras och Nerijus kommit hem från jobbet på fredag eftermiddagen föreslår Aivaras att de åker och söker mask för att fiska i en damm eller sjö som finns i närheten av deras bostad.
De tar en grep för att gräva med och åker till en byggnad där de utanför dumpad gammal spannmål och där brukar de söka mask och hitta också.
Men den här fredagen var området avspärrat och de kunde inte söka mask där, då föreslog Aivaras att de åker upp till Martorp därför där finns en gödselhög och sannolikt med mask där, som också är vanligt med gödselhögar.
De åker upp till Martorp och där finns folk från MP och säkert andra som spanar runt där bland annat en med hund som kanske var en polis med hund.
En av Missing People glor misstänktsamt på Nerijus, som säger till den misstänksamme "jag jobbar här" som också var sant han jobbade på Blomberg, sedan sade han till honom "militären var här och sökte igår, därför slösar ni bort tiden att söka här".
Nu hittade de ingen eller några maskar därför de hade fyllt makadam där gödselhögen fanns, kanske för att motverka flugor och annat småkryp och Aivaras och Nerijus åker hem med grepen och ställer den i förrådet de har.
Aivaras bestämmer sig för att ändå gå och fiska med de fåtal maskar han har, men Nerijus beslutar sig för att stanna i bostaden.

Det som skrivits om det här maskletandet av vissa, tycks syftet varit att försöka misstänkliggöra Aivaras och Nerijus med en massa lögner och fantasier.

Initiativet till maskletandet denna dag var Neriius's, inte Aivrus som annars var den som mest fiskade. Det gjorde han även denna dag efter att ha plockat ytterligare maskar vi huset där dom bodde. Maskletandet var bara en förevändning.l

Jag tror NB var lite orolig över MPS närmande till Marorp. Och det hade han all anledning till.
Senast redigerad av Remark 2016-03-27 kl. 12:35.
2016-03-27, 12:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Så till min fråga: Har du systematiserat framkomna uppgifter av dennes bakgrund, familjerelationer och dyl med källanvisning? [/b]
Hej igen och återigen tack för info om skattningsskalor. Följdfråga: Inför placering på anstalt så kommer den dömde (straff > 4 år) till riksmottagningen på Kumla. Där sker en utredning som är runt 6 veckor. Gällande personen i fråga sker en risk- och behovsanalys utifrån dubbla uppdraget att ”vårda och vakta” och där undrar jag om vilka skattningsskalor då används?
I utredningsprocessen handlar det väl om säkerhetsfrågor och inventering om risk för misskötsamhet - men jag är intresserad av att veta hur denna fördjupning sker och då främst kartläggning/bakgrund och psykiatriska frågor.

Den personutredning som finns redan innefattar ju få knapphänta uppgifter från personen själv i fråga - väldigt basic och inte dubbelkontrollerat.
Några frågor som jag främst är intresserad av flytten kring mormor, varför han avbröt högskolestudierna samt detta med exfrun och att inte ha kontakt med sin dotter öht. Där finns några milstolpar i livet som kan indikerar röd flagga - eller inte.
Att det skett är nog en grundsanning från NB - men det är alltid fördjupning som ger svar dvs att inte stanna vid ett konstaterande från personen ifråga utan snarare att forska kring vad som hände.
Tas det kontakt med personer i patientens bakgrund?
Jag undrar även hur kriminalvården gör gällande de interner som inte är från Sverige då det lär komplicera utredningar (finns det särskilda riktlinjer osv).
Gällande det jag tittat på (din huvudsakliga fråga) så är det kronologi bakgrund, indikationer på våld, kriminalitet/tendenser, copingförmåga/personliga egenskaper, förmåga till interaktion och samt tecken på dubbelnatur rent generellt. Det är citerat men inte med sidhänvisning tyvärr.

Jag får återkomma i det andra jag nämnde om stress - du väckte intresset i en helt annan inriktning nu.
2016-03-27, 13:12
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hej igen och återigen tack för info om skattningsskalor. Följdfråga: Inför placering på anstalt så kommer den dömde (straff > 4 år) till riksmottagningen på Kumla. Där sker en utredning som är runt 6 veckor. Gällande personen i fråga sker en risk- och behovsanalys utifrån dubbla uppdraget att ”vårda och vakta” och där undrar jag om vilka skattningsskalor då används?
I utredningsprocessen handlar det väl om säkerhetsfrågor och inventering om risk för misskötsamhet - men jag är intresserad av att veta hur denna fördjupning sker och då främst kartläggning/bakgrund och psykiatriska frågor.

Den personutredning som finns redan innefattar ju få knapphänta uppgifter från personen själv i fråga - väldigt basic och inte dubbelkontrollerat.
Några frågor som jag främst är intresserad av flytten kring mormor, varför han avbröt högskolestudierna samt detta med exfrun och att inte ha kontakt med sin dotter öht. Där finns några milstolpar i livet som kan indikerar röd flagga - eller inte.
Att det skett är nog en grundsanning från NB - men det är alltid fördjupning som ger svar dvs att inte stanna vid ett konstaterande från personen ifråga utan snarare att forska kring vad som hände.
Tas det kontakt med personer i patientens bakgrund?
Jag undrar även hur kriminalvården gör gällande de interner som inte är från Sverige då det lär komplicera utredningar (finns det särskilda riktlinjer osv).
Gällande det jag tittat på (din huvudsakliga fråga) så är det kronologi bakgrund, indikationer på våld, kriminalitet/tendenser, copingförmåga/personliga egenskaper, förmåga till interaktion och samt tecken på dubbelnatur rent generellt. Det är citerat men inte med sidhänvisning tyvärr.

Jag får återkomma i det andra jag nämnde om stress - du väckte intresset i en helt annan inriktning nu.
KVV använder sig väl även av HCR-20?
http://www.rpksundsvall.se/forskning-och-utveckling/information-om-hcr-20/
2016-03-27, 13:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztella
KVV använder sig väl även av HCR-20?
http://www.rpksundsvall.se/forskning-och-utveckling/information-om-hcr-20/
Är det samma instrument inom kriminalvården (tänker främst på NB och hans nuvarande påföljd) och rättspsykatrin menar du?
Jag har inte en susning men det vore intressant att veta.
2016-03-27, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Initiativet till maskletandet denna dag var Neriius's, inte Aivrus som annars var den som mest fiskade. Det gjorde han även denna dag efter att ha plockat ytterligare maskar vi huset där dom bodde. Maskletandet var bara en förevändning.l
Jag tror NB var lite orolig över MPS närmande till Marorp. Och det hade han all anledning till.
När de kom hem från jobbet bestämde de sig för att åka fiska men de måste ha mask för det och de åkte till platsen där de brukar söka mask, där de dumpat gammal säd, men där var det avspärrat och därför begav de sig till Martorp för att söka i en gödselhög, men eftersom de täckt gödselhögen med makadam fanns det ingen eller ett par maskar där och därför åkte de hem.
När de sökte maskar glodde en Missing People misstänksamt mot Neriius som svarade honom "jag jobbar här" sedan sade Nerijus att det hade varit militär och sökt där dagen innan där de fanns.
Jag kan inte förstå annat utan Nerijus försökte vara hygglig med de här snubbarna som sökte där och säga att militären varit där dagen innan.
Naturligtvis trodde Nerijus att militärens uppgift var att söka Lisa men kanske de hade andra uppgifter där eftersom MP inte kände till att det varit militär på området.
Jag kan inte förstå vad maskletande skulle vara förevändning för, utan de sökte mask för att fiska.
När de kom hem föreslog Nerijus att de går och söker i en kompost men där fick de inte söka det var avspärrat också enligt en kvinna, som sannolikt var kvinnlig polis.
Nerijus avslutade projektet och gick till bostaden, mot att däremot Aivaras for till dammen för att meta och Nerijus bad honom ringa om det nappar.

Hur man kunnat göra en enkel masksökning för att fiska till något oerhört skumt är en stor fråga ?
Men man kan väl utan överdrift påstå att det fanns ingen brist på fantasier för vissa personer.
Nerijus och Aivaras kunde väl inte veta att Lisas kropp fanns placerat i ett skåp i Byssjan på Martorp.
Jag är helt övertygad att Nerijus skulle aldrig åkt dit om han vetat det. Efter att Lisa var saknad åkte han aldrig ensam med bilen utan skulle alltid ha en person med sig.
Han var väldigt rädd för att bli misstänkt för Lisas försvinnande därför han var utlänning.
2016-03-27, 14:55
Moderator
OYs avatar
Jag har inte sett några uppgifter om säkrade däckspår vid byssjan och rishögen som är jämförda mot NB:s bil, nämns det något om det här i FUP eller någon annanstans?
2016-03-27, 15:10
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag har läst SH uttalanden vid förhören och i domen och det finns ingenting där han anklagar NB för mordet, det som kvällstidningarna skriver är inte mycket att ta fasta på de följer den politiska korrekta linjen, sedan kan de påstå det mesta.
Du tror alltså att tidningen ljuger om vad föräldrarna sagt?
Det är bara att konstatera ännu en gång att du är helt oemottaglig för fakta.
Du skapar din egen verklighet som så ofta.

Pappan i domstolen:

"Jag skulle gärna vilja att försvaret berättar varför hans fingrar finns på min tös"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6289957

Målsägarbiträdet Tore Brandtler strax innan hovrättsdomen avkunnades:

Föräldrarna är lika övertygade som jag att det är rätt person,
säger Brandtler som under tingsrättsdomen fick Nerijus Bilevicius att börja gråta efter att ha pressat honom om dådet.

http://www.expressen.se/gt/familjens-obesvarade-fragor-om-lisa-mordet/

Tror du att målsägarbiträdet står och ljuger om vad föräldrarna har för uppfattning?
Senast redigerad av Grandioso 2016-03-27 kl. 15:12.
2016-03-27, 15:20
Medlem
Citat:
Hur du lyckas att lyckas tolka saker till vad du snarare vill se än vad som de facto står eller sägs verkar inte riktigt sunt och mer en dåres försvarstal. Självklart finns inget via FUP eller i domslut - det framkommer sen via målsägarbiträde som är deras ombud och språkrör - det har ingenting med medias tolkningar att göra. Utöver detta frågar pappan varför hans fingrar har varit innanför hans dotters byxor.
Han har väl rätt att tro vad han vill, när jag läste förhöret med honom fick jag uppfattningen att han var helt neutral och misstänkte ingen.
Det som jag är förvånad över är att när han kom till grusplanen där mopeden fanns startade han mopeden och flyttade den, orsaken skulle vara att ingen kunde stjäla mopeden, därför nyckeln satt i tändningslåset, men enklare att ta bort nyckeln, och sedan kom poliser dit att stöld skulle ha varit en minimal risk med.
När han flyttade och startade mopeden fördärvades material som hade kunnat visa om Lisa hade kört mopeden och om den fanns på samma plats där den stod när hon kom till cafeet.
Mopeden borde ha fotograferats och kontrollerats om den var nyligen körd med av polis, mopeden var bevismaterial.
2016-03-27, 15:34
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Han har väl rätt att tro vad han vill, när jag läste förhöret med honom fick jag uppfattningen att han var helt neutral och misstänkte ingen.
Det som jag är förvånad över är att när han kom till grusplanen där mopeden fanns startade han mopeden och flyttade den, orsaken skulle vara att ingen kunde stjäla mopeden, därför nyckeln satt i tändningslåset, men enklare att ta bort nyckeln, och sedan kom poliser dit att stöld skulle ha varit en minimal risk med.
När han flyttade och startade mopeden fördärvades material som hade kunnat visa om Lisa hade kört mopeden och om den fanns på samma plats där den stod när hon kom till cafeet.
Mopeden borde ha fotograferats och kontrollerats om den var nyligen körd med av polis, mopeden var bevismaterial.

Men herregud då på kvällen och natten var det för fan ingen som trodde att Lisa var mördad. Hon var sen hem.
Pappa trodde det kanse var något fel på moppen som gjorde att Lisa tagit bussen hem istället.

I det läget när någon inte kommit hem i tid vem tänker brottsplats, dna och fan och hans moster?
2016-03-27, 16:04
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Är det samma instrument inom kriminalvården (tänker främst på NB och hans nuvarande påföljd) och rättspsykatrin menar du?
Jag har inte en susning men det vore intressant att veta.

Jag är osäker på om den metoden fortfarande används, men för 10 år sedan var det aktuell för att sortera upp interner på ett mer "allmänt" plan för vidarebefodran på riksnivå.
Djupare undersökningar som RPU osv skall vara klart i detta skedet (vid behov) och fungerar som underlag tillsammans med övriga referenser.
KVV brukar väl vara ganska pigga på att byta metodik och detta kan även skett inom de godtyckliga riskbedömningarna.
Det skall vara lättbedömt på 20 punkter och är en juridisk bedömning, givetvis.
Hoppas att infon är aktuell fortfarande, tror nero klarar sig exemplariskt inledningsvis. Tyvärr.
2016-03-27, 16:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag kan inte förstå annat utan Nerijus försökte vara hygglig med de här snubbarna som sökte där och säga att militären varit där dagen innan.

I hela situationen finns ett bärande mening och det handlar inte enbart om vad han säger: Det är definitivt en felkänsla.

1. De har ett stort sökpådrag på en privat gård.
Detta är första indikatorn dvs en normal reaktion att ställa sig undrande till varför dessa plötsligt kommer sen em när gården är obemannad och inte upplever dem som att vara anställda och tillhöra gården:
Citat:
de inte är där av någon legitim anledning vad gäller jordbruk eller tillsyn av gården.
2. Utöver vad han säger så är det således situation i sig som är märklig - vem lägger sig i ett eftersök och säger att det är slöseri med tid och att det redan varit mycket folk på gården (militär och polis) vilket de facto är en grov överdrift: NB har aldrig sett dem inne på gården överhuvudtaget eftersom de letade i Martorpskogen och områden kring gården. Det är med andra ord inte mycket folk aka stort eftersök. AB beskriver att två militärbilar och en civilbil sågs parkerade utanför gården men att inte en människa syntes till.

3. För det andra luktar han sprit - vilket överensstämmer med resten i FUP: Lena ser en ölkburk tidigt på morgonen när NB börjat sitt arbetspass och hans bror uppger att han drack öl på arbetstid så att han får köra bilen.

4. När de sen iakttas verkar han mer intresserad av eftersöket än att leta mask. AB gräver men NB står och tittar hela tiden på MPS och grävandet verkar planlöst, som om det är mer intressant än själva maskletandet.

5. När de sen närmar sig AB och NB så drar de hux flux. Via förhör med AB så är det ett extremt kort maskletande i ett par minuter vilket i sig torde se väldigt märkligt ut.

Retroaktivt kan man även se att han iakttagit eftersöket sen start och inte lagt sig i ett enda dugg - men när de kommer till Martorp där Lisa sitter intryckt i ett skåp så blir det plötsligt aktuellt att vägleda MPS.

Nej du - det luktar skit om hela NB gällande maskletandet och det beror inte på att han inte duschat på en vecka..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in